גורמים במערכת המדינית-ביטחונית סבורים כי משבר הקורונה והשלכותיו האפשריות גם על רצועת עזה, פותחים חלון הזדמנויות להתקדמות גם בסוגיית השבויים והנעדרים. כך למשל, שר הביטחון נפתלי בנט אמר השבוע שכמו לעזה, גם לישראל יש צרכים הומניטריים והוא קשר בין סיוע לרצועה בהתקדמות בנוגע לשבויים ונעדרים. "אנחנו פתוחים לרעיונות רבים", רמז.

ברצועה מוחזקים כיום אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א-סייד וגופותיהם של לוחמי צה"ל סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול ז"ל. למעריב נודע כי מאחורי האמירה הכללית הזו, במערכת המדינית-ביטחונית כבר הועלו רעיונות וכי התנהלו בנושא דיונים משמעותיים עם בכירים במערכת הביטחון.

הרעיון המרכזי הוא לנסות, באמצעות חבילה הומניטרית לרצועת עזה ומחוות נוספות, להתקדם בנושא השבת השבויים והנעדרים. תחת אותה תפיסה, סבורים גורמים בישראל, ניתן לנסות ולקדם מהלכים, בתקווה שהדבר יאפשר התקדמות גם בנושא השבויים והנעדרים. ההערכה היא כי מדובר בחלון הזדמנויות, שיהיה רלוונטי כל עוד המגיפה לא מתפרצת ברצועה. 

יש לציין כי בישראל שקלו בעבר שחרור מוגבל של אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בניסיון לקדם את הנושא מחמוד א-זהאר, מבכירי חמאס, שהיה לו תפקיד משמעותי בגיבוש העסקה לשחרור גלעד שליט, התייחס השבוע לנושא ואמר: "הם יודעים שאצלנו זה שבויים תמורת אסירים. שיפסיקו את הכיבוש והמצור, ואז נוכל לדבר על הכול".