שר הביטחון נפתלי בנט התייחס היום (רביעי) בשיחה עם עיתונאים להחלטה לאסור על ביקורים בבתי עלמין צבאיים במהלך יום הזיכרון ואמר: "כבר כמה ימים אני לוחץ שנקבל את ההחלטה שבוע לפני כן, ובאמת קיבלנו אותה לאחר סבב התייעצויות, והיא נידונה עכשיו בממשלה. אני בטוח שיאמצו אותה". הוא הסביר כי "זו היתה החלטה מאוד קשה אבל הכרחית - בכל שנה מגיעים מיליון וחצי איש כולל מבוגרים וקשישים. זו ממש היתה פצצת קורונה אם היינו מאפשרים את זה".

בנט ביקש מהמשפחות השכולות לנצל את הימים הקרובים, עד יום הזיכרון, כדי לבקר בבתי העלמין: "ברחבות המרכזיות של 53 בתי עלמין יוצבו מספר מצומצם של חיילים ביחד עם שוטר ורב צבאי והם ישירו את ההמנון ויקיימו טקס במקום". עוד הדגיש כי קיים שיחות "עם ארגון יד לבנים ועם ארגון אלמנות ויתומי צה"ל וכולם מבינים את המצב. אנחנו מצפים שאנשים לא יגיעו באותו היום לבתי העלמין".

מדוע זה לקח כל הרבה זמן , מדוע לא דיברתם מראש עם המשפחות השכולות וזה מגיע לדקה התשעים?
אנחנו לא בדקה התשעים אלא שבוע לפני זה. אני מתעקש לקבל את ההחלטה הזו כבר כמה ימים.

"אני מקבל תגובות לא פשוטות", הוסיף שר הביטחון, "היו רעיונות אחרים וזו החלטה קשה אבל נכונה בעיני בסופו של דבר". לדבריו, צריך לדבר בגובה העיניים ולהסביר זאת. "להערכתי לא יגיעו המונים לבתי העלמין כי ביקשנו מראש. בכל מקרה, יוטל סגר אז לא יהיה ניתן להגיע למקום עם רכב", הסביר עוד, "לא תהיינה נסיעות בין עירוניות ואם נותר מצב שמישהו מהמשפחה הגרעינית יעבור את המחסומים ויצליח להיכנס לבית העלמין, לא נעצור אותו, אבל אני מאוד מקווה שזה לא יקרה".

הוא הוסיף: "זו הייתה החלטה מאוד קשה ואין פתרונות בספרים, אבל זה הכי טוב שיכולתי. רק המשפחה הגרעינית תוכל להגיע לפני יום הזיכרון". בהמשך בנט חשף כי נבחנה אפשרות של דחיית המועד לסתיו, אך היא ירדה מסדר היום. "אף אחד לא יפעיל כוח נגד משפחה שכולה אם אכן תגיע".

נפתלי בנט (צילום: משה ביטון)
נפתלי בנט (צילום: משה ביטון)

ראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם, התייחס להכנות המשרד למועד: "נערכנו לקלוט את המשפחות השכולות בבתי העלמין בימים שלפני יום הזיכרון, פעלנו בכמה מישורים בנושא". הוא הדגיש: "יש לנו חובה ערכית להמשיך את הזיכרון". מועלם פירט את הצעדים שיינקטו: "ביום ראשון בשעה 11:30 נפתח במבצע להניח את דגל המדינה על כל הקברים ברחבי הארץ, הפרויקט הזה מקבל משנה תוקף השנה כי המשפחות לא תהיינה שם".

"יש לנו קו תמיכה טלפוני בו מתקבלות פניות ובשבוע של יום הזיכרון הקו יהיה זמין החל משמונה בבוקר ועד 22:00 בלילה", ציין, "מעל היכל הזיכרון יהיה מטס במבנה חסר על מנת להצדיע לנופלים ולכבד את זכרם". ראש האגף ציין עוד כי "הבוקר הוקם מרכז שליטה שייתן דיווח כמה משפחות מגיעות לבתי העלמין לפני יום הזיכרון". מועלם סיים את דבריו בקריאה למשפחות השכולות - "להקפיד על הנחיות משרד הבריאות".