כוננות המאה: שלוש פצצות מרגמה (פצמ"רים) נורו היום (שישי) משטח רצועת עזה לעבר ישראל, כאשר אחת מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, בעוד האחרות נפלו בשטח פתוח. קולות נפץ נשמעו במועצה האזורית אשכול והתריות פיקוד הופעלו בחלק מהיישובים.

מדובר צה"ל נמסר: "זוהו שלושה שיגורי פצצות מרגמה משטח רצועת עזה לשטח ישראל, לוחמי ההגנה האווירית יירטו שיגור אחד. כתוצאה מהשיגורים הופעלו התרעות ביישומון בשטחים פתוחים בלבד". בתגובה לירי, טנק של צה"ל תקף עמדה צבאית של חמאס בדרום הרצועה.

הפלסטינים מדווחים על עשרות נפגעים בעימותים עם כוחות צה"ל ברמאללה, כפר קדום, יריחו, צפון בקעת הירדן, בית לחם ובמזרח ירושלים. 

מאות פלסטינים יצאו להפגין נגד "עסקת המאה", והתעמתו עם כוחות הביטחון בעיזרייה ובאבו דיס במזרח ירושלים. בנוסף, דווח על נפגעים בפשיטה של מג"ב למסגד אל-אקצא לפנות בוקר. על פי הדיווחים, המשטרה השתמשה ברימוני הלם ובגז מדמיע לפיזור המפגינים.

בבקעת הירדן נפגע פלסטיני מרימון גז שפגע בכתפו, ובנוסף נעצרו שניים. עוד דווח על עשרות מקרי חנק כתוצאה משימוש בגז מדמיע נגד צועדים במה שכונה "ההגנה על הבקעה" בכפר עאטוף ממזרח לטובאס. ברמאללה ובאל-בירה נפגעו כמה פלסטינים מגז מדמיע. בנוסף, נפגעו מספר פלסטינים מגז מדמיע בכפר בדריס ממערב לרמאללה.

במערכת הביטחון ובמשטרה נערכים להיקף גדול יותר של הפרות סדר פלסטיניות ביהודה ושומרון ובגבול רצועת עזה בעקבות פרסום “עסקת המאה” של ממשל טראמפ, אולם לפי ההערכה המובילה, לא צפויה הסלמה שתצא מכלל שליטה. למרות המתיחות הביטחונית, פסטיבל “דרום אדום”, שמתחיל היום בבני שמעון, יתקיים כרגיל.

הבוקר, עם סיום התפילות בהר הבית, החלו כמה עשרות בתהלוכה תוך השמעת קריאות לאומניות. כוחות המשטרה נכנסו אל שטח ההר בהנחייתו של מפקד המחוז, ניצב דורון ידיד, פיזרו אותם והשיבו את השגרה במקום. במחאה, שהחלה בסביבות 04:30 והסתיימה לקראת 7:00, הגיעו כמה מאות מתפללים, ומהם יצאו עשרות שקראו קריאות לאומניות. כח המשטרה הגדול שנערך לאירועים חריגים מבעוד מועד, פיזר את המפגינים שהפרו את הסדר הציבורי ומנע התלהטות היצרים. 

בצה"ל מעוניינים להימנע מירי באש חיה

לצד עמידה במשימות הביטחון השוטף, צה"ל שם דגש בתדרוכיו למפקדים וללוחמים להימנע ככל האפשר משימוש באש חיה ובאמצעים לפיזור הפגנות, ובכך לצמצם את מספר הנפגעים בצד הפלסטיני. בכל הקשור לתיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, בשלב הזה הוא נמשך כרגיל ובמערכת הביטחון אין מזהים כיוון או רמזים לשינוי בשטח.

מחמוד אל־עאלול, סגנו של ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר כי לפלסטינים אין כוונה להודיע לישראל על הפסקת התיאום הביטחוני בזמן הקרוב. בשיחה עם ערוץ “סקיי ניוז” בערבית הוסיף אל־עאלול כי אבו מאזן הודיע לראש הממשלה נתניהו שהרשות תפסיק לקיים את ההסכמים עם ישראל אם זו תספח את בקעת הירדן ואת ההתנחלויות בגדה המערבית.

כוחות מג"ב בירושלים. צילום: דוברות המשטרה
כוחות מג"ב בירושלים. צילום: דוברות המשטרה


לנוכח תמונת המצב הזו, תגבורי הכוחות ביהודה ושמרון נעשו עד כה באופן מוגבל יחסית. התגבור האחרון ביחידות מובחרות - גדס”ר גולני, מגלן ואגוז - נועד בעיקר לסיכול ניסיונות פיגוע בשטח, שכן לפי הערכת צה”ל חמאס יגביר את ניסיונותיו לבצע פיגועים מורכבים יותר ביהודה ושמרון, בהכוונה ישירה מרצועת עזה. גם באוגדת עזה תוגברו הכוחות, בגדוד נוסף של חטיבת גולני. 

אומנם ברצועה לא הכריזו על חידוש הפרות הסדר האלימות על הגדר, וגם אין היערכות מקדימה של מערך הסעות, אבל בצה”ל נערכים גם לאפשרות שפלסטינים יגיעו באופן עצמאי להתעמת עם כוחות צה”ל.

בתום הערכת מצב שהתקיימה אתמול בראשות מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון ידיד, הוחלט על היערכות מוגברת של המשטרה במהלך תפילות יום השישי בהר הבית. בשבועות האחרונים התעצם עד כדי אלפים מספר המוסלמים המגיעים לתפילות במסגדים בהר, בתגובה על הגידול במספר המתפללים היהודים הפוקדים את ההר בשנה האחרונה. ההערכה היא שמחאת המגזר תגבר לאחר התפילות.

המשטרה נערכת גם להפגנות מחאה המתוכננות בידי ערביי ישראל. היום צפויים הפגנות בבענה ובדיר אל־אסד, בכפר יאסיף בכביש 70, בג'דיידה, במג'ד אל־כרום ובטירה. מחר צפויות הפגנות גדולות בבקה אל־גרביה ובאזור ואדי ערה. אתמול אחר הצהריים התקיימה הפגנת מחאה בכפר קאסם בדרישה לבטל את ההסכם ולהשאיר את תושבי העיר בריבונות ישראל. 

הסהר האדום הפלסטיני דיווח כי לפחות 18 פלסטינים נפגעו אתמול בעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים ברמאללה, בחברון ובכפר קדום, ובנוסף - עשרות נפגעו מגז מדמיע ביריחו במהלך מחאת הפלסטינים נגד “עסקת המאה”. בצעדות השתתפו בכירים פלסטינים ומספר שרים בממשלה. משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי נער נפגע מכדור גומי בראשו והועבר לבית החולים רפידיה בשכם במצב קשה. ליד מחסום בית אל בגזרת בנימין נפגעו שני פלסטינים מכדורי גומי מירי של כוחות צה”ל. 

מרצועת עזה שוגרו במהלך היום כמה צרורות בלוני נפץ לעבר יישובים בדרום. ליד קיבוץ זיקים התפוצץ באוויר צרור בלונים שחובר למטען. מוקדם יותר הופרחו צרורות בלונים לעבר קריית גת, לעבר יישוב במועצה האזורית שער הנגב ולעבר חוף אשקלון - שם הוא התפוצץ באוויר, בלי לגרום לנפגעים או לנזק.

בגזרת עזה הופעלה גם אתמול אזעקת “צבע אדום”, הפעם ביד מרדכי, בעקבות זיהוי ירי שאינו רקטי. לאחר מכן זוהתה באזור אחר פגיעה של קליעה באחד מהתרנים לאורך הגדר שעליו מוצבות מצלמות צה”ל. בתגובה תקף חיל האוויר מטרות של חמאס בדרום הרצועה. צה”ל מביא בחשבון את האפשרות שירי הרקטות מהרצועה יימשך, ובהתאם לכך נמשכת פריסה רחבה־יחסית של מערכות ההגנה כיפת הברזל בדרום.