צה"ל פרסם היום (חמישי) את ממצאי דוח ביניים של צוות תחקיר המומחים, לבדיקת נסיבות תקלת מסוק היסעור במהלך טיסת אימונים בתאריך 26.11.19. כזכור, באירוע מסוק סער צבאי מדגם "יסעור" בו היו 13 לוחמי יחידת שלדג, מכונאי מוטס ושני טייסים, ביצע נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה סמוך למחלף בית קמה שבדרום הארץ בשל תקלה שהובילה לשריפה במנוע. צוות המסוק השתלט על השריפה, שפרצה לאחר ביצוע נחיתת החירום. לא היו נפגעים באירוע.

ממצאי הביניים של צוות התחקיר מצביעים כי, התקלה נגרמה ככל הנראה בעקבות כשל טכני בגלגל שיניים המצוי בממסר המחובר למנוע השמאלי של המסוק, ולא כתוצאה מהתפרצות שריפה במנוע עצמו. בעקבות החום הגבוה שנוצר התלקח הממסר, דבר שהביא להתלקחות המסוק.
 
התרסקות מסוק צבאי בדרום. צילום: דוברות כבאות והצלה
התרסקות מסוק צבאי בדרום. צילום: דוברות כבאות והצלה

 

הסיבות לכשל הטכני נחקרות בשיתוף גורמי מקצוע, חילות אוויר עמיתים שמטיסים גם הם מסוקי CH-53, יצרן המסוק וגורמי התעשייה הישראלית. הצוות קבע עוד כי הפעולה המקצועית והתכליתית של הטייסים הביאה להנחתה מהירה, לפינוי הלוחמים והצוות ומנעה פגיעה בנפש.

מפקד חיל-האוויר הדגיש את חשיבות האיכות והמקצועיות של עבודת צוות התחקיר, הביע הערכה לעבודת הצוות והנחה על המשך התחקיר: "בשלב זה, כשבוע בלבד מאז האירוע, אנחנו מבינים מה אירע, אך לא את הגורמים שהביאו לכשל הטכני. הצוות ימשיך בתחקיר עד להשלמתו ומערך מסוקי היסעור בשלב זה עדיין מקורקע".