על רקע הדיווחים כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכוון לבצע את סיפוח שטחי יהודה ושומרון בחודש יולי, צצו דיווחים סותרים על התגובה האפשרית בעולם הערבי. הפרשנית שמרית מאיר שוחחה הערב (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ועשתה סדר בנושא.

כספית: "אנחנו רוצים לדעת מי צודק, נניח ברק רביד, ועוד לא מעט שמפרסמים כל הזמן את המכתבים והאזהרות והקטסטרופות שייקרו פה אם יהיה סיפוח או ריבונות, לעומת זאת ישראל היום בשער כותב: 'מתחת לרדאר, מדינות ערב מאותתות על הסכמה על ריבונות'. מה את שומעת ברשתות?".
מאיר: "אם מסתכלים במאקרו אז מבחינת ההיסטוריה, לא הייתה נקודת זמן יותר מתאימה, נניח שזה מה שאתה רוצה לעשות, מלספח את בקעת הירדן ואת גושי ההתנחלויות. הפלסטינים חלשים ומפולגים, הרחוב יחסית אדיש, ככל שהם יכולים להיות. המטרייה של ממשל טראמפ, היחסים עם מצרים וסעודיה, זה יקר וזה שקט תעשייתי אזור. יש את הירדנים שזו באמת חוליה רגישה מאוד, אבל הם גם בתוך הקונטקסט הזה של הזדקקות גדולה מאוד לארצות הברית, זה אחת.

"שתיים, יחסים הדוקים עם ישראל, בעיקר המצרים והסעודים, וגם שינוי תפיסתי די עמוק - בעיקר שמים לב לזה אצל הסעודים, אבל זה גם רלוונטי למצרים, שאפשר לקרוא לזה כך: 'אנחנו לא מכניסים את האינטרסים המדינתיים שלנו לעניין הפלסטיני', וזהו. עכשיו, לומר שהמצרים או הסעודים, בוודאי לא הירדנים, שדעתם נוחה מרעיון הסיפוח - זה לדעתי ממש קשקוש. הם לא רוצים את זה, הם היו מעדיפים שזה לא יקרה. הם יאמרו בחדרים סגורים בוושינגטון או אם הם מרימים טלפון לאנשים פה בירושלים, שהם לא חושבים שזה רעיון טוב, אבל אתה רואה שהם לא יוצאים מגדרם".

כספית: "אם זה היה קורה לפני 10 שנים, הם היו משתוללים הרבה יותר את אומרת".
מאיר: "נכון, הם היו משתוללים הרבה יותר".

אלדד: "ואת רוצה להגיד שהירדנים היום רוצים מדינה פלסטינית מהירדן ועד הקו הירוק?".
מאיר: "אני לא יודעת מה הירדנים רוצים. יש פה גם שאלה מעניינת שנוגעת בעיקר לבקעת הירדן - מפני שאנחנו, גם בקונטקסט הירדני... הרי גם אם יש מדינה פלסטינית, ואני בניגוד לרבים אחרים... אם אתה מסתכל על המפה, הרי תוכנית טראמפ לא מוחקת את רעיון המדינה הפלסטינית. אם היו רוצים למחוק את רעיון המדינה הפלסטינית, לא היו מתעקשים על רצף טריטוריאלי. לכן, במחשבה על בקעת הירדן, בהנחה שיש מדינה פלסטינית באיזה שהוא עתיד, האינטרס הישראלי והירדני הוא שיהיה חיץ בין שתי הגדות - אחרת המדינה הפלסטינית החדשה תקרוס ותהיה סומליה, כי כל הפליטים הפלסטיניים יגיעו אליה, או לחילופין ירדן תוצף בכל מיני מופעי טרור".

אלדד: "נדמה לי שזה בראש ובראשונה אינטרס של ירדן. אם יש מדינה פלסטינית, אולי זה אפילו אינטרס שלנו שירדן תיפול".
כספית: "הוא מנסה לגרור אותך לירדן-פלסטין".
מאיר: "זה בדיוק הלו"ז של העניין, זה מה שמניע את התגובה הירדנית, את הדחיפות הירדנית. המחשבה הזאת באמת של המולדת החלופית, מה שהם קוראים 'ירדן היא פלסטין', הם חושבים שזה סוף המשחק הישראלי, לפחות של הימין הישראלי, ושזו ממש אבן דרך בדרך לשם. אבל, יש לי תחושה, ואני לא היחידה בעניין הזה, שהסכם השלום עם ירדן הוא לא רק עם ישראל, הוא בראש ובראשונה עם ארצות הברית.

"לירדנים יש, בפרט אחרי הקורונה, הרבה מאוד צרכים מסוגים שונים - ביטחוניים שנוגעים לנוכחות האמריקנית בסוריה למשל, כלכליים דחופים מאוד. יש להם רשימת קניות שאפשר להתחיל להתייחס אליה. אז גם את הדבר הזה, בהינתן שיש עבודה ישראלית-אמריקנית מסודרת וקונצנזוס ישראלי ומשרד ביטחון שעובד עם משרד ראש הממשלה וכו' - אפשר גם את זה לנהל. זאת אומרת, זה לא שלא תהיה תגובה ירדנית קשה, תהיה תגובה ירדנית...".

כספית: "זאת אומרת, את אומרת בעצם 'על פניו כולם מתנגדים, אבל זה לא קיצוני'".
אלדד: "הם לא ישברו את הכלים".

כספית: "בדיוק, אפשר לנהל את זה, זה מה שאת אומרת".
מאיר: "אתה שם לב על מי לא דיברנו, על הפלסטינים והם מאוד קשורים לעניין".