אלוף (במיל') גרשון הכהן, שמשרת בשירות מילואים פעיל, מותח ביקורת חריפה על היכולת של צה"ל וכשירותו לספק מענה מבצעי בלחימה בכמה חזיתות.

"צה"ל צומצם עד כדי אי יכולת לאפשר למקבלי ההחלטות בדרג המדיני את מרחב חופש ההחלטה למיצוי הזדמנויות ולנטילת סיכונים", אומר הכהן. "צה"ל ממש קטן בסדר הכוחות שלו ובאמת לא מסוגל לתת מענה ליותר מזירה אחת. בגלל קיצוץ בלתי אחראי בהיקף הכוחות, האיום מצפון מגביל את חופש הפעולה האסטרטגי של מדינת ישראל".

הכהן מגדיר את ההחלטה לצמצם את כוחות המילואים "חתרנית" ואומר כי "צה"ל הקטן ללא יחידות מילואים לא יוכל לתת מענה לאינתיפאדה נוספת, ובמקביל להתמודד בזירות אחרות - חיזבאללה בלבנון, חמאס בעזה, והצבא הסורי, שבונה את עצמו בקצב מואץ".

גרשון הכהן העלה את הדברים בפורום שהקים האלוף (במיל') יצחק בריק, שבו חברים קצינים בכירים לשעבר ובכירים במשק, העוסק במוכנות הצבא למלחמה. לאחר מכן אף העלה את הדברים לאתר הפייסבוק שלו.

בדבריו הוא הגיב בין השאר לדברי אלוף (במיל') עמוס גלעד בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, שעסק בנושא הסיפוח. גלעד, כמו רבים במערכת הביטחון, התריע על האיומים שיש בסיפוח ועל כך שצה"ל יידרש להסיט את הצבא מהיערכות למלחמה בזירה הצפונית למציאות המבצעית המסתבכת באיו"ש.

הכהן מצביע על כך שאילו לא היו מקצצים בצה"ל, הוא לא היה צריך לבחור בין איומים וגזרות. "חיזבאללה, בעצם קיומו כאיום אסטרטגי על מדינת ישראל, השיג הישג ענק", הוא אומר. "הוא מצליח לגרום למומחי ביטחון ישראלים להמליץ למקבלי ההחלטות להימנע מצעדי סיפוח בגלל הצורך להתמקד בחיזבאללה. זה הישג אדיר - בלי לירות אפילו רקטה אחת".