שגרירות ארצות הברית הוציאה היום (שני) התרעה לאזרחים אמריקאים, בה קיימת אפשרות למתקפת טילים על מדינת ישראל: "מתוך שפע של זהירות, השגרירות מעודדת בתוקף את אזרחי ארה"ב להישאר ערניים ולנקוט צעדים מתאימים להגברת המודעות הביטחונית שלהם, שכן אירועי ביטחון, כולל ירי טילים, מתרחשים לעתים קרובות ללא אזהרה". 

בהמשך האזהרה, השגרירות מציינת מספר דגשים שעל האזרחים לשים לב אליהם. "במקרה של ירי מרגמה או רקטה, ייתכן שתופעל התראת צבע אדום", הוסבר. "אנו קוראים לאזרחים שלנו להתייחס לכל ההתראות הללו ברצינות, לעקוב אחר הוראות הרשויות בישראל ולהגיע במהירות למקלט או מרחב מוגן".

מהערכת המצב של המכון למחקרי ביטחון לאומי לשנת 2020, שהוגשה היום לנשיא המדינה ראובן ריבלין עולה כי הסבירות למלחמה עולה והאיום החמור ביותר הוא בגזרה הצפונית - מול איראן וחיזבאללה. ההערכה עודכנה לאחר חיסולו של מפקד כוח אל קודס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני.
 
כאמור, לדברי חוקרי המכון, בשנה שהחלה זה לא מכבר, עולה הסבירות למלחמה, כאשר האיום החמור ביותר הוא מלחמה בזירה הצפונית, מול איראן חיזבאללה, המשטר הסורי ומליציות פרו איראניות. "חיסול סולימאני מעניק משקל כבד יותר לאפשרות להסלמה והצורך לגבש אסטרטגיה ישראלית חדשה", נכתב, ולדברי החוקרים, הוא טומן בחובו פוטנציאל לתפנית אסטרטגית, שאת היקפה וממדיה מוקדם עדיין להעריך.

הערכת המצב מבוססת על המתח המרכז שבין עוצמתה של ישראל והצלחותיה הצבאיות המרשימות לבין אפשרות שמצב עניינים זה יתגלה כזמני ושברירי, בין היתר בגלל שככל שישראל מצליחה יותר, הצד השני מנסה להגביר את יכולותיו. המכון מונה שורה של גורמים שעלולים להוביל למלחמה בשל אופן התנהלות של ישראל מול כמה אתגרי ביטחון לאומי מהותיים: הראשון הוא התגברות הנחישות והתעוזה האיראנית גם בתחום הגרעין וגם במאמצים להתבסס בסוריה ובמקומות נוספים ולהציב בהן יכולות פעולה מול ישראל.

אתגר נוסף הוא פעילותיהם של הארגונים שפועלים בשליחות איראן: מאמצי חיזבאללה להשיג יכולת תקיפה מדוייקת בהיקף נרחב ומאמצי חמאס להביא להקלה על עזה ומאמצי ההסדרה. במכון מוסיפים כי האתגרים האלה מקבלים משנה תוקף על רקע המשבר הפוליטי המתמשך בישראל שמקשה על גיבוש אסטרטגיה עדכנית.