מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נאם היום (שישי) בביירות והתייחס לירי טיל נ"מ לעבר כלי טיס ישראלי אתמול בשמי לבנון: "הירי לעבר הכתב"מ הישראלי הוא טבעי. מטרתנו היא לטהר את שמי לבנון מכלי טיס ישראלים".



נסראללה הוסיף כי "ישראל בטוחה שלא נעז להשתמש באמצעי הלחימה שהשתמשנו בהם אתמול, אולם ההתנגדות מוכיחה שכן", והדגיש כי ארגון הטרור ימשיך לפעול באופן הזה ללא קשר להתרחשויות המדיניות במדינה. 



אתמול כאמור נורה טיל נ"מ מעל שטח לבנון לעבר כלי טיס בלתי מאויש, אך הטיל לא הצליח לפגוע במטרה. סוכנות "רויטרס" דיווחה אתמול כי ארגון חיזבאללה נטל את האחריות על המעשה. "המוג'אהדון של ההתנגדות ירו לעבר מל"ט עוין בשמי דרום לבנון היום אחר הצהריים, ואילצו אותו לעזוב את המרחב האווירי הלבנוני", נמסר בהודעת הארגון.



מזכ"ל חיזבאללה אף התייחס בנאומו להתפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי ואמר כי "במשך שנים קראו לממשלות במדינה 'ממשלת חיזבאללה', למרות שלא כך הם פני הדברים. מעולם לא לקחנו שום משרד".



נסראללה אף אמר כי "ההתנגדות שלנו להתפטרות לא קשורה למה שקורה בתוך לבנון. לא הסכמנו להתפטרות הממשלה, אך שיקוליו של ראש הממשלה עמו", והוסיף כי "אנחנו לא חוששים לעצמנו, בידינו הרבה כוח פוליטי, חברתי וגיאוגרפי , ועדיין לא חשפנו את כל הקלפים".



כזכור, ישראל העבירה בימים האחרונים מסרים ברורים לארה"ב, לצרפת ולמדינות נוספות על הצורך לסלק את איום הטילים המדויקים מלבנון וכן להרחיק את ארגון חיזבאללה השיעי ממוקדי הכוח בארץ הארזים שניזונים ממשאבים אלה. משרד החוץ עומד בקשר עם הגורמים הרלוונטיים, ואף תדרך את שגריריו ברחבי העולם ביוזמה המדינית החדשה.



הפלת מל"ט בלבנון. צילום: רשתות ערביות
הפלת מל"ט בלבנון. צילום: רשתות ערביות



באופן חריג, צה"ל חשף לפני כחודש חלקים נרחבים מתוכנית פרויקט הטילים המדויקים המשותף לאיראן וחיזבאללה, שמטרתו חימוש ארגון הטרור השיעי בארסנל של מאות טילים מדויקים, ברדיוס פגיעה של פחות מעשרה מטרים. על פי ישראל, בתחילה ניסתה איראן להעביר לארגון הטרור טילים מוכנים, אך בעקבות פעולות הסיכול הישראליות היא שינתה את תוכנית פעולתה, והחלה בניסיון להקים מפעלי ייצור על אדמת לבנון.



עם זאת, למרות מאמציה האדירים של איראן, נראה כי בשלב זה יש בידי הארגון עשרות רקטות בלבד, אף שעל פי התוכנית האיראנית בשלב זה היו אמורים להיות בידיו כמה מאות רקטות. אחת הפעולות המשמעותיות בסיכול פרויקט הטילים המדויקים בישראל הייתה השמדתו של רכיב ייצור ייחודי, מערבל, שיוחסה לישראל. המערבל נחשב לרכיב חיוני בדרך לייצור טילים מדויקים, וככל הידוע יש כיום רק ארבע מדינות בעולם המייצרות אותו. בישראל מטילים את האחריות לפעילות ייצור הטרור על ממשלת לבנון, אף שעל פי ההערכות חלקים מהמידע שנחשף היום לא היה ידוע אף לה. למרות זאת, הממשלה בביירות בחרה עד כה להתעלם ממידע בנושא שהועבר אליה, כולל פרטים על התוכנית שהועברו בעבר בנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם.