הסלמה בעוטף עזה: מטחי רקטות רבים נורו במהלך היום (שני) החל משעות הצהריים לעבר שדרות, יישובי עוטף עזה, אשקלון ונתיבות, זאת לאחר שצה"ל הודיע הלילה כי כלי טיס תקף מספר פעילים של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה, בעת שעסקו בהכנות לשיגור רקטות. מדוברות עיריית שדרות נמסר כי זוהתה נפילה אחת בחצר בית ונפילה נוספת בגן משחקים. 

בתוך כך, מקורות ברצועת עזה מסרו ל"מעריב", כי בשעות האחרונות מנהלים חמאס והמצרים מגעים אינטנסיביים עם הנהגת הג'יהאד האיסלאמי, במטרה למנוע הידרדרות נוספת במצב". על פי המקור: "ישנם קולות בתוך הג'יהאד האיסלאמי שהולכים לכיוון הרגיעה, במקביל להצהרות שאם ישראל תפסיק את התוקפנות, אז גם הם יפסיקו, אולם ישנם גורמים סוררים בתוך הארגון, שאינם ממהרים להיענות להנהגת הארגון".

במד"א ציינו כי חובשים ופרמדיקים של העניקו טיפול לנפגעת חרדה. בנוסף, בן 55 מאשקלון נפצע בפניו לאחר שנפל ונחבל בזמן אזעקה. בעקבות ההתפתחויות האחרונות ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקיים התייעצויות ביטחוניות טלפוניות עם ראשי מערכת הביטחון. בהמשך הוא יצא לכיוון בסיס הקריה בתל אביב, שם יקיים התייעצויות נוספות.

תקיפת צה"ל בעזה. צילום: רשתות ערביות
תיעוד הנפילה בגן משחקים בשדרות. צילום: אלישיב כהן

בצה"ל עדכנו כי נכון לשעות הצהריים, מערכת כיפת ברזל יירטה 12 שיגורים מתוך 14, וכי בתגובה לירי תקף צה"ל מטרות של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב ומסוקי קרב תקפו יעדי טרור של ארגון הטרור ברחבי רצועת עזה, בהם מתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי בחאן יונס, המשמש לאימונים ולאחסון אמצעי לחימה, וכן תשתית תת קרקע באלבריג'.

מדו"צ נמסר כי "צה״ל יגיב בתקיפות לפעולות הטרור של הג'יהאד האיסלאמי המסכנות את אזרחי ישראל ופוגעות בריבונותה. צה"ל רואה בחומרה רבה את מתקפת הרקטות לעבר שטח ישראל, נמצא במוכנות גבוהה וימשיך לפעול ככל שיידרש נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל".

הנפילה בשדרות. צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך הודיע פיקוד העורף על שינוי ההנחיות לגבי היישובים באזורים הללו. בין היתר הוחלט על ביטול הלימודים בחמש רשויות העוטף - שדרות, שער הנגב, חוף אשקלון, אשכול ושדות נגב וגם באשקלון ובנתיבות. 

דובר צה"ל מסר כי בעקבות ההסלמה בדרום הוחלט על חסימות אזורים וצירים סמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה. האזורים והצירים שנחסמו הינם כלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232, וכמו כן נסגרו גם הצירים הבאים לשני הכיוונים: כביש מס׳ 4 - מצומת זיקים ועד צומת הכניסה לקיבוץ ניר עם, כביש מס׳ 34 - מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז וכביש מס׳ 232 - מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה.

תוצאות תקיפת צה"ל ברצועה. צילום: רשתות ערביות

בנוסף, תיאסר כניסה לגבעת ״קובי״ בשדרות, אנדרטת ״החץ השחור״, גבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני ז״ל, גבעת נזמית וגבעת 'הפרש הבודד'. בנוסף, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים. בעקבות ההסלמה החליט צה"ל גם על עצירת תנועת הרכבות בין אשקלון לבאר שבע.

כזכור, אתמול לאורך שעות הערב, אזעקות צבע אדום החרישו את אזור אשקלון, שדרות ועוטף עזה, לאחר שממספר מטחי רקטות נורו מכיוון רצועת עזה. האירוע בא ברקע התקרית שאירעה בגבול הרצועה, בה נהרגו שני מחבלי הג'יהאד האיסלאמי על ידי כוחות צה"ל, לאחר שניסו להניח מטען חבלה.

תקיפת צה"ל בעזה. צילום: רשתות ערביות

בתגובה לירי, פרסם דובר הג’יהאד האסלאמי בעזה תגובה לפיה התקיפה מממשת את ״זכותה של ההתנגדות הפלסטינית להגיב על פשעי הכיבוש הישראלי". עוד הוסיפו כי "הארוע הבוקר וההתעללות בגופת הפלסטיני באמצעות דחפור חייבו תגובה וירי הרקטות הערב הוא תגובה על הפשע שביצע האויב הציוני״. בהמשך הערב, לקח הארגון אחריות לירי לעבר היישובים הישראליים.

גם הבוקר בג'יהאד האסלאמי איימו על ישראל ומסרו, על רקע חיסול שני פעילי הארגון בסוריה, כי "ההתקפות הציוניות על דמשק הן דבר שאי אפשר לפסוח עליו. החשבון עדיין פתוח".

תוצאות התקיפה ברצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)
תוצאות התקיפה ברצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)

תוצאות התקיפה ברצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)
תוצאות התקיפה ברצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)