כוחות צה״ל, מג״ב והמנהל האזרחי פינו הבוקר (רביעי) ארבעה מבנים שנבנו באופן בלתי חוקי בשטח C ב׳כיפה סרוגה׳ וב׳תקומה׳. בנוסף, נהרסו שבעה מבנים, מתוכם שישה בקומי אורי ואחד בלהבה, ונעצרו שני בני אדם בגין התנגדות לפינוי ואלימות. 

גורם ביטחוני מוסיף שהפינוי עבר בשקט יחסי אך הלוחמים שנשארים במקום לאכוף את הצו שטח צבאי סגור דרוכים ובכוננות גבוהה לאירועים אלימים שעלולים להתרחש בזמן הקרוב כמחאה על הפינוי

גורם ביטחוני הדגיש כי "פעילויות האכיפה בוצעו בהתאם לסמכויות ולנהלים וכן בכפוף לשיקולים המבצעיים. אנו מצפים מהתושבים לנהוג באחריות וללא אלימות. כל ניסיון לפגוע בכוחות שהגיעו לאכוף את החוק יענה בתגובה נחושה וחסרת פשרות. המטרה היא אכיפה ולא מעצרים אך לא נהסס לבצע מעצר של כל מי שיפעל באלימות או יסית נגד הכוחות".

מהיישוב יצהר נמסר: "הפינוי הוא תג מחיר ממשלתי בימות קורונה. אחת המפונות בחודש התשיעי להריונה". במג"ב הגיבו לטענות וציינו: "היא שהיא הוצאה ברגישות מהבית ואף ניתנה לה אפשרות לפינוי מהמקום על גבי אחד הרכבים של הלוחמים אך היא סירבה ולבקשתה היא יושבת בסמוך למבנה שבדקות אלה נהרס והלוחמים מאפשרים זאת לנוכח היותה בהריון מתקדם".

הפינוי ליד יצהר

תושבים מיצהר עתרו במהלך הלילה לבג"ץ נגד הריסת הבתים. עורך הדין חנמאל דורפמן הוציא לפנות בוקר, עם הגעת הכוחות ליצהר, מכתב בהול למנהל האזרחי בו הודיע כי בכוונתו להגיש בזמן הקרוב עתירה לבג"ץ בשם מרשיו. בעתירה נכתב, כי ישנם שני פגמים מרכזיים בהרס הבתים כרגע. שופט העליון יוסף אלרון הורה למינהל האזרחי להשיב עד השעה 11 בבוקר לעתירה של התושבים, ולבקשה להוצאת צו ביניים.

האחד העובדה כי המעשה סותר הודעה רשמית של המנהל האזרח לפיה בתקופת הקורונה לא יהרסו בתים מאוכלסים, ודאי כאשר מדובר במשפחות שבאחת מהן האישה כורעת ללדת לאחר שתאריך הלידה המשוער שלה כבר עבר. שנית, בנוגע לבתי משפחות זארוג וגוזלן, מדובר בבתים בבעלות אזרח אמריקאי ולפיכך אין סמכות למנהל האזרחי לפעול בשטח B בנוגע למי שאינו אזרח ישראלי. "כוונתכם לבצע הריסה עמודת בסתירה מוחלטת להצהרתכם כי לא תהרסו בתים בתקופת הקורונה, ומהווה אפליה בוטה באופן הטיפול בין יהודים לערבים", כתב עו"ד דורפמן.

פינוי מבנים לא חוקיים ב'קומי אורי' שליד יצהר (צילום: ללא קרדיט)
פינוי מבנים לא חוקיים ב'קומי אורי' שליד יצהר (צילום: ללא קרדיט)

כזכור, בחודשים האחרונים התרחשו אירועים רבים ביצהר, במסגרתם התרחשו מהומות ומעצרים. בעקבות האירועים הללו, האזור הוכרז כ"שטח צבאי סגור". בחודש שעבר הושלכו שלושה בקבוקי תבערה לעבר רכב משמר הגבול של משטרת ישראל ביציאה מיצהר. בתקרית לא היו נפגעים אך נגרם נזק קל לרכב. במג"ב ראו את האירוע כפעולת טרור שכוונה לעבר הלוחמים.