הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, התראיין היום (שני) לבן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM, והתייחס להסלמה המתמשכת בדרום ולפעולות הביטחוניות שלדעתו צריך לנקוט בעקבות התחממות הגזרה.

מה הייתם עושים עכשיו שממשלת נתניהו ובנט לא עושה?
"אתמול הייתי בביקור מתוכנן בשדרות ואחרי זה באשקלון, ובשני המקרים האלה הייתי שותף לחוויה של התושבים בנושא הירי, זה כמובן לא חדש לי. הסבב הזה לא מתחיל היום או אתמול מהחולייה של המטענים, הסבב הזה הוא תולדה של היעדר הרתעה בעזה, ברור לכם שגם חמאס לא רוצה להפסיק את זה וגם הג'יהאד חושב שהוא יכול לעשות את זה. אני רק יכול מקומות אחרים שהצלחנו להשיג התרעה ושם יש שקט. לא יכול להיות שהג'יהאד הזה שולח חולית מטענים לפגוע בחיילי צה"ל, וחיילי וצה"ל בפעולה מוצלחת פוגעים בהם, ועוד אנחנו מתחבטים אחרי זה אם בכלל לקיחת הגופה זה בא עלינו, עוד מעט נאשים את עצמנו. צריך להבין מה הבעיה כאן, הבעיה שיש כאן ארגון לא מורתע וצריך להחזיר את ההרתעה. במילה אחת, זה מה שחסר בדרום. איך אומרים לי תושבים בדרום? עלינו מותר לירות. זה דבר נורא, אומרים לי תושבים, עלינו מותר לירות".

השאלה אם אפשר להרתיע ארגון ג'יהאדיסטי כמו הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני או שהם אומרים באמת ככל שיהיה יותר רע יהיה יותר טוב, לא אכפת לנו אם יפציצו אותנו ויהרגו הרבה ערבים בעזה. 
"שירתנו ביחד. רוב שירותנו בילינו בצפון מול ארגון טרור, תסכים איתי, יותר גדול עם יותר יכולות. והעבדה היא שלמעלה מעשור וחצי, זה חסר תקדים בהיסטוריה של גבול הצפון,  ילדים שעוד 2-3  מתגייסים לצה"ל לא שמעו צבע אדום לא ולא בילו במקלט - קוראים לזה במילה אחת הרתעה. אני גם מזכיר לכם את צוק איתן, היו לנו גם כמה היערות עליו אבל בסופו של דבר שלוש וחצי שנים של שקט בוזבזו. אנו בעד לפתור את הבעיות בדרום בטוב, כלומר עם הסדרה ארוכת טווח, השבת הבנים ושקט לא בעירבון מוגבל עם בלונים ועם מטענים, שקט מוחלט, אין לנו שום אינטרס חוץ מהביטחון של התושבים והשבת הבנים. כנגד זה, תמורות מפליגות בכל מה שקשור לנושא הכלכלי וההומנטרי, ממכוני התפלה למים, מכון חשמל ובריאות וביוב וכל מה שצריך, אנו בעד הדבר הזה. נעביר את ההכרעה לסינוואר. סינוואר לא מורתע, הוא קורא אותנו, יודע מי אנחנו, הוא מזהה את חוסר הרצון לפעול והוא מזהה שיש לו מרחב לפעולה. אנו נחתוך את זה".

סינוואר מורתע זה סיוונאר מת?
"אני לא נכנס להגדרות כאלה, אתה מכיר אותי, אני לא מדבר באיום בכלל, אני רוצה להגיד לכם שאני מרגיש שאנו מברברים יותר מדי על עזה, הגיע הזמן להפסיק לברבר על חמאס ועל הג'יהאד".

השאלה היא, אתה יודע, מה זה לפעול. המבצע המשמעותי האמיתי עם התמרון האמיתי בתוך עזה, האמיתי היה שלך בעופרת יצוקה ובסוף הייתה הרתעה לשנה שנתיים וחזרנו לנקודת ההתחלה. זה או לכבוש  את עזה כמו שנתניהו הבטיח ב-2008-2009 אחרי עופרת יצוקה, או פשוט להמשיך לנוע מסבב לסבב, צריך להגיד את האמת הרי האלקטורט שלכם הוא מרכז שמאל, אתם לא יכולים לנצח בבחירות ולפלוש לעזה ולקבר 200 חיילים. 
"תראה, המטרה של הכוח הצבאי זה לייצר את התנאים להשיב את הביטחון. אני חושב שזה התפקיד של הצבא, זה לא יכול לעצור שם. אחרי שהפעלנו את הכוח גם בעבר, היה צריך להמשיך את הצעד הזה ואז לחתור לשיפור המצב בעזה. אני מזכיר לך שגם הצבא שבשעתו אחרי צוק איתן, מתאם הפעולות בשטחים ומי לא המליץ לדרג המדיני שקובע את ההחלטות ללכת להסדרה ולא עשו את זה. תראה מה קורה היום, בבוקר אנחנו סופרים דולרים ובערב אנו סופרים טילים. אי אפשר להמשיך עם הדבר הזה, זה כישלון. נתניהו מדבר על מר ביטחון? זה מר כישלון. אי אפשר להמשיך במציאות הזאת, אי אפשר. התושבים אומרים לך שלא סופרים אותם: "מותר לירות עלינו", אנו משתקים את הדרום, אין כבישים, אין רכבות, אין יוצא ואין בא, אין לימודים, לא בשביל זה הקמנו מדינה. לא יכול להיות. אנו מבינים את המשמעות של מה שאנו אומרים, אנו הלכנו עם חיילים, אנחנו שלחנו חיילים, אבל אם זה לא ייפסק בטוב צריך לפעול בכוח נקודה ולהפסיק לדבר". 

היו אנשים במטכ"ל שהציגו לראש הממשלה מצגת שהוא רץ איתה לציבור ואמר: "אני לא יכול להקריב כל כך הרבה חיילים". כלומר, הצבא הצליח להרתיע אבל לא את החמאס אלא את ראש הממשלה. 
"סליחה, אחרי צוק איתן, אין על זה ויכוח, יש עד זה קונצנזוס, השיגו התרעה. שלוש וחצי שנים היה שקט, זאת עובדה. זו לא הערכה, זו לא מצגת, זה לא שום דבר חוץ מאשר עובדה. בתקופה הזאת, הצבא המליץ לעשות פעולות להתרעה. לשפר את המציאות הכלכלית וההומניטרית בעזה. זה לא נעשה". 

אני בכל זאת רוצה לשאול שאלה אחת על פרשת הרפז, אתה אמרת בחקירה ב-2010, שלדבריך: 'אפילו דיברתי עם דודי וסגלוביץ' והם באו להודיע לי פחות או יותר מהם הממצאים שלכם' את זה אתה אומר לחוקרים. דיברנו עם סגלוביץ' לפני ארבעה ימים והוא אומר שהוא מעולם לא העביר לכם מידע כזה.
"סגלוביץ' אמר לכם שכשהסתיימה החקירה הראשונה אחרי שהם הלכו ליועץ המשפטי, הציגו לו את הממצאים של החקירה שבה אף אחד מהצבא לא מעורב בכתיבת המסמך, ורק אחר כך ברשות ובסמכות הם באו לעדכן אותי לגבי העניין הזה. תקשיב, זו פרשה חבוטה שנחקרה מכל הכיוונים על ידי כל רשויות החקירה, כולם סרקו אותה, כל מילה שהוצאתי מפי נבחנה ונסגרה בחוסר אשמה".

אני רוצה לחזור בכל זאת לביטחוני, זה טיפה יותר חשוב כרגע. עדיין אתה מסתכל על תוצאות הבחירות בעטוף עזה המופצץ והמופגז, בשדרות, בנתיבות, באשקלון, אתה רואה ביבי. איך אתה מסביר את זה?
"תגיד, כשירו על קריית שמונה בצפון ויצאנו למבצע שלום הגליל אנחנו שאלנו מי הצביע למי? מה זה קשור? אנחנו מודיעים שנטפל בכל אוכלוסיית מדינת ישראל גם אם הם לא מצביעים לנו. לאן הגענו? אני בכלל אומר לך שמה שקורה בעזה פוגע גם בהתרעה הכללית של מדינת ישראל. זה עוד אינטרס למה לפעול. כולם במזרח התיכון יושבים ביציע ומסתכלים איך ארגון כמו הג'יהאד משתק פה את כל הדרום. זה לא יכול להיות, זו פגיעה ממש בהתרעה של מדינת ישראל. לא רק כלפי חמאס".

שאלה אחרונה בנושא עזה, בכל זאת שמעתי כבר היום את גנץ מנפנף את הביקרת הזו, דווקא שטייניץ הסכים איתה, הסיפור של  הגופה עם הדחפור, ובעיקר ההתרברבות של שר הביטחון אחר כך על "אנחנו אוספים את הגופות" וכולי, משקיפים רבים מהפרשנים ואומרים שההשפלה הזו של הגופה של המחבל על שן הדחפור דחפה אותם לקצה ועכשיו אנחנו נמצאים בתוך הסבב, אם היית רמטכ"ל היית שולח את החיילים עם D9 להביא גופות?
"אני קודם כל נותן גיבוי לחיילי צה"ל, אני חושב שלג בי השאלה של הגופות, זו לא הפעם הראשונה שאנו אוספים גופות של מחובלים כקלף, במיוחד שיש לנו חיילים בצד השני. לגבי הפעולה עצמה, אני נזהר מאוד מלהאשים את החיילים שבגללם הג'יהאד פעל. חברים, הג'יהאד שלח חוליית מטענים. פעולה מוצלחת של צה"ל סיכלה אותה. אנחנו לוקחים את הגופות, זו לא פעם ראשונה ואחרונה. לגבי הפעולה עצמה עם היעה הדו אופני הזה, יש הערכת מצב טקטית בשטח, אני לא הייתי רוצה לסכן חיילי צה"ל מול צלפים או פעולה ביום שתחשוף אותם שלא בצורך. האם אפשר לעשות את זה באופן אחר? יכול להיות, יפיקו את הלקחים ויעשו את זה. בואו נשאיר את זה שם, זה משנהו נקודתי.  לא נכון לסכן את החיילים לצורך העניין הזה, ואני בטוח שימצאו דרך שנראית יותר טוב. כאן גם המקום לציין שלא צה"ל צילם את הסרט הזה".