סגן הרמטכ"ל לשעבר והמועמד לכנסת מטעם רשימת העבודה-גשר-מרצ, התארח בפודקאסט הביטחוני של 103FM עם פרשננו הצבאי טל לב-רם, ומתח ביקורת נוקבת על הדרך בה מפעיל צה"ל את כוחו הצבאי: "מי שרוצה לנצח מלחמות צריך לאהוב את החיכוך ולא לפחוד ממנו". "הפקודים שלך", מוסיף גולן, "צריכים לחתור למגע, לא מכיר מלחמה שהוכרעה על ידי צבא שנמנע ממגע".

גולן מהתייחס בדבריו למבצעים והמלחמות ומתייחס בפרט לבעיות שהתגלו בצבא היבשה במבצע צוק איתן לפני כמעט שש שנים. הוא הסביר: "מה שעשינו בצוק איתן, זה אי חתירה למגע, הודענו לחמאס שאנחנו נכנסים עד לפתחי המנהרות ושם עוצרים. החימוש המדויק שלנו והמודיעין כל הדבר הזה היה חסר תועלת מול אויב חלש מאוד בסדרי גודל". לב רם שאל את גולן האם הדברים הללו נאמרו בזמן אמת גם במהלך המבצע, וזה השיב: "מעולם לא חסכתי את דעתי מאף אחד גם שרצו לשמוע או שלא רצו, לצערי דעתי בעניין הזה לא התקבלה.

לדברי גולן: "יש חוסר יכולת להודות בתוך צה"ל במה לא בסדר אצלנו, מה לא עובד בדרך שבה אנחנו מפעילים את הכוח פעם אחר פעם. אנחנו שבויים בתוך פרדיגמה שגויה לחלוטין שבמסגרתה אנחנו בטוחים שבמידה ונחזיק בהרבה מאוד חימוש מדויקים, נאסוף הרבה מודיעין ואז נחבר חימוש מדויק למודיעין האויב ימות".

לעמדתו של גולן, האויב מבין את שיטות הפעולה של צה"ל, מבין מה פוגע והורג אותו בשדה הקרב ולמוד להסתתר מיכולות צה"ל, מה שהופך בפועל את היכולות המתקדמות של צה"ל ללא יעילות. "מי שחושב שאפשר להכריע מלחמות לא ביבשה באמצעות קונץ פטנט טכני, אז הוא פשוט לא מבין את המהות של עולם המלחמה", הסביר.

לבריו, בשלבים הראשונים של המלחמה או המבצע צריך להפעיל את הכוח הצבאי בנחרצות ובעצמה גבוהה - להיגררות יש מחירים, זו התוצאה של מלחמה שהולכת ומתמשכת.

לב רם: "אם את למעשה מפעיל יותר כוח בתחילת המערכה, יהיו לה אולי בהתחלה מחירים יותר כבדים בפגיעה בחיילים שנו ובאזרחים בצד השני, זה יחסוך בעתיד את ההיגררות".

גולן: "הכרעה מתרחש במוחם של אנשים, החלטה של האויב להספיק להילחם, כשאתה מאתגר אותו באופן נרפה ומהוסס אז הוא אומר לעצמו שהוא יכול להתמודד עם זה. אם אתה מפעיל את הכוח בעצמה יחד עם המחירים שיש בכך, אז הוא מבין שאין לו תקווה ואז הנכונות שלו להגיע להפסקת אש ולהיכנע היא נכונות הרבה יותר גבוהה".

לב רם: "אולי יש מי ששומע אותנו מתקשה  להבין את התופעה הזו שמכונה יאיר גולן, מצד אחד אדם שאני מתנגד לו בעמדות הפוליטיות שלו שהן מאוד ברורות ומנגד דוגל בהפעלת כוח מאוד אגרסיבי".

יאיר: "זו תוצאה של אינדוקטרינציה פוליטית מתמשכת. גדולי הלוחמים של צה"ל היו אנשי שמאל, אחד מאנשי הצבא היותר מוצלחים שהיו לצה"ל וזה אריק שרון, הוא אדם שבסופו של דבר עשה את ההתנתקות שהבין שאין ברירה. צריך להפריד בין היכולת והרצון להילחם שבנושא הזה אין לימין הישראלי שום יתרון על השמאל הישראלי לבין ההבנה שהמלחמה היא למעשה המדיניות באמצעים אחרים".

יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)

טל: "יזכירו לך למשל כשהיית מפקד יהודה ושמרון והלכת בניגוד לחוק בנושא נוהל שכן, גם את זה אתה מסביר דרך ההגיון הזה, אתה שלם עם ההחלטה הזו אז?"

יאיר: "ההחלטה אז הייתה קשורה בעניין מוסרי מבוהק, סוגרים על קומפלקס בלב הקסבה של בית לחם, יש שם מאות אנשים שחיים שם ועכשיו אומר לי המח"ט או שאני קורא לאמא והיא כורזת לבן שלה שייצא החוצה או שאני מתחיל להרוס עם בולדוזרים וזה יימשך לתוך הלילה וזה יעורר הפגנות ולחימה ונסכן גם חיילים שלנו, אז מה עושים? אז אמרתי לו תביא את האמא".

טל: "אז לפעמים צה"ל כובל את עצמו בהגדרות משפטיות המרחיקות שיקול דעת?"

יאיר: "אני חושב שלעולם צריך להשאיר מרווח לשיקול דעת מבצעי של המפקד בשטח. שהוא מספיק בכיר ומנוסה לקבל את ההחלטות האלה. אני כמפקד אוגדת איו"ש חשתי שאני מספיק מנוסה לקחת החלטה כזו. מצד אחד אני מבין בדיוק את האתגר של המח"ט בשטח ומצד שני אני מסוגל לקבל החלטות באופן קר לחלוטין ורציונלי".

טל: "אולי אחת הבעיות היא הרגישות של החברה בישראלית לחיילים הרוגים?"

יאיר: "אני נגד להאשים את החברה האזרחית בעניין הזה,  הצבא יכול לבוא בטענות רק לעצמו , אנחנו צריכים לצקת בקצינים הצעירים שלנו תודעת ניצחון שאפשר ואנחנו ידועים להלחם, הדיבור על כך הוא לא מספיק. בסופו של דבר רק באימונים אפשר להחדיר את האמונה ביכולות".