על רקע ההסלמה הביטחונית והדיווחים על תקיפה ישראלית את יעדי הג'יהאד האסלאמי בסוריה ובעזה, שוחח הבוקר (שני) אלוף במיל' עמוס ידלין עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, והעניק פרשנות לאירועים האחרונים.

ינון: שומעים שישראל תוקפת בתגובה לשיגורים בדרום, גם בעזה עשרות מטרות וגם בסוריה מטרות של הג'יהאד האסלאמי. זה מהלך חדש בעצם שגובים מחיר מהג'יהאד ולא רק מרצועת עזה.
"זה מאוד פשוט, ישראל רוצה להפריד בין החמאס לג'יהאד האסלאמי בניגוד למדיניות רבת השנים שהטילה אחריות על חמאס. ישראל עושה שינוי, החמאס רוצה הסדרה ומי שמפריע להסדרה זה הג'יהאד האסלאמי ולכן האינטרס הישראלי הוא לא לערב את החמאס, לא לגבות מהם מחיר על כל רקטה ולהטיל עליה אחריות על מה שקורה בעזה. לעומת זאת, הג'יהאד האסלאמי צריך להבין שהיד שלו על ההדק צריכה להיות יותר מהוססת כי הוא הולך לשלם מחירים, לא בעזה, אלא בדמשק.

"בעזה, כמו שאתם שמים לב, כוחותינו תוקפים במלוא עוזם הרבה מאוד מטרות, עשרות מטרות ולא קורה שום דבר. אף מחבל לא נהרג, אנחנו לא מתרשמים מהתקיפות האלה, וגם בעזה לא מתרשמים מהתקיפות האלה. לכן החליט מי שהחליט, ובצדק, לזוז לכיוון דמשק. זה מהלך טקטי נכון אבל האסטרטגיה נשארת פגומה מיסודה".

בן: למה לדעתך הוחלט באמת לשנות מדיניות של כל כך הרבה שנים לפיה החמאס הוא הריבון? החמאס כבר לא הריבון או שמדובר בהחלטה אסטרטגית?
"יש פה ניסיון נואש, לדעתי חסר סיכוי, להגיע לאיזושהי הסדרה עם החמאס. לקנות שקט בדולרים, רישיונות עבודה, דיג מתוך מחשבה, לטעמי נאיבית, שכשיהיה יותר טוב בעזה החמאס - יהיה יותר רגוע. לטווח הארוך זאת שגיאה, אפילו לטווח קצר, כשאומרים הסדרה למה מתכוונים? החמאס מתכוון לפתיחת עזה, ליכולת שלו לנוע ליו"ש ולהשתלט עליה, ליכולת שלו להביא נשק מאירן, לבנות כוח מול חיזבאללה בדרום ולתת לנו גופות תמורת מחבלים חיים עם הרבה, הרבה, דם על הידיים. ההסדרה שאנחנו שואפים אליה היא כמובן אחרת ולכן לא מצליחים להגיע אליה".

ינון: אתה נגד הסדרה?
"אני לא נגד הסדרה, אני נגד הסדרה בתנאים שחמאס מנסה להכתיב. בתנאים שלנו אני בהחלט בעד הסדרה. אבל אני לא חושב שאת הפער הזה אפשר לסגור. זה קצת מזכיר לי את פתרון שתי המדינות, כל אחד רוצה, אבל עם פרמטרים שהוא חי איתם - לא של השני".

בן: בשנת 2008 אולמרט החליט לפעול עם עופרת יצוקה, שם הייתה אפשרות להפיל את חמאס, ציפי לבני ואהוד ברק לא אפשרו את זה. ינון: היית בעד?
"בקיץ 2008 החמאס חצה את כל הקווים האדומים בשיגורי רקטות ואהוד ברק עצר את צה"ל מלעשות את מה שצריך, מסיבות שלו. אמרתי להם כל הזמן, בסוף מי שיחליט על העיתוי של עופרת יצוקה זה החמאס כאשר הוא ירה משהו שאפילו אהוד ברק לא יוכל לסבול. מתי זה קרה? אני הזהרתי אותם, תלכו לפרוטוקולים, שזה יקרה בחורף, כשיבוא נשיא אחר, פחות ידידותי, ויהיה לנו מאוד קשה לעשות את מה שצריך היה לעשות.

"יש לנו ברירה בין מבצע חזק, אחר, מסוג שהחמאס לא חולם עליו, לא כיבוש עזה אבל מכה מאוד קשה על אותה זרוע צבאית של חמאס וג'יהאד שלא סבלה בשלושת החודשים האחרונים, מי שסבל זה אזרחי עזה. צריך מודיעין טוב, להפתיע, לעשות כמה מהלכים קרקעיים מפתיעים. לא כיבוש הרצועה אבל הגעה למרכזי הכובד של החמאס והג'יהאד. יש לזה מחיר, אפשר להבין את ההיסוס, שרוצים לעבור את הבחירות ולאסוף עוד לגיטימציה, אבל בסוף אין מנוס מזה".

בן: מתחת לעזה יש עיר תחתית של מנהרות שחפרו עד ליבת כדור הארץ, הם לא פגיעים מהאוויר, האם יש לנו יכולת מבצעית לפגוע בהם מבלי לשלם בחיי אדם?
"אני לא מקבל שזה יחזור לאותה נקודה, אני לא מקבל את זה שהם חסינים עד ליבת כדור הארץ. אני חושב שיש לנו את כוחות השריון הכי מוגנים בעולם, יש לנו חיילים טובים מאוד ואנחנו צריכים לעשות את מה שצריך לעשות. הדבר הזה רק גדל, מה שהיה שם אחרי עופרת יצוקה זה לא מה שהיה שם אחרי צוק איתן, וזה לא מה שיש שם היום. אנחנו יכולים לטמון את הראש בחול אבל בסוף נגיע לעימות הזה"

ינון: בנט דיבר על תקיפה באביב, לשם זה כנראה מתכנס. זה משנה מי יהיה בראשות הממשלה מבחינה אסטרטגית לדעתך?
"תזכרו מי עשה את צוק איתן, ראש הממשלה היה נתניהו, הרמטכ"ל היה גנץ, שר הביטחון היה בוגי יעלון והם שלושתם נושאים באיזושהי אחריות של ניהול מערכה, לטעמי ארוכה מידי, לא יצירתית ושאינה מתאימה ליכולות של צה"ל. הממשלה שתבוא אחרי הבחירות לדעתי צריכה להגיד לרמטכ"ל – 'תביא לנו תוכנית אחרת'. זו לא תוכנית כבקשתך בלי מחיר, יהיה לה בהחלט מחיר אבל יש לה גם מטרה, להגיע מחדש להתרעה ארוכה כמו שהגענו באותה המלחמה מושמצת ב-2006, שהשיגה הרתעה לכל כך הרבה שנים ולטפל בנושא ההתעצמות. מי שיגמור את העימות הבא בלי לטפל בנושא ההתעצמות כאילו בזבז את המערכה לשווא".

ינון: אל"מ במיל' זאב רז נמצא על הקו ושומע אותך. אתם מכירים?
"כן, התאמנו על מטוסי F16 ב-1980, וב-1981 היינו יחד בתקיפת הכור הגרעיני בעיראק".

בן: אתם בקשר?
"כן אנחנו בקשר, זאביק יספר לכם. הוא עוסק היום בספרות ויש לו חוג מעריצים שנפגש כל שבת שניה או שלישית עם אחד הסופרים בארץ".

ינון: הוא חתם על מסמך הטייסים, מה דעתך על כך?
"אני לא הייתי כל כך בעניינים בימים האחרונים, אבל זאב הוא איש שאכפת לו ממה שקורה במדינה ואם הוא חתם כנראה שזה בסדר".

ינון: אתה חתמת?
"אף אחד לא פנה אליי, לא חתמתי".

ינון: מה אתה חושב על המכתב?
"אני לא מספיק מכיר את הרקע, זה שאנחנו טייסים זה לא נותן לנו זכות לדבר בתור טייסים. אני כבר 15 שנה לא מטיס. אני מדבר בתור עמוס ידלין שמומחה באסטרטגיה ומדיניות. העניין של הטייסים פחות נוגע לי בעניינים הפוליטיים".