לקראת הסדרה ארוכת טווח? שרי הממשלה ידונו מחר בעיקרי הסכם ההסדרה עם ארגון חמאס, שהתגבש בתקופה האחרונה בתיווך מצרי, כך פורסם הערב (שבת) במהדורת חדשות 12. המגעים להסדרה ארוכת טווח עם חמאס התגברו לאחר מסרים שהעביר הארגון לישראל, לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלמי בהא אבו אל עטא, שיצר הזדמנות לשינוי אסטרטגי ביחסים. פגישת הקבינט המדיני ביטחוני תתקיים מחר בשעה 15:00.



במסגרת ההסכם, ישראל תתחייב להעניק הקלות אזרחיות לתושבי הרצועה, ביניהן הגדלת מספר הסוחרים שנכנסים מעזה במספר פעימות, הרחבה של מרחבי הדיג, קידום פרויקט הנחת צינור הגז והגדלת הסיוע והעברת הציוד לבתי החולים. בנוסף, ידונו בשאלת הכנסת פועלים מעזה לשטחי ישראל, אך בנוגע לסעיף זה קיימת כרגע התנגדות מצד שירותי הביטחון.



קיימות הסתייגויות להסכם המתגבש גם מצד חברי כנסת שונים, ביניהם חבר הכנסת גדעון סער, שהתבטא בנוגע לסוגייה מוקדם יותר החודש, כשאמר: "הסדרה שתאפשר את המשך בניין הכוח וההתעצמות של החמאס והג'יאהד האיסלמי בעזה היא שגיאה אסטרטגית קשה. זו בניית מודל של 'חיזבאללה 2' בדרום. כשיגיע העימות, בעיתוי שנוח להם, ישראל תשלם מחירים כבדים ביותר. שיקום עזה צריך להגיע רק תמורת פירוז או לפחות עצירת התעצמות כוח הארגון".



במסגרת ההסכם, חמאס יתחייב לפעול לצמצום ירי הרקטות וצמצום הדרגתי של היקף צעדות השיבה על הגדר עד לעצירתן המוחלטת. בצה"ל מעריכים כי יכולתו של הארגון למלא את חלקו בהסכם מוגבלת, וכי לא יוכלו לבצע את ההתחייבויות במלואן.



כוח צה"ל סמוך לגבול רצועת עזה (צילום: רויטרס)
כוח צה"ל סמוך לגבול רצועת עזה (צילום: רויטרס)



במקביל לדיון בהסדרה, צפוי שר הביטחון, נפתלי בנט, לבקש  את אישור הקבינט להקפאת תקציב בסך 150 מיליון ש"ח מכספי הרשות הפלסטינית, אותם היא מעבירה למשפחות של פעילי טרור נגד ישראל, בנוסף ל-650 מיליון ש"ח שהוקפאו, שהרשות התכוונה להעביר לאסירים ולבני משפחותיהם.



כזכור, לפני מספר ימים תקף צה"ל מספר יעדים של ארגון חמאס ברצועת עזה, זאת ירי שבוצע לעבר יישובי עוטף עזה, לרבות אשקלון ושדרות מכיוון רצועת עזה, דיווחים פלסטיניים שונים סיפרו על תקיפות נרחבות של כלי טיס ישראליים באזורים שונים ברצועה, ביניהם בבית להיא, בח'אן יונס ובמספר אזורים נוספים.



בהודעת דובר צה"ל נמסר כי בשעות הלילה, מטוסי קרב ומסוקי קרב של צה"ל תקפו מספר יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, בהם מתחמים צבאיים של הארגון. עוד נמסר בהודעת דובר צה"ל כי "ארגון הטרור חמאס אחראי על הנעשה ברצועת עזה וממנה והוא יישא בהשלכות לפעולות כנגד אזרחי ישראל".