כשנה לאחר מבצע "מגן צפוני": דובר צה״ל, תא״ל הדי זילברמן, הודיע הבוקר (ראשון) כי צה"ל החל היום בעבודות לפריסת תשתית טכנולוגית-מניעתית לגילוי וזיהוי אתרי חפירה בתווך התת-קרקעי בגבול לבנון. עם זאת, הוא הדגיש כי אין מידע חדש על מנהרות, ובצה"ל מעריכים שלא נחפרו מנהרות חדשות מאז חשיפתן של שש מנהרות במבצע "מגן צפוני".

בצה"ל הסבירו כי התשתית מבוססת על טכנולוגיה ייחודית מסוגה אשר הותאמה למאפייני הקרקע בגבול הצפון ועתידה לעקוב אחר הנעשה בתווך התת-קרקעי כצעד מניעתי. היה ותמצא פעילות תת-קרקעית נוספת, היא תסוכל כפי שנעשה עד כה.

פעילות צה"ל במבצע מגן צפוני. צילום: רויטרס
פעילות צה"ל במבצע מגן צפוני. צילום: רויטרס

לדברי תא"ל זילברמן, החפירות יחלו באזור משגב עם ויכללו קידוחים באמצעות דרילרים. בנוסף, הוא ציין שבצה"ל פועלים בצורה גלויה וסמויה: "זו פעולה שיראו משני הצדדים ואנחנו רוצים למנוע מיסקלקולציה, גם בצד השני וגם מול תושבי ישראל בצפון". דו"צ הבהיר כי "יש לנו תכנון להמשיך בשנים הקרובות ולפרוס את זה בשנים הקרובות. עדכנו את ראשי הרשויות בעניין". 



כזכור, לפני כשנה, במסגרת מבצע "מגן צפוני", חשף והשמיד צה"ל את שש המנהרות ההתקפיות חוצות הגדר שחפר ארגון הטרור חיזבאללה. בצה"ל אומרים כי "המבצע שלל מחיזבאללה יכולת ייחודית אותה בנה במשך שנים והשקיע בה מאמצים רבים. הנחת היסוד בצה"ל היא כי כיום אין מנהרות חוצות משטח לבנון לשטח ישראל".


 
עוד ציינו בצבא כי "פריסת התשתית הנה מרכיב נוסף במאמץ ההגנה הנרחב שמתקיים באופן שוטף בעוצבת 'הגליל'. כוחות צה"ל ימשיכו לממש את משימתם בהגנה ולפעול מסביב לשעון על-מנת לשמר את הריבונות של מדינת ישראל ולהגן על תושביה".