ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שלישי) לדיווחים לפיהם חמאס מעוניין להגיע לעסקה עם ישראל בנוגע לשבויים ולנעדרים, ואמר כי "מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום וצוותו בשיתוף עם המל"ל ומערכת הביטחון ערוכים לפעול באופן קונסטרוקטיבי במטרה להשיב את החללים והנעדרים, ולסיים את הסוגיה וקוראים לשיח מיידי באמצעות המתווכים. טל לב רם, הכתב הצבאי של "מעריב" ושדרן 103FM התארח בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM, העריך מה הם הסיכויים למשא ומתן בין חמאס לבין הצד הישראלי, ובהמשך התייחס גם להתנהלות צה"ל בצל משבר הקורונה.

מאיפה צץ עכשיו העניין הזה שבחסות הקורונה, מצד אחד בחמאס כל הזמן מאיימים עלינו ש'אם תגיע אלינו עוד מעט הקורונה הלך עליכם', כאילו אנחנו אחראים על הדבר הזה - ומצד שני מדברים על חידוש המשא ומתן בנושא גופות החיילים והשבויים האזרחיים.
"מי שעוקב אחרי 'מעריב' מבין שזה לא צץ משום מקום. זה דבר שאנחנו מלווים אותו כבר כמה ימים, והיו לנו גם כמה פרסומים בעניין הזה". 

ביום שישי התחלת, נכון?
"נכון. המסר שיוצא מירון בלום, מתאם השבויים והנעדרים מטעם הממשלה, הוא לכאורה תמים. הוא כאילו מגיב לסינוואר, ואמירות של בכירים נוספים בחמאס, שמדברים על כך שהם מוכנים להיות יותר גמישים ולעשות איזה שהן מחוות. אנחנו גם במגבלות, שעדיין קיימות דרך אגב. דיברנו על זה שישראל פועלת בקדחתנות בתקופה האחרונה בדיונים שנערכו בצמרת של המערכת הביטחונית אצלנו, עד כדי שר הביטחון, שבעצם כורכים את זה בחבילה. מצד אחד סיוע הומניטרי בהיבטי הקורונה, אבל מצד שני, מה שהם מכנים, ועדיין יישאר קצת עמום, זה היבטים שהם מחוות נוספות. ההערכה, כמובן רק שלי, היא שהחמאס כרגע בשלב הזה מתכוון לאזרחים הישראליים המוחזקים לכאורה עדיין ברצועת עזה".

בלי גולדין ושאול.
"ההערכה שלי, שבשלב הזה, זאת הכוונה. ומאחורי הקלעים, בצד הישראלי, הקצב של האירועים בתקופה האחרונה הוא מאוד מאוד מהיר, לא שגרתי, לעסק שטופל מאוד באיטיות בישראל בשנים האחרונות".

תגיד לנו כמה מילים על הפרסום של כרמלה מנשה, על החיילים שבעצם משמשים כמטפלים לילדי הצוותים הרפואיים, ומתברר שהדירות שהם גרים בהם לא הוכשרו לפסח.
"בעיניי זה פרסום חשוב של חברתי כרמלה, זה הדבר הראשון, אבל הדבר היותר חשוב בעניין הזה, הוא שיש פה כמה דברים שמתנגשים יחד. בעצם החיילים של גרעיני הנח"ל, של ההכשרות - הם בדרך כלל נמצאים בדירות ומבצעים כל מיני משימות אזרחיות בתקופת הפעולה שלהם. עכשיו אנחנו יודעים שהם דואגים בעיקר לילדי הצוותים הרפואיים, כמו: קייטנות, חינוך, דברים מהסוג הזה. לכן, בשלב הזה של חול המועד, הנחו בצה"ל שצריך פחות את הפעילות הזאת בתקופת החגים, וההנחיה שם הייתה כזו שאומרת, 'מי שאין לו משימה - יוצא הביתה אל משפחתו, ומי שיש לו המשך משימה - יישן בבסיסים'. בין השאר זה גם נבע קודם כל מבעיית אותה כשרות, וגם עניין שלא תהיה סכנה בהידבקות. רק שההנחיה לא הייתה כל כך הגיונית, לצורך העניין".

לב רם המשיך: "אני מניח שהדבר הזה ייפתר, אני מניח שבסופו של דבר ימצאו את הדרך, ומי שיבצע את המשימות, אני מעריך בזהירות, בסוף כן יוכל להישאר בדירה, ומי שאין לו משימה - יצא הביתה. דרך אגב, שימו לב, צה"ל מתחיל לאט לאט לשחרר גם חיילים הביתה - בינתיים כבר חיילי מפקדות בבתי ספר להכשרות, גם בחטיבות, זאת אומרת כאלה שהם עדיין לא לוחמים, כאלה שנוסעים יותר לביתם. הסיבה היא גם קצת לשחרר את השסתומים של הלחץ בתוך הצבא, וגם כי הסביבה האזרחית היא קצת יותר סבירה כרגע, מבודדת, אנשים ישר הולכים לבתים וחוזרים. אז זאת תמונת המצב".