כוננות גבוהה במערכת הביטחון בגדה ובאזור הר הבית בירושלים, בעקבות ההסלמה הביטחונית שהתבטאה אתמול בשני פיגועי ירי ובפיגוע דריסה בירושלים ובשומרון. בתוך כך, נמשך המצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע בהתנחלות דולב.

חבלני משטרת ישראל הוזעקו הבוקר (שישי) בעקבות בלונים חשודים שאותרו באיזור העיר שדרות, מועצה איזורית לכיש ומועצה איזורית חוף אשקלון ואליהם מחובר חפץ חשוד. למקומות נחיתת הבלונים הוזעק גם חבלן המשטרה והשטח נסגר עד לסיום טיפול זהיר ומקצועי שיסיר את הסיכון מהחפץ. כביש 3 בצומת ניר ישראל-הודיה נסגר לתנועה עד לסיום הטיפול בחפץ חשוד שככל הנראה התנתק מהבלונים. שוטרי משטרת ישראל נמצאים במקום ועוסקים בהכוונת תנועה.
 

גל הפיגועים של אתמול החל סמוך לשעה שתיים בלילה בפיגוע דריסה נגד קבוצת חיילי גולני שהגיעו לאזור מתחם התחנה בירושלים במסגרת סיור מורשת, ערב לפני טקס ההשבעה שלהם. כאשר החיילים חצו את הכביש הגיח רכב פרטי נהוג בידי המחבל ופגע בהם בעוצמה. 12 חיילים נפצעו, אחד מהם קשה והבוקר דווח כי מצבו השתפר מעט. 

בעקבות סריקות נרחבות שביצעו צה"ל, שב"כ והימ"מ, נעצר המחבל, סנד אל־טורמאן, בן 25 ממזרח ירושלים. בפוסט האחרון שהעלה לפני הפיגוע הוא כתב: "מצאתי את התשובות שלי". לפני כמה ימים הוא העלה פוסט בצירוף תמונה של מזרח ירושלים וכתב: "להיפרד זו לפעמים דרך לומר: אני אוהב אותך".

הפיגוע השני היה בעיר העתיקה בירושלים, סמוך ל־12 בצהריים. שאדי בנא, מוכר פרחים בן 44 מחיפה, התקרב לשוטרים ולוחמי מג"ב ופתח לעברם בירי. לוחם מג"ב נפצע קל. הכוח השיב אש והרג את המחבל. כוחות גדולים של שב"כ והמשטרה צבאו על הרחוב שבו נמצאת חנות הפרחים של בנא. הם עצרו לחקירה כמה מבני משפחתו, בהם אחיו. דיירים ברחוב מגוריו בחיפה הכירו את המפגע והביעו תמיהה על המעשה שעשה. מבירור ראשוני עולה כי הוא היה מוכר למשטרה בתחום הפלילי. 

שכנים סיפרו כי הוא התאסלם באחרונה. "ראיתי אותו מלטף חתולי רחוב ומאכיל אותם בלילה שעבר. הוא לא התנהג בכלל בצורה מוזרה", סיפר אחד השכנים.

כשעתיים וחצי לאחר מכן פתח מחבל נוסף באש לעבר כוח צה"ל בכביש 463 בחבל בנימין, סמוך להתנחלות דולב, ופצע באורח קל לוחם צה"ל. כוח צה"ל הגיב באש ופתח במרדף אחריו.

בעקבות אירועי הטרור כונסה בירושלים ישיבה להערכת מצב, בראשות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, ובהשתתפות מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד. בסיומה החליט מ"מ המפכ"ל לתגבר את כוחות המשטרה ואת הפעילות המשטרתית בכל רחבי הארץ ובעיקר בירושלים.

זירת הפיגוע בדולב, צילום: איחוד הצלה
זירת הפיגוע בדולב, צילום: איחוד הצלה

תקרית בג’נין

בעקבות גל הטרור והמשך העימותים בין הפלסטינים ביו"ש ללוחמי צה"ל הוחלט בדרג הצבאי והמדיני לתגבר כוחות באזור יהודה ושומרון וצה"ל יהיה בכוננות גבוהה. ההערכה היא שהאיום המרכזי הוא המשך פיגועי הבודדים לצד הפרות סדר והפגנות אלימות במוקדי החיכוך השונים. במקביל נעשים ניסיונות להרגיע את השטח, בשיח מול מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. זאת לאחר שבלילה נהרג שוטר פלסטיני מאש צה"ל, ככל הנראה בשל טעות בזיהוי מצד הלוחמים. האירוע קרה במהלך  פעילות מבצעית של הריסת בית מחבל.

כוח צה"ל נכנס בלילה להרוס בשנית את ביתו של המחבל מחמוד קונבע, שהשתייך לחוליית הטרור שרצחה את הרב רזיאל שבח ליד חוות גלעד בינואר 2018. הבית נהרס באותה שנה, אך באחרונה נבנה מחדש. תוך כדי שכוחות צה"ל נכנסו, ברכבים ממוגנים בכמה צירי תנועה, הבחינו תצפיתני צה"ל בקבוצות של מחבלים חמושים שארבו להם.

החמושים פתחו בירי והשליכו מטענים לעבר הכוחות. כוחות מיוחדים שסיפקו חיפוי פגעו בכמה מהחמושים. במקביל לאירועים הללו גם נהרג שוטר פלסטיני מאש צה"ל. מצה"ל נמסר כי בעימותים נורה צוער בן 19 השייך למנגנוני הביטחון הפלסטיניים שהשתתף בירי ובהשלכת מטעני חבלה לעבר כוחות הביטחון. 

גם ברצועת עזה נמשכת ההסלמה. שלשום בלילה נורו שתי פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל. בתגובה תקף חיל האוויר מטרות תת־ קרקעיות של חמאס. אתמול נמשך שיגור בלוני הנפץ לשטח ישראל.

חמאס יצא בקריאה להסלים את העימותים בשטחים.  "ההתנגדות של העם הפלסטיני מדרום הגדה המערבית ועד לצפונה, כולל ההתנגדות בלב ירושלים הכבושה, היא התגובה המעשית של העם שלנו על עסקת טראמפ, שבאה לחסל את הסוגיה הפלסטינית", נאמר בהודעת הארגון.