צה"ל מפרסם היום (ראשון) את ממצאי תחקיר אירוע ״בין המצרים״, בו ביצע ארגון חיזבאללה ירי נ"ט על כוחות צה”ל בגבול הצפון בתחילת ספטמבר, שנגמר ללא נפגעים בצד הישראלי. הירי התבצע לעבר עמדה של צה”ל ביישוב אביבים במרכז הגליל ולעבר אמבולנס צבאי שחנה בסמוך. בתגובה צה"ל תקף מהאוויר את החוליה שביצעה את הירי וכן שיגר כ־100 פגזי ארטילריה לעבר המרחב שממנו שוגרו הטילים.
ירי הטילים תאם את הצהרותיו של מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה כי אינו מגביל את תגובת ארגונו לתקיפת המל”טים ברובע הדאחייה בביירות כשבוע לפני כן, שיוחסה לצה”ל, לאזור המריבה בגזרת חוות שבעא (הר דב). ואכן מתקפת חיזבאללה כוונה הפעם לגזרת אביבים.
דובר צה"ל, הדי זילברמן, מסר היום כי הרמטכ"ל סיכם כי היערכות "בין המיצרים" השיגה את מטרותיה. לצד זאת, נקבע כי כניסת הרכב הצבאי לציר שנאסר לנסיעה למול שטח הנשלט בנ"ט על ידי האויב, היא תקלה מבצעית חמורה. מסקנות התחקיר מעלות ליקויים בתהליכי הפיקוד והשליטה בגדוד במהלך ההיערכות וכן כי אישור הנסיעה לרכב הצבאי בציר ניתן על-ידי סגן מפקד הגדוד, למרות הנחיות מפקדיו בנושא. בנוסף, מעלה התחקיר כי החטיבה המרחבית לא ביצעה בקרה ראויה וכי היה פיקוח לקוי על התנועה בצירים.


לצד זאת, עולה בתחקיר כי מאמץ ההגנה המותאם לאיום ופריסת הכוחות במרחב לאורך ההיערכות, לצד חסימות הצירים, הם שהקשו על האויב במציאת מטרות לפגיעה במשך ימים רבים. עוד ציינו בצה"ל, כי בנושא הצעדים הפיקודיים, עמד הרמטכ״ל על אמות המידה הנדרשות לטיפול בשגיאות ובתקלות. הרמטכ"ל הבחין בין שלושה מצבים שונים – שגרה, פעילות מבצעית ופעילות מבצעית תחת אש, והדגיש כי בפעילות מבצעית היחס לטעויות צריך להיות מקל ביחס לשגרה, זאת מהטעם שבפעילות מבצעית בכלל ותחת אש בפרט, יש מקום לשקלל את הלחץ ומאפייני המצב המבצעי.
קבלת ההחלטות בהיערכות להגנה טרם ירי הנ״ט ובעת פינוי מוצב ׳אביבים׳, הוגדרו כפעילות מבצעית, אך לא כפעילות תחת אש. לפיכך, הרמטכ״ל מצא לנכון להעיר פיקודית למספר מפקדים על קבלת החלטות שגויה, ויחד עם זאת להעניק גיבוי למפקדים שפעלו בשטח. נקבע כי תירשם נזיפה פיקודית לסגן מפקד הגדוד על אישור הנסיעה בציר אסור לתנועה וכן כי תירשם נזיפה פיקודית למפקד הגדוד על אופן פינוי ואבטחת מחנה אביבים, שלא בוצע על פי הנהלים. בנוסף, קבע הרמטכ"ל כי מעורבים נוספים באירוע, ביניהם מפקד החטיבה המרחבית וקצינים בגדוד התותחנים יקראו לשיחות הבהרה אצל מפקדיהם.