המחאה הפלסטינית נגד עסקת המאה נמשכת: יממה מתוחה מבחינה ביטחונית לאחר מספר פיגועים שהתרחשו היום (חמישי) ברחבי הארץ, זאת לאחר אירועים נוספים מהימים האחרונים שמעידים על התחממות.

הרמטכ"ל, רב אלוף כוכבי, התייחס לאירועים האחרונים במהלך ביקורו בבית לחם, במהלכו ערך הערכת המצב: "אין לנו שום כוונה לאפשר לטרור להצליח. ההוראות לשטח ברורות מאד עד לאחרון הכוחות- לסכל ולמנוע כל פעילות. כשאני אומר טרור אני מתכוון גם לאבן, בקבוק תבערה, בלוני נפץ, כל אלו הם טרור. המסר הוא חד וברור, לא הפיגוע הזה, לא בלון הנפץ, לא הירי בצירים, כל הפעולות האלה- לא יצליחו. צה״ל ממוקד לזירה הפלסטינית בשבועות האחרונים ואנחנו נעמיד מענה חד וברור לכל האירועים הללו״.

הרמטכ"ל אביב גולני בעת הערכת המצב לאור ההסלמה הביטחונית (צילום: דובר צה"ל)

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס לסבב ההסלמה הנוכחי לאחר הערכת מצב שערך עם צמרת המשטרה, וכן פירט את מגוון הפעולות שמתכוון המשרד לנקוט כדי למנוע החמרה במצב. "אני מאחל החלמה מהירה לכל הנפגעים. אנחנו חווים רצף של אירועי טרור עם חשש להסלמה. מדובר בצבר של ארועים שמלבים את האווירה", אמר השר.

"גם החמאס וגם הרשות הפלסטינית מלבים את השטח - בין אם מדובר בעסקת המאה או בכל דבר אחר. המסר שהעברתי לכוחות המשטרה הוא שנפעל בכל הכוח. את הפעולות הללו נבצע מחר בעזרת מגוון אמצעים. תגברתי את הביטחון השוטף באזור ירושלים, ובייחוד באזור הר הבית והעיר העתיקה", הוסיף ארדן בעקבות האירועים הבטחוניים שהתרחשו במוקדים הללו היום.

"יש עוד נקודות שיתוגברו, כמו פסטיבל דרום אדום ועוד מספר מקומות שהוריתי לתת עליהם דגש. המוקד הרגיש ביותר הוא הר הבית וזמני התפילה, זאת על מנת למנוע מופעי הסתה או פיגועי השראה וחיקוי . לכן - הוריתי על מעצרי מנע וכן ניטור רשתות חברתיות", אמר השר. 

השר ארדן ומ"מ מפכ"ל המשטרה בעת הערכת המצב (צילום: דוברות המשטרה)
השר ארדן ומ"מ מפכ"ל המשטרה בעת הערכת המצב (צילום: דוברות המשטרה)

בסיום הערכת המצב עם השר הארדן, החליט  מ״מ המפכ״ל, ניצב מוטי כהן,  לתגבר את כוחות המשטרה והפעילות המשטרתית בכל רחבי הארץ ובעיר ירושלים בפרט, זאת החל מטווח הזמן המיידי. ״רצף הפיגועים נגרם על רקע ההסתה הפלסטינית והמוקד הרגיש ביותר הוא הר הבית לקראת תפילות שישי.יש לפעול כאן בנחישות ובתקיפות, כדי לשמור על הריבונות ולטפל בכל גורם מתסיס ומסית. המשימה היא לגדוע היווצרות גל טרור בכל האמצעים הקיימים״, אמר מ"מ המפכ"ל. 

בתוך כך שיבח כהן את הפעילות המהירה של השוטרים שנטרלו את המחבל בעיר העתיקה בירושלים היום בצהריים והוסיף: ״במהלך היממה האחרונה, אנו עדים לניסיונות של מחבלים לפגוע בכוחותינו ובאזרחי ישראל. כמי שאמונים על שמירת ביטחון הפנים ופועלים מדי יום להגנה על אזרחי ישראל, עלינו להמשיך ולהיות דרוכים נוכח כל איום, בכל זמן ובכל מקום״.

פיגוע הדריסה של לוחמי גולני בעיר העתיקה - המחבל נלכד ונלקח לחקירה
במהלך הלילה התרחש פיגוע דריסה סמוך למתחם ההגנה בעיר העתיקה במהלכו נפצעו, בדרגות שונות, 12 חיילי גולני שחזרו מהשבעתם, בהם צעיר בן 20 במצב קשה. הם פונו לבתי החולים שערי צדק, הדסה עין כרם והר הצופים בעיר. חלק מהפצועים פונו על ידי אמבולנסים צבאיים שהגיעו למקום בכדי לסייע לכוחות המשטרה, שמבצעים מצוד אחר החשוד בדריסה, לאחר שרכבו אותר כעבור מספר שעות, בבית ג'אלה.

במהלך הלילה גם הרסו לוחמי צה"ל, בשיתוף כוחות מג״ב את בית המחבל אחמד קונבע, במחנה הפליטים בעיר ג'נין. במהלך הפינוי נפתחה אש לעבר כוח צה"ל, שהגיב בירי, ממנו, לפי דיווחים פלסטינים, נהרג בן 19. בהמשך דווח כי שוטר פלסטיני שנפצע מירי מת בבית החולים בעיר. 

לפני זמן קצר, מצה"ל והמשטרה נמסר כי לאחר מאמץ מבצעי ומודיעיני נרחב של צה״ל בשיתוף השב"כ, לוחמי הימ"מ של משטרת ישראל ויחידות מיוחדות נוספות, עצרו כוחות הביטחון את המחבל, סנד חאלד אלטראמן, תושב שכונת א- טור בירושלים,  כבן 25, שביצע את פיגוע הדריסה, והוא הועבר לחקירת שב"כ. עוד פורסם כי לפני שיצא אלטראמן לבצע את הפיגוע, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מצאתי את התשובות שלי". 

בהודעה דובר צה"ל לאחר לכידת המחבל נמסר כי "כוחות הביטחון ימשיכו לפעול לשמירה על הביטחון במרחב ויפעלו לסיכול כל ניסיונות הפיגוע וכן ללכידת כלל המחבלים". 

לפני שיצא לפיגוע כתב המחבל הדורס: "מצאתי את התשובות שלי" (קרדיט: רשתות ערביות)
לפני שיצא לפיגוע כתב המחבל הדורס: "מצאתי את התשובות שלי" (קרדיט: רשתות ערביות)

רה"מ בנימין נתניהו הגיב ללכידת המחבל כאשר נאם בפני תומכיו בכנס הליכוד ביבנה: "אמרתי היום שזה עניין של זמן עד שנתפוס את המחבל - ותפסנו אותו". בהמשך התייחס ישירות לאבו מאזן בעקבות ההסלמה ואמר: "אני אומר לאבו מאזן - זה לא יעזור לכם. נעשה כל מה שצריך כדי להגן על המדינה שלנו, לבצר את גבולותינו, ונעשה את זה איתך או בלעדיך".

מפקד בא"ח גולני, סא"ל סיון בלוך, הגיב לפיגוע הדריסה אמש, ואמר במהלך טקס ההשבעה ברגבים: "אתמול צעדנו בבירה בדרכים שהלכו לוחמי ששת הימים. כמו אז - גם אתמול ניסה מחבל לפגוע ולמנוע את תקומתה ותקוותה של המדינה. המסר שלי הוא שאף אחד לא יוכל לפגוע ברוח ובצדקת הדרך שלנו - אנחנו פה כדי להישאר". 

גם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב לתפיסת המחבל. "אני מברך את כוחות הביטחון על מעצר המחבל שנדרס לאחר שדרס את חיילי גולני - נסגור חשבון עם כל אחד שינסה לפגוע בנו", צייץ גנץ בחשבון הטוויטר הרשמי שלו. 

פיגוע ירי בשער האריות בירושלים (קרדיט: דוברות המשטרה)

שר החינוך רפי פרץ ביקר היום את הפצועים מהפיגוע. "יש לכם המון כוחות, אתם תתאוששו ותחזרו ליחידה", אמר השר.

עוד הוסיף כי "יש לנו אויב שרוצה ברעתנו. האויב הזה מסית ומפיץ שנאה נגד חיילי צהל ואזרחי ישראל. האויב הזה צריך לדעת שעם ישראל עבר דברים קשים בעבר, תלאות, ויש בעם הזה רוח. את הרוח של העם הזה הם לא ישברו. אנחנו נלחם במי שמנסה לפגוע בנו.  כוחות הבטחון וצה"ל ימשיכו לתת בטחון לתושבים. כמו שהגענו למחבל שביצע את הפיגוע, נגיע לכל אחד שפוגע בנו".

פיגוע הירי בעיר העתיקה - "המחבל היה איש רגיל - לא התנהג מוזר"

פיגוע ירי אירע היום (חמישי) בשער האריות בעיר העתיקה בירושלים, בו לפי החשד, מחבל הגיע למקום ודקר שוטר בן 38, שהגיע ככוח תגבור מהמכללה לשוטרים בה הוא נמצא בקורס, והוא נפצע באורח קל. המחבל, תושב חיפה שהתאסלם לאחרונה, נורה ונהרג.

בתיעוד התקרית ניתן לראות כי המחבל פתח באש לעבר החיילים במקום, כשהוא נמצא במרחק קטן מהם. מיד לאחר מכן, נמלט היורה, שניות לאחר הירי. הכוחות במקום הגיבו לתקרית באופן מיידי, והחלו במרדף אחר היורה שנעלם מעין המצלמות, אולם נוטרל בסופו של המרדף.

"היינו בהצבה ולפתע המחבל שלף אקדח והחל לירות לעברנו מספר כדורים ולמרות שנפצעתי מכדור בכתף הסתערתי עם שוטר נוסף שהיה איתי בעמדה ויחד הבאנו לניטרולו". כך אמר רס"ר ג', לוחם מג"ב שנפצע בפיגוע הירי בירושלים.


כתוצאה מהירי נפצע רס"ר ג' קל בידו ומיד לאחר מכן וכפי שנראה בסרטון מהאירוע (רס"ר ג' מסומן בעיגול כחול) הוא מסתער לעבר המחבל, יורה לעברו ומביא לנטרולו. הפצוע פונה לבית החולים שערי צדק והשתחרר לביתו הערב.

בעיר חיפה הגיבו בתדהמה כשגילו כי המפגע בירושלים הוא ערבי תושב העיר. אחד השכנים התייחס לתקרית ואמר: "הוא היה אדם רגיל, בעל חנות פרחים בשכונת הדר, והיה ביחסים טובים עם כל מכריו". שכנים נוספים סיפרו כי המחבל התגייר ולאחרונה התאסלם. "ראיתי אותו מלטף חתולי רחוב ומאכיל אותם בלילה שעבר. הוא לא התנהג  בצורה מוזרה בכלל", סיפר אחד השכנים.

הפיגוע בבנימין

בהמשך היום נפצע חייל באורח קל מירי שבוצע לעברו בצומת הפרסה שבבנימין. כדור שנורה לעברו שפשף את ראשו, אך לא גרם לו לנזק משמעותי. כוחות מד"א פינו אותו לבית החולים שיבא בתל השומר. לאחר התקרית, מצוד נפתח אחר המחבל שנמלט מהמקום.   

חובש בכיר במד"א שלמה פרל שהגיע לזירת האירוע, סיפר: "כשהגענו למקום חברנו לכוח רפואה של צה"ל שהעניק טיפול רפואי לפצוע שהתהלך במקום כשהוא בהכרה מלאה. העברנו את הפצוע שסבל מחבלה מדממת בראשו לאמבולנס ופינינו אותו במצב יציב לבית החולים להמשך טיפול".

התגובות הפלסטיניות

חמאס התייחס לגל הפיגועים ובהצהרה שפרסם נכתב כי "ההתנגדות של העם הפלסטיני מדרום הגדה המערבית ועד לצפונה, כולל ההתנגדות בלב ירושלים הכבושה, היא התגובה המעשית של העם שלנו על עסקת טראמפ שבאה לחסל את הסוגיה הפלסטינית".

דובר חמאס חאזם קאסם הוסיף, כי "במקביל לאשליית הסיפוח שעליו מדברים מנהיגים הכיבוש והממשל האמריקאי, ישנה החלטה של העם הפלסטיני לגרש את הכובש מהגדה המערבית ולעקור את ההתנחלויות שלו. העם שלנו על אדמתו הוא שיכריע את המאבק, יביא את החופש ויביא להכשלת עסקת טראמפ", הוסיף דובר חמאס וקרא למדינות ערב לעמוד לצד ההתנגדות ולהפסיק את נרמול היחסים שלהן עם ישראל.

חמאס: פעולות ההתנגדות יביאו לחופש" (צילום: KHATIB/AFP,gettyimages)
חמאס: פעולות ההתנגדות יביאו לחופש" (צילום: KHATIB/AFP,gettyimages)