בעקבות חשיפת מעריב: בכלי התקשורת הערביים פורסם היום (חמישי) כי חמאס מקיים דיונים פנימיים בנוגע לכניסה למשא ומתן עקיף עם ישראל בסוגיית השבויים והנעדרים, בעקבות הצעתו של מנהיג הארגון בעזה, יחיא סינוואר, ותגובת משרד ראש הממשלה. העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח כי המודיעין המצרי קיבל לידיו עותק מהיוזמה של סינוואר, בסוגיית השבויים. לפי הדיווח, המצרים החלו כבר במגעים ובצעדים מעשיים לקידום עסקה לחילופי אסירים בין ישראל לחמאס.

על פי הדיווח, מצרים כבר מנהלת מגעים טלפוניים עם ישראל ועם חמאס, והיא העלתה הצעה הדומה להצעת חמאס המדברת על עסקה מקדימה לפני חילופי השבויים. מדובר בעסקה הדומה למתווה טרום עסקת שליט, כאשר 25 אסירות פלסטיניות שוחררו בתמורה לסרטון ששליט הופיע בו כדי לתת אינדיקציה למצבו הרפואי. כעת מדובר בהיענות לפניית חמאס בשחרור אסירים זקנים, נשים וילדים מהכלא הישראלי בתמורה למידע על החיילים הישראלים ברצועת עזה. בישראל מדגישים, כי מדובר בצעדים הומניטריים שלא קשורים לעסקה.

בכיר חמאס, מחמוד א-זהאר התייחס בריאיון לעיתון "פלסטין" לעסקת האסירים ואמר: ״הימים הקרובים הם בגדר "בדיקת דופק" לסוגיית האסירים והשבויים. אנחנו רוצים לבדוק האם בישראל באמת רציניים בנוגע לעסקה״. עוד הוסיף הבכיר כי ״חמאס קבע את תנאיו לקיום עסקת אסירים עם ישראל. בנוסף קבענו את שמות האסירים שנדרוש לשחרר בעדיפות עליונה. אנחנו רציניים לגבי העסקה ולא נרצה שנתניהו ישתמש בעסקה כדי להאדיר את שמו על חשבון האסירים שלנו״.

אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)
אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)

מקורות ערביים ציינו, כי המודיעין המצרי הביע את נכונותו לתווך בין הצדדים כדי להביא להשלמת עסקה וכי אנשי המודיעין המצרי עדכנו בכך את ראש המל"ל מאיר בן שבת ואת הנהגת חמאס. בין האפשרויות שאותן שוקל חמאס היא שחרור של אחד או שניים מהאזרחים הישראלים השבויים ברצועת עזה, או סיפוק מידע על גורלם של הדר גולדין ואורון שאול.

העיתון הסעודי "אילאף", היוצא בלונדון, דווח מפי מקורות ביטחוניים בארץ, כי "ישנה הסכמה ישראלית על ההצעות שהגיעו מהצד המצרי, וכעת דנים בכמה שמות שהועלו ברשימה של חמאס, בהם מרואן ברגותי וכמה מהאסירים ממשוחררי עסקת שליט, שנעצרו שוב – דבר שמצריך דיונים מעמיקים ורציניים".

סוגיה נוספת שעולה על הפרק, היא לאן ישוחררו האסירים. חמאס מציע שאסירים הגדה המערבית ישובו לבתיהם, אולם ישראל מעוניינת בהרחקתם אל רצועת עזה או לבנון. בינתיים, האחראי על חמאס בחו"ל, מוסא אבו-מרזוק, אמר מוקדם יותר, כי אף מתווך לא פעל לקידום הצעת סינוואר, אך הדגיש כי חמאס תברך על כל מתווך שישראל תברך עליו, כולל רוסיה.

איסמעיל הנייה בעזה (צילום: AFP)
איסמעיל הנייה בעזה (צילום: AFP)

מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, שוחח ביום רביעי השבוע בטלפון עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב. הנייה אמר, כי ארגון חמאס נחוש לשחרר את האסירים הפלסטינים בעסקת חילופים שאפשר להשיגה אם ישראל תענה לדרישות.

כזכור, בשבוע שעבר פורסם במעריב כי גורמים במערכת המדינית-ביטחונית סבורים כי משבר הקורונה והשלכותיו האפשריות גם על רצועת עזה, פותחים חלון הזדמנויות להתקדמות גם בסוגיית השבויים והנעדרים. כך למשל, שר הביטחון נפתלי בנט אמר השבוע שכמו לעזה, גם לישראל יש צרכים הומניטריים והוא קשר בין סיוע לרצועה בהתקדמות בנוגע לשבויים ונעדרים. "אנחנו פתוחים לרעיונות רבים", רמז.

ברצועה מוחזקים כיום אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א-סייד וגופותיהם של לוחמי צה"ל סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול ז"ל. ל"מעריב" נודע, כי מאחורי האמירה הכללית הזו, במערכת המדינית-ביטחונית כבר הועלו רעיונות וכי התנהלו בנושא דיונים משמעותיים עם בכירים במערכת הביטחון.