לאחר הצגת תכנית המאה והתחדשות הירי מעזה לעבר ישראל, התייחס הבוקר (שישי) הפרשן לענייני ערבים, צביקה יחזקאלי, להתפתחויות הצפויות במזרח התיכון. בראיון בתכנית של ניסים משעל ב-103FM אמר יחזקאלי כי "העולם הערבי מכר את הפלסטינים בחצי חינם", והבהיר כי הירי מעזה היה "מחווה לאבו מאזן".

"חמאס מנסה לעזור לאבו מאזן במחאה מינימלית", הסביר יחזקאלי. "החמאס עכשיו מתקרב יותר לאבו מאזן. הטלפון שאבו מאזן, אחרי שהוא ראה את מסיבת העיתונאים של דונלד טראמפ, היה להנייה. בעצם חמאס ופתח כרגע נכנסים לזהות אינטרסים, שניהם נפגעים מתוכנית המאה, שניהם לא רוצים אותה, וחמאס ופתח אחד הם. לכן, חמאס צריך לעשות איזושהי מחווה כדי להראות שכאילו הם משתתפים במה שקורה במחאה הגדולה. אבל הייתי אומר שגם הטילים מעזה וגם מה שקורה בגדה, לא יכולים להניע... התושבים רוצים בדיוק את ההיפך. אני חושב שזו אמירה של הציבור הפלסטיני שאומר: 'אנחנו דווקא לא רוצים את מה שהמנהיגים שלנו כביכול רוצים - לשחק באש ולהדליק אינתיפאדה', וזו ההזדהות המינימלית, המינורית, אפילו העלובה של החמאס מעזה".

אבו מאזן במכתב לנתניהו מאיים בנשק יום הדין כלפי ישראל, כלומר בהפסקת התיאום הביטחוני. אז אני מניח שזה לא איום רציני?
"נשק יום הדין למי? בוא נראה מה יקרה אם לא יהיה תיאום ביטחוני. אני אזכיר גם שכשאומרים תיאום ביטחוני אז כאילו אומרים 'אוי הפלסטינים לא יסגירו לנו מחבלים ולא יהיה תיאום ביטחוני'. התיאום הביטחוני הוא חלק מהאינטרס הפלסטיני, האמת היא שאבו מאזן ושלטונו נסמך על הכידונים הישראלים. צריך לומר את זה, ישראל עוזרת לאבו מאזן לפגוע בתשתיות חמאס שמנסות לפגוע בו. אחת הדוגמאות המרהיבות שהייתה פה במהלך צוק איתן, כאשר אבו מאזן אמר לישראל, 'אתם הורגים את העזתים', וביקש בחדרי חדרים להמשיך לפגוע בהם. ישראל חטפה אז התארגנות של 90 אנשי חמאס שניסו להפיל את השלטון. שלטונו של אבו מאזן הוא תוצאה של התיאום הביטחוני הזה. הוא יכול לאיים, אבל תמיד כשמגיעים לדרגי השטח הפלסטינים, הם אומרים, 'הוא לא התכוון, מח"ט רמאללה חייב לדבר עם המח"ט הישראלי. מתקני קישור באזור קלקיליה חייבים את המקבילים הישראלים'. יש 100 אלף פועלים פלסטינים שיוצאים לעבוד בישראל ותיאום שלם שמעמיד את הרשות על הרגליים, ולכן אני לא חושב שאבו מאזן יעשה את זה. נכון, זה מראה כמה יש ייאוש ברשות הפלסטינית מהתוכנית הזאת, אבל זה לא חדש, זה ייאוש שאבו מאזן כבר מביא איתו כמה שנים עם הלאווים שלו שאומר 'אני לא מוכן לשמוע על שום דבר', ולכן הוא דוחק את עצמו לנשק יום הדין, זה לא נשק יום הדין אלא חרב פיפיות". 

אם אני עכשיו הולך איתך קצת יותר מזרחה למלך ירדן. הדיון על בקעת הירדן בישראל הוא כזה שהולכים לעשות את זה, ומצד שני יש פרסומים שזה יפגע במלך, בירדן, הם יגיבו בחריפות. מה אתה אומר?
"אני חושב ההיפך. הירדנים מנהלים איתנו מערכת ביטחונית מאוד אינטימית. המלך עבדאללה, זה אותו מלך שב-2003, לפני הפלישה לעיראק של האמריקנים, בא ואמר, 'יום אחד יבואו השיעים ויקיפו אותנו, תגנו עליי', ואכן הוא צדק, ואכן ישראל מגנה עליו. בדיוק כמו בשנות ה-70 יש לנו זהות אינטרסים עם המלך, לשמור את שלטון בית המלוכה ההאשמית, ולעזור לו בתיאום ביטחוני".

כלומר אתה רוצה להגיד שירדן והמלך רוצים חיץ ישראלי? כלומר הם לא יתנגדו להחלת הריבונות על בקעת הירדן? 
"כן, החיץ הישראלי בבקעת הירדן שומר על בית המלוכה. תוציא את ישראל מגבול בקעת הירדן, תשים שם מדינת פלסטינים, ותראה כמה בית המלוכה יהיה בסכנה. אבל הוא חייב לומר כלפי חוץ שהוא בעד גבולות 67' ובעד הפלסטינים, זה המלכוד. מצד אחד הוא אומר שהוא בעד הפלסטינים ובחדרי חדרים אומרים לנו: 'אל תצאו מבקעת הירדן'. שים לב כמה הגבול השקט והבטוח הזה שומר על ירדן, המלך לא צריך עוד בעיות. אבל זה חיזיון התעתועים של המזרח התיכון, לא מה שאומרים, הוא מה שקיים. לכן אני חושב, בניגוד לכל ההערכות שהסכם השלום יהיה בסכנה, שדווקא שהות ישראלית ביטחונית בבקעת הירדן, תעזור לבית המלוכה הירדני". 

אני רוצה לדבר איתך על התגובות בעולם הערבי בתוכנית הזאת?
"אם יש משהו מהדהד בכל הסיפור הזה, זו הבגידה הערבית. אחד הבלוגרים הערבים דימה את זה לקבוצת פייסבוק, שהשגריר הבחרייני מסכים, השגריר העומאני מסכים, שגריר האמירויות מסכים, כל שאר השגרירים אומרים 'תפנו אליי בפרטי'. כולם מסכימים, רק אף אחד לא אומר את זה, ורק שלושה הגיעו לקבלת הפנים. אתה היית מאמין שסעודיה תגיד שזו תוכנית הגיונית? סעודיה שהביאה את היוזמה הסעודית שמדברת על זכות השיבה וגבולות 67'? העולם הערבי מפנה עורף לפלסטינים, נוטש אותם, זורק אותם בצד הדרך, כי אין מה לעשות, העולם הערבי השתנה, כולם מפחדים מאיראן ומכרו את הפלסטינים. איך מישהו אמר לי, 'מכרו את הפלסטינים בחצי חינם'. זה נגמר, למה? כי מדינות ערב כבר לא הולכות להרפתקאות האלה של הפלסטינים, יש להן בעיות משלהן. והכישלון הזה מהדהד בכל העולם הערבי, עד כדי כך שאפילו מדברים על כינוס הליגה הערבית ולא יודעים איזה נוסח של הודעה להוציא משם, כי פשוט כולם בעד התוכנית".