הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל החל הבוקר (שלישי) בשעה 11:00, לאחר צפירת זיכרון בת שתי דקות, בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים. שעתיים לאחר מכן נערך טקס נוסף בהר הרצל, לזכר נפגעי פעולות האיבה. בנוסף, הכנסת קיימה ישיבה מיוחדת לציון יום הזיכרון.

הטקס נערך במתכונת מיוחדת וללא מוזמנים. הטקס נערך במעמד הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, ראש המוסד יוסי כהן, ראש השב"כ נדב ארגמן ויו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם. בתום הצפירה עבר מטס של חיל האוויר מעל הר הרצל והיכל הזיכרון הממלכתי. את נר הזיכרון הדליקה רחל סדן, אלמנתו של אהוד סדן שטוק ז"ל, איש השב"כ שנהרג בפיגוע בעת מילוי תפקידו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העלה סרטון מיוחד בחשבון הטוויטר שלו, אשר שודר גם במהלך הטקס הממלכתי, ובו אמר: "אחיי ואחיותיי למשפחת השכול, ב-72 שנות עצמאותנו ידענו ימי זיכרון שונים. ידענו ימי זיכרון בזמנים של מלחמות וקרבות, בתקופה של מבצעים ופשיטות, בשעות של פיגועי טרור, וגם בעתות שלווה שבהן נמשכת המוכנות והדריכות - כי היא אף פעם לא עוזבת אותנו. שני שיקולים מנחים אותי לפני שאני מאשר פעולה או מבצע: חשיבות המבצע, ושלום החיילים, אבל תמיד נהיה נכונים למערכה. במשך שנים ארוכות היינו כעלה נידף, כצאן מובל לטבח.

"לפני 44 שנים עמד אחי יוני ז"ל על מסלול ההמראה של מטוסי צה"ל לאנטבה. הוא דיבר עם חייליו על חשיבות המשימה. הוא התייחס למורשת המיוחדת של עם ישראל, שלא מפקיר אף אדם לגורלו. יוני לא חזר חי מאנטבה, אבל הערכים שהנחיל חיים וקיימים. לפני חודשיים התרגשתי מעומק לבי כשביקרתי את חיילי גולני שנפצעו בפיגוע הדריסה בירושלים. הם נשענו על קביים ונשבעו אמונים לצה"ל ולמדינה".

נתניהו נשא נאום מוקלט גם בטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה: "דווקא הקורונה מביאה עמה מסר חוצה דורות על כוח העמידה שלנו אל מול מגפה. כל תולדותינו בארץ ישראל הן בסימן 'מעשה אבות - סימן לבנים'. כשם שאבותינו ניצחו את כוחות ההרס והחורבן, כך אנו נחושים לנצח את אויבינו. אני יודע, משפחות יקרות, שמייסרת אתכן שאלת הרוע של מחבלים עלובי נפש שפגעו בנשמות טהורות. כשנשלחה אל דביר שורק ז"ל שיירת המרצחים, דביר אחז בידיו ספרים, שני עולמות שונים. הרצחנות של אויבינו אינה מבדילה בין לובש מדים לאזרח ובין יהודי ללא יהודי. צהלות השמחה שלהם מראה מול מי אנחנו עומדים. התחלנו בבניית חלל הנצחה לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל".

בתוך כך, יו"ר הכנסת, בני גנץ, שרים וחברי כנסת, הדליקו הבוקר נרות זיכרון וירטואליים לזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, בכניסה למשכן הכנסת.

בני גנץ מדליק נר זיכרון וירטואלי בכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
בני גנץ מדליק נר זיכרון וירטואלי בכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

"עבורנו המנהיגים היום הזה הוא גם הזדמנות להיזכר מהי השליחות שצריכה להנחות אותנו.  איזו אחריות כבדה אנחנו נושאים על כתפינו, לזכור היטב, שלעתים אין ברירה אלא להילחם – ושתמיד חייבים לחתור לשלום באופן שידחה ואפשר שגם שימנע את המלחמה הבאה. לזכור את יסוד הקיום שלנו כאן – העוצמה הצבאית והעוצמה המוסרית", אמר גנץ בנאום מעל במת המליאה. 

"כשאנו זוכרים את מתיה הראשונים של הארץ במלחמת העצמאות, אנו מבינים מה היה קורה אילו לא הייתה מדינה ליהודים. וכשאנחנו זוכרים, אנחנו מקדשים את חוסנה של החברה הישראלית.  חוסן שנמדד בהקרבה בשדה הקרב, אבל גם בחינוך, בסובלנות לאחר, באהבת המולדת ובהגנה על הדמוקרטיה עליה אנו, בין השאר, מופקדים בבית הזה. בכנות, עבורי זהו היום הכי חשוב בשנה", הוסיף. 

"דווקא משום שהמוות ממלא את היום הזה, אני מבין היטב את עוצמת החיים ואת החובה שלחיינו כאן תהיה משמעות. שנדע לפעול בכוונות טובות, ליטול אחריות, למלא את החברה שלנו ברוח של נתינה ואכפתיות ולהיות ערבים זה לזה. בעיניי, זוהי גם צוואתם של הנופלים. רק כך נהיה ראויים להם", סיים גנץ את דבריו.

כזכור, המשטרה נערכה הבוקר בכוחות מתוגברים לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה שהחל בטקס נטול משפחות שכולות בבתי העלמין ובהשתתפות מצומצמת של חיילים. עד כה נראה כי הציבור ממלא אחר הבקשה שלא לפקוד את קברי החללים, ומעט מאוד אזרחים נוכחים בבתי העלמין, בהם נמצאים בעיקר חיילי צה"ל העוברים בין הקברים, מצלמים טקס הצדעה ושולחים למשפחת החלל.