בטקס חגיגי במשרד ההגנה בפראג בצ'כיה, חתמו היום (חמישי) שר ההגנה של  צ'כיה וראש אגף היצוא הביטחוני במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') יאיר קולס, על הסכם ביטחוני למכירת מערכות מכ"מ ישראליות לצבא צ'כיה. ההסכם בין המדינות כולל יצוא של שמונה מערכות מכ"ם MMR - 'Iron Dome' Multi - mission radars שפותחו בחטיבת אלתא של התעשייה האווירית, בהיקף של כ-125 מיליון דולר - למעלה מ-400 מיליון ש"ח. 


מערכות המכ"ם מתוצרת התעשייה האווירית, שמהוות חלק מרכזי ממערכות ההגנה הרב שכבתית של ישראל, 'כיפת ברזל' ו'שרביט קסמים', יסופקו למשרד ההגנה הצ'כי במהלך השנים 2021-2023. המערכות מתאימות לסנכרון עם מערכות ההגנה של נאט"ו וישולבו, בין השאר, במערכות השליטה והבקרה של מדינות הברית. ההסכם בין המדינות כולל העברת טכנולוגיה וידע מישראל לצ'כיה ושיתוף פעולה תעשייתי שבמסגרתו כ-30% מרכיבי המכ"מים ייוצרו בצ'כיה בתעשיות ביטחוניות מקומיות, בהובלה ובאינטגרציה של התעשייה האווירית.



תא"ל (במיל') קולס אמר כי "היום, ישראל וצ'כיה סוגרות מעגל היסטורי. צ'כיה שעמדה לצידנו וסיפקה לנו נשק עם קום המדינה, רוכשת ממדינת ישראל יכולת הגנה אווירית מהמתקדמות בעולם. ההסכם שנחתם היום, יחזק עוד יותר את החברות ואת היחסים הביטחוניים בין ישראל וצ'כיה. הוא מהווה הבעת אמון ביכולותיה של מערכת הביטחון הישראלית, בתעשיות המצוינות שלנו וביכולותיהן הטכנולוגיות לתת מענה לאיומים שמטרידים את העולם כולו. אנו מקווים שהסכם זה יפתח את הדלת לשיתופי פעולה נוספים עם צ'כיה ועם מדינות נוספות בנאט"ו".

שר ההגנה של  צ'כיה, לובומיר מטנר, אמר ש"ההסכם לרכישת שמונה מכ"מי 'כיפת ברזל' הוא אחד מפרויקטי המודרניזציה העיקריים של צבא צ'כיה ובמיוחד של כוחות ההגנה האווירית שלנו. אני שמח מאוד שעם חתימת ההסכם אנו מתחילים בתהליך של סיום התלות במערכות רוסיות מיושנות ובמקביל מצטיידים במערכת מודרנית בעלת ניסיון מבצעי מוכח, משותפה אסטרטגית לטווח ארוך כמו מדינת ישראל. אני מברך גם על ההזדמנויות שההסכם פותח בפני חברות הביטחון הצ'כיות".