מספר חללי מערכות ישראל משנת 1860, ימי ראשית הציונות, עומד על 23,816 - כך מסר הבוקר (שישי) משרד הביטחון לקראת יום הזיכרון שהשנה יצויין במתכונת חריגה, כאשר 42 חללים נוספו למניין הנופלים בשנה האחרונה ובנוסף, 83 נכים שנפטרו כתוצאה מפציעתם הוכרו כחללי מערכות ישראל.

בנוסף, נמסר מהמוסד לביטוח לאומי כי 3,153 אזרחים נהרגו בפעולות איבה עד היום, מיום הקמת המדינה, ומימי ראשית הציונות נהרגו בפעולות איבה כ-4,166 בני אדם. פיגועי האיבה הותירו 3,241 יתומים בהם 120 יתומים משני ההורים, 817 אלמנים ואלמנות ו-897 הורים שכולים, שחיים עמנו היום. עוד נמסר כי בשנה החולפת, מיום העצמאות האחרון, נהרגה אזרחית אחת בפיגוע איבה - רנה שנרב, שנהרגה בפיגוע במעיין דני הסמוך ליישוב דולב ב-23 לאוגוסט 2019.

באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון הדגישו שלנוכח ההנחיות, טקסי הזיכרון יתקיימו לראשונה ללא קהל. ב-52 בתי העלמין הצבאיים ובאתר ההנצחה ללוחם הבדואי, יתקיים ביום הזיכרון "משמר הנר" – משמר כבוד של חיילי צה"ל העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד בכיר, תפילה לנשמות הקדושים מפי רב צבאי וזאת בנוכחות של קצינת נפגעים ונציג מטעם האגף. בתום הצפירה בת שתי הדקות יעבור המשמר לשירת התקווה.

יחד עם זאת, מסר הצבא כי לרגל יום הזיכרון דגל המדינה בחצי התורן עם סרט "יזכור", זר פרחים ונר נשמה יונחו על ידי נציגי משרד הביטחון וחיילי צה"ל על כל קברו של כל נופל. בנוסף, נשתלו עשרות אלפי שתילים חדשים בבתי העלמין הצבאיים ובוצעו עבודות שיפוץ, אחזקה, ניקיון וגינון, שכללו גם ליטוש והחלפת מצבות.

בשל משבר הקורונה והתפשטות הנגיף בישראל, הוחלט כי גם בערב הזיכרון לא יתקיימו טקסים עם קהל, כשבשעה שמונה בערב ביום שני,  יפתחו אירועי יום הזיכרון בטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי בירושלים, שיצולם וישודר לכלי התקשורת, כשבתחילתו תושמע ברחבי הארץ צפירת זיכרון באורך דקה. במשרד הביטחון ציינו שבשל האיסור על התקהלות וקיום טקסי הזיכרון ללא קהל, יורחב המיזם להדלקת נר זיכרון וירטואלי, תתקיים פעילות ייחודית "נפגשים בסלון" והקראה של שמות החללים בהיכל הזיכרון שתשודר. בשעה תשע בערב יתקיים האירוע השנתי "שירים לזכרם" במשכן הכנסת.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בכותל. צילום: מרק ישראל סלם
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בכותל. צילום: מרק ישראל סלם

במקביל, יתקיים בתל אביב האירוע השנתי "שירים בכיכר" ללא קהל וגם הוא יועבר בשידור. ביום שלישי יתקיים טקס האזכרה המרכזי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, וגם אליו לא תתאפשר כניסת קהל.

דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, מסר כי ״על פי הנחיות הדרג המדיני, מתאימים את ההנחיות לטקסים ביום הזיכרון. ברור שהשמירה על בריאות הציבור ועל השוויון והביון הממכלתי הם אלה שמובילים אותנו, ואני מדגיש מוסיף דבר צה"ל שהמציאות הזו אינה פורמת את הקשרים העמוקים שלנו עם המשפחות השכולות, ולא מוחקת את תחושת אחדות הגורל. אבל אנחנו השנה עושים את זה אחרת".

״עד עכשיו בכל יחידה שוחחנו עם המשפחות השכולות, העברנו להם סרטונים של מפקדי היחידות״ הוסיף דובר צה״ל ומסר כי ״החל מהיום החלנו לסייע בבתי העלמין, ובכל כניסה יש חיילים שנמצאים ומקבלים את המשפחות השכולות. עד כניסת יום הזיכרון נפקוד את כל הקברים, נניח דגל ישראל, פרח ונר נשמה. באתרי ההנצחה החיילים נציב משמר נר. יהיה מטס כבוד לזכר הנופלים ובנוסף בכל אחד מבתי העלמין שאינם צבאיים נציב קצין שיצביע לדגל בצפירה״.

״כל שנה נהגתי להיות חלק מהטקסים ולבקר משפחות שכולות, וזה מאוד כואב גם לי לא להיות איתם עכשיו, אבל זה צו השעה, כך אעשה ואנו מצפים שכך ינהג גם הציבור״ סיכם זילברמן.

חשש מעימותים עם משפחות

בעקבות התקנות החדשות לפי צו בריאות העם, המתייחסות לערב יום הזיכרון, יום הזיכרון עצמו, חגיגות העצמאות ויום העצמאות - המשטרה תאפשר לאזרחים לצאת מהבית גם לצורך עלייה לבתי העלמין, אך זאת רק עד יום שני ב־16:00 אחר הצהריים. החל מיום שלישי בבוקר, הוא יום הזיכרון, ועד 17:00 - ייאסר על הציבור להגיע לבתי העלמין הצבאיים ברחבי המדינה. גורמים במשטרה מודים כי ממילא פחתה משמעותית האכיפה בנוגע לתקנה האוסרת יציאה למרחב הציבורי אלא לצורכי עבודה או רכישת מזון ותרופות, לנוכח ההקלות האחרונות שהתירו פתיחת עסקים שונים.

לגבי יום שלישי בבוקר, התקנות החדשות שאישרה הממשלה העמידו את המשטרה ואת אוכפי החוק והתקנות בסיטואציה מביכה ורגישה ביותר, ובמרכזה - התמודדות עם אותם הורים שכולים, אחים שכולים או יתומים, שיעמדו על רצונם לפקוד את בית העלמין ביום הזיכרון כהרגלם. כדי למנוע זאת, תציב המשטרה מוקדם בשעות הבוקר מחסומים במרחק של כשני קילומטרים מבתי העלמין, וזאת כדי למנוע את הגישה לכלי רכב אליהם.

בערב יום העצמאות, החל מהשעה 17:00 ועד למחרת בשעה 20:00, יהיה ניתן לצאת מהבתים אך ורק לצרכים רפואיים ולקבלת שירותים חיוניים ביישוב המגורים בלבד, ולא למטרת טיולים ומנגלים בפארקים ובגנים. לאלו שעובדים באותו יום תינתן האפשרות לצאת לעבודה. "נבצע אכיפה מלאה, לרבות בגינות הציבוריות ובבתים", אומרים במשטרה, ומתכוונים לאסור קיומן של התגודדויות. 

המחלוקת סביב זיקוקי הדינור

למרות יוזמתה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, לאפשר מופעי זיקוקי דינור בליל יום העצמאות, בחלק מהערים לא יוארו השמיים בזיקוקים בעקבות התנגדות העיריות. מבין ארבע הערים הגדולות, אירועי זיקוקים גדולים יתקיימו רק בירושלים ובתל אביב. לעומתן, עיריות חיפה ובאר שבע הודיעו שלא יקיימו מופעים כאלה. ראש עיריית חיפה עינת רותם־קליש אף הודיעה כי 200 אלף השקלים שהיו מיועדים למופעי הזיקוקים - יועברו לסיוע לניצולי שואה המתגוררים בעיר.

גם בקרב ערים מרכזיות נוספות הדעות חלוקות. בעוד שעיריית חולון הודיעה על מופעי זיקוקים בשבעה מוקדים בעת ובעונה אחת בעיר, ועיריית נוף גליל הודיעה שהאירוע יתקיים כמתוכנן, ישנן ערים שבהן השמיים לא יוארו במופעי הזיקוקים המסורתיים, ובהן רמת גן, ראשון לציון, בת ים, הוד השרון, גבעתיים, נתניה וכרמיאל.

"בתקופה לא פשוטה שכזו אין מקום להוצאה מסוג זה, והכסף שייחסך מחגיגות ערב העצמאות יידרש למימון הוצאות העירייה השונות, ובהן פטורים והנחות מארנונה, שעליהם החליטו משרד הפנים בשיתוף הרשויות המקומיות, והמשך הטיפול והסיוע לקשישים וניצולי שואה", ציינה ראש העירייה נתניה, מרים פיירברג.