פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, התייחס הבוקר (חמישי) בשיחה עם ניסים משעל וגיא פלג לאירועים האחרונים בעולם הערבי. ראשית, הוא התייחס להכרזת המנהיג העליון של איראן, עלי חמיאני, אודות "הפתרון הסופי" - והסביר האם מדובר בעליית מדרגה באיומים: "עבורי תמיד השתלחות משולחת רסן בישראל היא גם עדות בסופו של דבר למעט אובדן שליטה של איראן ואני לא מתפלא על כך".

"איראן, כמו שאמרנו בעבר, נמצאת בימים האלה בשעה הקשה ביותר מאז 1977 (ימי המהפכה האיסלאמית", אמר בשיחה עם 103FM, "צריך לזכור גם שכל הדברים האלה באים בתוך אותו השבוע של אירועי יום ירושלים, אירוע שמצוין מדי שנה בהתלהבות במדינה". הוא ציין כי "השנה אי אפשר לעשות תהלוכות ענק בשל הקורונה, ולכן מעתיקים דגש כאן למרחבי הרשת". לדברי רבי, גם המנהיג העליון באיראן, מנצל את נפלאות הרשת ושם ציוץ שמדבר על הפתרון הסופי, לא פחות ולא יותר.

"מדובר בביטוי טעון וטראומטי מאוד בהוויה היהודית, ומתלווה לכך בעצם איור שמתאר בעצם את כל באי עולם, מנהיגי איראן, פלסטינים, מרכבות, צבא ומשחררים סוף סוף את ירושלים", הסביר, "באיור הם מביאים לקיצה של מה שהאיראנים הגדירו עוד מתחילת הדרך כנגע במזרח התיכון, הישות הציונית הזאת".

המכה שישראל הנחיתה על אותו נמל לא מרשימה אותו?
"אני חושב שהיא מרשימה אותו במובן שהוא שוחק שיניים והוא מאוד זועף וכועס על ההתנהלות האיראנית בשטח, שמוכיחה פעם אחר פעם, אם בסוריה ואם באיראן, עד כמה נשמרים ממדי הא-סימטריה הטכנולוגית הקונבנציונלית בין ישראל לאיראן".

החוקר הוסיף בראיון: "אני אומר - מציאות לחוד וחלומות לחוד. יחד עם זה, אסור שהעניין הזה יילקח בקלות ראש, משום שאיראן היא שחקנית שעושה התקדמות הדרגתית גם בשטח הסייבר ולוחמת הסייבר". פלג התייחס לדברי הרמטכ"ל אביב כוכבי, שהגיב לנושא בצורה עקיפה, ואמר כי "רמטכ"ל בישראל עומד ולוקח אחריות מול המצלמות על הפעולה ישראל פוגעת בתשתיות אזרחיות בשונה מתקיפה רגילה". רבי השיב: 
"אני מסכים עם הטיעון, אבל בסדר שונה, מי ששלח יד מזוהמת וניסה לחבל או לזהם בבקטריות, ואינני יודע יותר מדי על מלחמה ביולוגית אבל במערכי המים והביוב של ישראל זה כנראה לא אחרת מאשר האיראנים".

לדבריו, השאלה היא איך אתה מתנהל מול איראן. "אתה חייב לדעת שאם אינך מגיב בזמן אמת במחיר כבד מול איראן, על משהו שהיא עושה בין אם בסוריה בין אם בנושא הזה, אתה בסופו של דבר תישאר מאחור", הדגיש רבי, "אסור לך לתת לאיראן את החשיבה שישראל נרדמה בשמירה כי אז היא תעלה רמה ברף". הוא הוסיף: "אחד הדברים שישראל עושה, ולדעתי צריך על זה בנושא האיראני לתת לה ציון מאוד גבוה, זה לשמור או לתחזק את העימות עם איראן בצורה מדודה, חודרנית ומכאיבה לעיתים, אבל לשמור בסופו של דבר את איראן עם הבנה שאם היא הולכת להעלות דגש או רמה לכיוון האזרחי יבולע לה".

אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)
אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)

בסיום הראיון הוא התייחס לדיווחים לפיהם מנהיג דאעש החדש נעצר בעיראק. "הסיפור הזה הוא דבר מאוד חשוב, הישג מאוד משמעותי לרה"מ העיראקי החדש", הדגיש, "עיראק נראית לנו מדינה מרחוק, אבל מתחת לפני השטח עדיין רוחשים שם תאים של דאעש בצורה מאוד פעילה, והאיש הזה הוא אופרטור מאוד מרכזי שניסה בסופו של דבר לתת לארגון חיים חדשים בעיראק השסועה". הוא סיכם: "המאבק הזה לא תם והוא צפוי להימשך כי פעילי הארגון נטועים בדמה של עיראק, אבל זה הישג מעניין וצריך לעקוב ולראות איך יתפתחו דברים".