הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, נאם היום (שני) בטקס פרסי הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות לשנה החולפת, שנערך במחנה דיין בגלילות. בדבריו התייחס למצב הביטחוני ואמר כי "צה"ל הוא אחד הצבאות הפעילים ביותר בעולם, אם לא הפעיל ביותר. הוא נלחם ופועל לילות כימים בזירות רבות, שלאחרונה אף התרחבו, ומספר האויבים גדול ממספר הזירות".



הרמטכ"ל פרס בנאמו את הסיבות לבחירה בקטגוריות השונות להצטיינות. הוא ציין כי "היחידות בצבא נמדדות קודם כל בתוצאות ובאפקטיביות המבצעית שלהן, הצטיינות בבניין הכוח שלהן, משמעת צבאית, סדר וטיפול באנשים". הוא הוסיף כי "הקטגוריות אינן מקריות והן מסמנות באופן חד וברור מה מוטל עלינו כצבא, במה עלינו להשקיע את עיקר המאמצים ועל מה נמדדות יחידות בצבא".



כזכור, לאחרונה התפרסמו טענות כלפי צה"ל כי שיקר בנוגע למספר המתגייסים החרדים וניפח במכוון את הנתונים על כך. הרמטכ"ל כוכבי התייחס לטענות בעקיפין ואמר כי "יושר, אמירת אמת ודיווח אמין הם נשמת אפו של צה"ל. זה צו מחייב העובר כחוט השני מהמ"מ המדווח למ"פ בעיצומה של הלחימה על היעד, דרך ראש ענף המציג נתונים ומתאר מציאות למפקדיו, ועד לפיקוד העליון המשקף את המציאות הביטחונית לדרג המדיני".



"הצגת דברים שלא כהוויתם היא הפרה של חוזה האמון הקיים בין צה"ל לבין החברה הישראלית, אשר מפקידה בידיו את בניה ובנותיה". הוסיף הרמטכ"ל וסיכם כי "במקום בו נגלה טעות - נלמד ונשפר, ובמקום בו יתגלה זדון, ננקוט יד קשה - לא יהיה מקום לפשרות, לעיגול פינות והעלמת עין".



בסיום הטקס הוכרזו שמותיהן של היחידות המצטיינות שזכו בפרס הרמטכ"ל לשנת ה' תש"ף, והן: גדוד אפעה של הצנחנים, עוצבת חירם בפיקוד צפון, גדוד הקרק"ל וגדוד תבור של פיקוד העורף.