על רקע המשבר הפוליטי סביב הקמת הקואליציה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה הפסקת האש לאחר סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה ולירי לעבר באר שבע במהלך סוף השבוע. ״אני מבקש לברך תחילה את כוחות הביטחון על ביצוע מושלם של מבצע "חגורה שחורה". אני גם מבקש להודות לחברי הממשלה שקיבלו פה אחד את ההחלטה החשובה לצאת למבצע. מטרות המבצע הושגו במלואן", אמר נתניהו בפתח דבריו.
"שוב אני מבקש להבהיר: ישראל לא התחייבה לכלום. מדיניות הביטחון שלנו לא השתנתה בכלום, אפילו לא בדבר אחד. אנחנו שומרים על חופש פעולה מלא ואנחנו נפגע בכל מי שינסה לפגוע בנו", הוסיף ראש הממשלה. בנוגע לירי שביצע חמאס לכבר באר שבע במהלך סוף השבוע אמר נתניהו: "הנחיתי את צה"ל לתקוף מיד מטרות חמאס ברצועה. שוב - מי שפוגע בנו אנחנו נפגע בו. אנחנו ערוכים לכל תרחיש, וכוחות הביטחון יודעים בדיוק אילו תוכניות עליהם לעשות כדי להגן על מדינת ישראל בכל זירה וזירה. אנחנו נעשה הכל כדי להבטיח את ביטחון ישראל".
במערכת הביטחון מעריכים כי הירי לא בוצע בהנחיית ובאישור הנהגת חמאס ברצועת עזה. צה"ל הסתפק בתגובה מאופקת מאוד - בתקיפת יעדי תשתית של חמאס, בהם מחנה צבאי, מתחם של הכוח הימי של חמאס ויעד תת־קרקעי המשמש את חמאס כחלק ממערך ההגנה שלו ברצועה.

בשלב זה, לנוכח המשך הירי מהרצועה, נמשכת הפריסה הרחבה של מערך ההגנה האווירית בדרום ובאזורים נוספים. לעומת זאת, מבחינת תגבור הכוחות להגנה באוגדת עזה, חזרו בצה"ל למתכונת ההגנה הרגילה של הביטחון השוטף. הכוחות הנוספים שהיו בגזרה שוחררו ברובם. במערכת הביטחון עדיין סבורים כי המבצע האחרון מספק הזדמנות להתקדם בנתיב ההסדרה המדינית מול חמאס, אבל בצל מציאות פוליטית מורכבת אצלנו.
במקביל לתחקירים המבצעיים המתנהלים בצה"ל כחלק מסיכום המבצע, בצה"ל יתחקרו גם את האירוע שבו נהרגו שמונה אזרחים בתקיפת חיל האוויר בדיר אל־בלח. בצה"ל מתעקשים על כך, בתגובה לפרסום שעלה במהלך השבת באתר "הארץ", כי יעד התקיפה אושר על פי כל הנהלים המחייבים והמטרה תוכננה ואושרה לתקיפה לפני כמה חודשים, אך עדיין הייתה בתוקף כנדרש גם לקראת התקיפה הזו. בצה"ל טוענים כי הצריף המדובר נמצא במתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי שלא ננטש. בכל אופן, האירוע הזה עדיין נחקר. עם זאת, בצה"ל מאשרים שבניגוד לנחרצות שבה נקבע במהלך המבצע כי אחד ההרוגים בתקיפה הוא מחבל בכיר מהג'יהאד האסלאמי שהיה אחראי על תחום הרקטות, בשלב זה אין בידי צה"ל מידע מאומת כזה.