דובר צה"ל, תת אלוף הדי זילברמן, העביר הערב (חמישי) תדריך, לקראת יציאות ללוחמים הביתה ובנוסף, התייחס לפעילות הצבא במגזר הערבי, לנוכח ההאצה בהתפשטות הקורונה.

"אנחנו בצבא לא מדברים על אסטרטגיית יציאה, אלא חיים בנוכחות הקורונה״ פתח דובר צה״ל את דבריו והוסיף: ״אנו מבינים שזה אירוע ארוך ומתכוננים לפעולה מדורגת ומבצעים התאמות. במקביל, אנו ממשיכים להרחיב את הפעולה שלנו במרחב האזרחי".

״הקמנו בשבוע הזה מספר צוותים בתוך הצבא על מנת להתאים את פעילות הצבא חודשים קדימה״ הבהיר זילברמן וציין כי ״זה יגרור שינויים גם לגבי פעולות שונות, למשל, אנשי המילואים של פקע"ר, שלא נוכל להחזיקם לארוך חודשים ארוכים בפעילות״.

בהמשך התייחס זילברמן לנתוני התחולאה בצה״ל, כאשר נרשמו 173 חולים, מתוכם 42 החלימו. ״רוב החולים שנמצאים במתקן החולים הצבאי באשקלון נמצאים קל״. עוד צויין כי מספר המבודדים בצבא עומד על כ-1,600 חיילים.

״חמ"ל משרד הבריאות הוא למעשה המוח של האירוע״ נמסר בדיון וצוין כי הוא ״מורכב בעיקר מאנשי אמ"ן ותקשוב שמתעדף וממליץ למשרד הבריאות מה לעשות, בעיקר בנושא הבדיקות ורכש. זילברמן הוסיף כי "המלצנו מספר המלצות למשרד הבריאות, בנוגע להחלטות המשך, החלטות  שיעברו אותם להחלטות ממשלה. הגוף הפסוק הוא משרד הבריאות ואנחנו עובדים תחת ההנחיות הללו״.

יחד עם זאת, התייחסו במהלך הדיון ליציאות הביתה של הלוחמים הפרוסים במוקדי התפשטות הנגיף, ונאמר כי ״בכדי לצמצם סיכון של הדבקה המונית בתוך גדוד, יופעל מערך שינוע ובכל פעם תצא מחלקה אורגנית אחת, ושהיא תחזור היא תחליף מחלקה אחרת, וכך במשך שבוע לפחות מרגע חזרת המחלקה לצבא. הפעולה הצבאית והמשימות יבוצעו במסגרת מחלקתית בלבד, ללא ערבוב עם שאר הפלוגה. לא נקבע כרגע מה עושים לאחר סיום של סבב ראשון ליציאות הביתה, יכול להיות שגם לאחר מכן חיילים יחזרו לתקופת זמן ארוכה בצבא. היציאה הביתה מתבצעת על ידי אפליקציה שכל חייל יורד עד כק"מ מהבית שלו״.

מערך צה״ל למשבר הקורונה. צילום: דובר צה"ל
מערך צה״ל למשבר הקורונה. צילום: דובר צה"ל

״ביום ראשון נחל להוציא הביתה, התכנון להוציא את כל הסד"כ שלא היה זמן רב בבית באופן מדורג ולאחריו לעשות ההערכת מצב״ הוסיף זילברמן.

בנוסף, התייחס זילברמן לסיוע האזרחי שמעניק הצבא ביישובים השונים, ואמר כי ״בירושלים זיהנו מספר שכונות עם מקדמי הדבקה גבוהים מאוד, נערכנו עם כוחות על מנת לסייע בכמה מאמצים שם. חילקנו בעיר כ-60 אלף מנות מזון, ובסך כל המדינה כשני מיליון. בבני ברק עשינו שינוי בפיקוד והשליטה, והחל מיום ראשון מפקדת חטיבת הצנחנים תהיה כפופה למחוז דן של פיקוד העורף ואוגדה 98 המפקדה שלה תחזור למשימות הרגילות בצה"ל״.

בהמשך התייחס הדובר לסיוע הצבאי למגזר ערבי, ואמר כי ״נתנו בימים האחרונים מאמץ מרוכז במחריב דיר אל אסד, תיאום מול הרשויות המקומיות, העברת חולים, הסברה בערבית וחלוקת חבילות. שיתוף הפעולה ברשויות הערביות נעשה בצורה טובה מאוד. היו מספר מקרים בכמה כפרים שביקשו שלא נגיע עם חיילים לבתים, והחבילות חולקו לרשויות. לפזורה הבדואית חולקו עד עכשיו כ-3,000 ערכות הגיינה. אנחנו מגיעים על פי צורך והנתונים של משרד הרווחה״.

זילברמן ציין גם כי צה״ל סייע למד"א לפתוח מתחמי דרייב אין לבדיקות קורונה במגזר הערבי, בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות משרד הבריאות והגומרים הנוספים.