"ההצהרות על סיפוח הבקעה - מסוכנות להסכם השלום": במהלך קמפיין הבחירות האחרון, שבוע לפני ההליכה לקלפיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר באופן דרמטי על כוונתו לספח חלקים נרחבים מבקעת הירדן במידה וייבחר פעם נוספת לכהן כראש הממשלה. הערב (שלישי) פורסם בחדשות 12 כי בכירים במערכת הביטחון הזהירו את נתניהו מפני מהלך זה, שכן, הוא עלול לסכן את השלום עם שכנתנו ממזרח.

בדיווח נמסר עוד כי עד עכשיו מלך ירדן, עבדאללה, וממשלתו התעלמו מהצהרות אלה של ראש הממשלה, בהבנה כי מדובר בהבטחות בחירות ריקות, שלא יבשילו לכדי פעולה ממשית בשטח, אך על פי הערכות שהועברו לנתניהו מצד גורמים במערכת הביטחון, ממשלת ירדן לא תסתפק בפעולות דיפלומטיות פשוטות כמו החזרת שגרירים וכדומה, אלא תיאלץ לפעול דרסטית עד לכדי הקפאת הסכם השלום בין המדינות עד נסיגה ישראלית מהצהרות אלה.

על פי ההערכות שהועברו לנתניהו על ידי בכירי מערכת הביטחון, ברגע שהמלך והממשלה בירדן ייקחו את ההצהרות האלו ברצינות, צפויה להתרחש התפרצות עממית שתוביל לנקיטת צעדים משמעותיים מצד הממשל הירדני.

בנימין נתניהו מראה את מפת בקעת הירדן. צילום: אבשלום ששוני


כזכור, נתניהו הודיע באמצע ספטמבר האחרון כי בכוונתו להחיל את ריבונות ישראל בבקעת הירדן. בהצהרה שנשא בכפר המכביה אמר ראש הממשלה כי עסקת המאה של הממשל האמריקאי היא "הזדמנות היסטורית" להחלת הריבונות גם בשטחי יהודה ושומרון.
 
"הנשיא טראמפ אמר שאחרי הבחירות הוא יציג את תכנית השלום שלו, מיד אחרי הבחירות, אפילו כמה ימים אחרי הבחירות, וזה ממש מעבר לפינה. זה מציב בפנינו אתגר גדול וזה מציב בפנינו גם הזדמנות גדולה. זאת הזדמנות היסטורית, שעת כושר חד פעמית להחיל את הריבונות הישראלית על ישובינו ביו"ש וגם על אזורים חשובים למורשתנו ועתידנו", אמר נתניהו בהצהרה.
 
בתוך כך, חשיפת "מעריב" מספרת על "שיחת צעקות" טלפונית חסרת תקדים שהתקיימה בין נתניהו לבין ראשי זרועות הביטחון. השיחה כללה חילופי דברים קשים בין נתניהו לבין חלק מראשי הזרועות, בשעה שנתניהו ביקש לעדכן אותם בדבר המהלך הצפוי.
 
הכרזה של נתניהו התעכבה בכמעט שעה וחצי בגלל השיחה, ועל פי כמה מהמקורות שינה ראש הממשלה את כוונתו להודיע על סיפוח מיידי של הגדה המערבית של בקעת הירדן, בגלל הביקורת הנוקבת ששמע מכמה מראשי זרועות הביטחון, וגם בגלל חוות הדעת המשפטיות שלפיהן יש קשיים בביצוע מהלך כזה על ידי ממשלת מעבר שלא זכתה לאמון הציבור. נתניהו התקשר לעדכן את ראשי זרועות הביטחון בדבר החלטתו זמן קצר לפני השעה שבה הוא היה אמור לצאת בהודעה הדרמטית. על פי כמה מקורות, מדובר בחמש עד עשר דקות לפני השעה חמש בערב, שנקבעה כמועד נתינת ההצהרה.