יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נערך הבוקר (שלישי) במתכונת שונה, כאשר עקב התפשטות נגיף הקורונה התבקשו המשפחות השכולות שלא לפקוד את קברי יקיריהן. עם זאת, בשל הרגישות הגבוהה החליטה המשטרה שלא לאכוף בכוח את ההנחיה, וכך התאפשר רגע מרגש במיוחד בבית העלמין הצבאי בקרית שאול.

לאה שפיץ, אחותו של אברהם מנחם הרמן ז"ל שנפל בשנת 1963 בהיותו במילואים, הגיעה אל קברו של אחיה, ושם הופתעה לפגוש את בתה, מירי אלטמן, אותה לא ראתה כחודש וחצי, מאז פרוץ המגיפה וההנחיה לאזרחים שלא לבקר את הוריהם המבוגרים.

לאה שפיץ ובתה נפגשות על קבר אחיה (צילום: טל לב רם)
לאה שפיץ ובתה נפגשות על קבר אחיה (צילום: טל לב רם)

"גדלנו במושב בצרה, זה אחי היחידי. הוא נפל בגיל 30 וחצי, ב-1963, כשבן גוריון היה ראש הממשלה. הם נסעו בקומנדקר באזור צאלים ונהרגו חמישה יחד, פה קבורים ארבעה. הוא היה מפקד צוות מרגמות בתותחנים. הוא נפל עם בחורים שהוא לא הכיר. הם עלו עם גלגל אחורי על באר של בדואים, הקומנדקר פתוח מאחורה והם נשפכו. חבר'ה מקומנדקר אחר ניסו לחלץ אותם עם חבלים אבל החבלים נקרעו", סיפרה שפיץ על אחיה.

לאה שפיץ מספרת על אחיה אברהם מנחם הרמן ז"ל. צילום: טל לב רם

בהמשך הביעה זעם על ההנחיה שלא להגיע לבתי העלמין: "הבוקר באתי, יצאתי מהבית בשש, אני מודה שאני לא מבינה את ההנחיות. אני כעוסה מאוד. אני לא אחראית לבריאות שלי? את איקאה פתחו, בכל מקרה הייתי באה. זה כל כך מעצבן, למי זה עשוי פה אם לא לנו? הילדים שלי לא הכירו אותו, הייתי חודש וחצי לפני הלידה של בתי הבכורה כשהוא נפל. זה לא קל, אבל אני אוהבת את המדינה שלנו. אני כל כך מקנאה במי שהולכים לחגוג היום, לי אין עצמאות 57 שנה. אני גם לא שמה דגל, אין לי שמחה. זה היום הכי קדוש לי בשנה".

לאה שפיץ על קבר אחיה (צילום: טל לב רם)
לאה שפיץ על קבר אחיה (צילום: טל לב רם)

לאחר מכן, כאמור, הגיעה בתה ושאלה: "חשבת שאשאיר אותך לבד?", והשתיים התחבקו. בהמשך אמרה הבת אלטמן: "לא רציתי להשאיר אותה לבד. לא ידעתי שהיא תגיע, ניחשתי".