כמו במשק, גם בצה"ל חוזרים אט־אט לשגרה. בפעם הראשונה מאז התפרצה המגיפה בישראל, מקיים הצבא השבוע תרגילים גדודיים בחטיבות הנח"ל ובחטיבת 401 של אוגדה 162. התרגילים מתאפשרים כעת, לאחר שבצה"ל התאימו את הקלות משרד הבריאות לצרכיו.

גדוד 50 של חטיבת הנח"ל מקיים השבוע את בוחן הרף של פיקוד הצפון וזרוע היבשה בכל הקשור למוכנות למלחמה מול חיזבאללה. למעשה, מדובר בתרגיל המדמה שבוע מלחמה מתגלגל שמבוצע ומבוקר לכל הגדודים בצה"ל במתכונת דומה. לפיכך בסוף השנה, לאחר שכל הגדודים הלוחמים עוברים את האימון, הם מדורגים בהתאם לתוצאות שהשיגו בשבוע המלחמה המתגלגל.

"הבוחן מהווה תו תקן לגדוד לוחם בצה"ל למוכנות שלו לעימות מול חיזבאללה בלבנון", אומר גורם בכיר בצה"ל, שמוסיף כי "הבוחן בודק את היכולת של הגדוד, מרמת הכשירות והכוננות ועד האופן שהוא מבצע את המשימות והפקודות מול תרגול מלא, אל מול מאפייני הלחימה של חיזבאללה בלבנון. מטרת האימון היא לתרגל את המסגרת הגדודית בפגיעה ובהשמדה בלחימה מול חיזבאללה, ובפגיעה בתשתיות תוך הורדת יכולות ואמצעים רבים שיש בידי צה"ל, עד לרמת מפקד הפלוגה והמחלקה".

בחזרה לקורונה. בצה"ל לא מסירים בשלב זה את המגבלות באופן מלא. רבים מהלוחמים סגרו בבסיסים שהות רצופה של 40־60 יום מבלי לראות את הבית. הגורם אומר כי צה"ל ממשיך להתאמן ולהיערך למלחמה, אבל עדיין באופן המותאם למגבלות הקורונה.

לצד המגבלות, מספר הגורם כי דווקא בשל השהות הממושכת של הלוחמים בבסיסים, הם התאמנו הרבה יותר וכבר עכשיו בפרק האימון הזה של חטיבת הנח"ל, גם אם יקוצר, הספק האימונים יהיה גבוה יותר מבעבר ותושג עמידה מלאה ביעדים.

"אנחנו מקדימים את תוכנית ההכשרה שתוכננה לפרק זמן זה", אומר הגורם, שמוסיף כי "יש דברים טובים שלמדנו מהקורנה, ואנחנו מתכוונים להפיק מהם לקחים גם להמשך בכל הקשור להתייעלות וניצול הזמן. החיילים הוכיחו חוסן בתקופה הזו, הם התאמנו והיו בשטח הרבה יותר, והקשר בדרג הטקטי ברמת הפלוגה מרמת המפקדים ועד רמת החיילים התהדק, ובהתאם לכך גם מעמדם של המפקדים".

הקצין הבכיר מציין כי בתקופה הזו הייתה גם ירידה בהיקף הנפקדות מהצבא. "היו אתגרים ובעיות בתקופה הזו", הוא מודה, "אבל ראינו גם צדדים טובים, ראינו חוסן של הלוחמים, רוח יחידה, דברים שלפעמים אנחנו אולי נוטים לזלזל בהם. אבל גם במשבר הקורונה, לוחמים ומפקדים הוכיחו לנו שיש על מי לסמוך ועם מי לצאת למלחמה".