"כל הקווים נחצו, החלה מלחמה מסוג חדש", כך אמר ראש מערך הסייבר הלאומי יגאל אונא, בהתייחסות פומבית למלחמת הסייבר בין איראן לישראל, שהפכה באחרונה לגלויה.

דבריו של אונא הוקלטו ביום שלישי, וישודרו במסגרת מהדורת אסיה של כנס "סייברטק לייב" שישודר באינטרנט, אשר יחל היום בשעה עשר בבוקר לפי שעון ישראל. בכנס יישאו דברים גם ראש סוכנות הסייבר הלאומית של סינגפור דיויד קו, ראש אגף התשתיות הטכנולוגיות ופיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון הישראלי תא"ל (במיל') דני גולד ודוברים בכירים נוספים מישראל, ארה"ב ואסיה. 

זו הפעם הראשונה שבה גורם רשמי ישראלי מתייחס במפורש לפרסומים על כך שאיראן תקפה ב־23 באפריל שורה של מתקני מים בישראל, ואילו על פי ה"וושינגטון פוסט", ישראל בתגובה תקפה כעשרה ימים אחר כך את הנמל הימי האיראני הגדול שהיד רג'אי והשביתה אותו למספר ימים. בדבריו התייחס אונא גם למתקפה על מערכות בריאות בצ'כיה, שהתרחשה ימים ספורים לפני ההתקפה על תאגידי המים בישראל. מערך הסייבר, שבראשו עומד אונא זה כשנתיים וחצי, הוקם בכפיפות ישירה לראש הממשלה בשנת 2012. קודם לכן הוא כיהן כראש אגף הסייבר בשב"כ.

נמל שאהיד רג'עאי באיראן. צלם: רשתות ערביות
נמל שאהיד רג'עאי באיראן. צלם: רשתות ערביות

"המילה 'מהיר' אינה מספיק חזקה כדי לתאר את קצב ההתפתחויות שאנחנו חווים בעת האחרונה, ובמיוחד מאז ההתקפה ב־23 באפריל", אמר אונא, "לכן נזכור אולי את החודשים הבאים ואת שנת 2020 כנקודת שינוי בהיסטוריה של לוחמת הסייבר המודרנית. מה שאנחנו התמודדנו איתו בישראל היה ניסיון התקפה מאורגן ומסונכרן נגד מערכות המים שלנו. הצלחנו למנוע נזק, אבל אם ה'רעים' היו מצליחים במזימתם, היה יכול לשרור מחסור במים לאוכלוסייה האזרחית. אם היה נעשה שינוי במינון של כלור וחומרים כימיים אחרים במי השתייה, היה יכול להיגרם אסון של ממש.

"אנחנו לא אומרים שום דבר רשמי על מי שעומד מאחורי זה", מבהיר אונא, "אבל זו לא הייתה מתקפה שמטרתה היא פשיעה כמו ניסיון סחיטה, אלא תקיפה שכוונה באופן ספציפי לגרימת נזק הומניטרי בעולם המוחשי, החיים האמיתיים, דרך מערכות שליטה תעשייתיות".

אונא מדגיש כי בעוד שההתקפה קרתה בפועל, הנזק נמנע: "אנחנו צריכים להשתפר כל הזמן ונערכים לקראת השלב הבא, משום שהוא יגיע. אני חושש שהאירוע הזה הוא רק סימן ראשוני משמעותי של העידן החדש של התקפות על מטרות הומניטריות. אנחנו צריכים לעמוד על המשמר וצריכים לעמוד ביחד נגד ההתקפה הבאה. שכן הרמה של המתקפות תהיה יותר גבוהה. הן יהיו מתוחכמות ומסוכנות יותר". 

"לפי ה'וושינגטון פוסט', הייתה מתקפת נגד, פעולת תגמול (ישראלית), נגד הנמלים באיראן בעקבות ההתקפה על מתקני המים בישראל", הוסיף אונא. "גם אם זה נכון וגם אם לא - נראה שבכללים החדשים של מלחמת הסייבר, הכל יכול להיות. סייבר נגד סייבר, או מתקפה קינטית נגד סייבר, או שילוב מנעד של אמצעי לחימה".