בצה"ל מתכננים בימים אלה תוכנית מהפכנית להקמת צוותים ייעודיים, המשותפים לזרוע היבשה ולחיל האוויר, במטרה להגדיל בצורה דרמטית את הספקי תקיפת המטרות ושיתוף הפעולה בין חיל האוויר והכוחות המתמרנים בשטח. הפיילוט הראשוני כבר יצא לדרך, ובמסגרתו יחידה רב־ממדית חדשה בתהליכי הקמה. עד סוף השנה יוקם צוות נוסף בחטיבת חי"ר. הצוותים החדשים, המכונים צוותי סופ"ה (סיוע ותקיפה), יכללו כשירויות חדשניות, אמצעים ובעלי תפקידים, שעל פי התוכנית יאפשרו שיפור דרמטי ביכולת הפעלת האש של הגדודים המתמרנים, בדגש על הממד האווירי.

עוד נמסר כי מטרת הפרויקט היא להגיע למצב שבו "הכוחות בשטח, באמצעות צוותי הסופ"ה, יוכלו להכווין ולסמן מטרות גם למטוסי הקרב, באמצעות הנתונים שייאספו בשטח. היעד הוא היכולת לתקוף את המטרה בתוך דקות בודדות. ההכוונה תבוצע באופן ישיר, באמצעים טכנולוגיים ובאמצעות מערכות שליטה ובקרה משותפות ליבשה ולאוויר, מבלי להידרש לתהליכי אישור מסורבלים של קצינים בכירים במהלך הלחימה".

נושא האישורים למתן תקיפות חיל האוויר בעבודה מול גורמי השטח מלווה את דיוני צה"ל כבר שנים רבות. בשטח מרגישים הקצינים, הן ביבשה והן באוויר, תסכול רב ומשותף על כך שמדובר בצורך לקבל "שרשרת אישורים ארוכה". עוד מתרעמים הקצינים על היעדר שפה משותפת ומערכת שליטה אחידה, "שבולמת התייעלות ושיפור משמעותי בהספקי האש של צה"ל, כמו גם את שיתוף הפעולה שבין כוחות היבשה והאוויר". לטענת הקצינים, היעדר שיתוף פעולה זה מוביל לכך שלא פעם ולא פעמיים עוברות דקות ארוכות עד שניתן לבצע את התקיפה, "שנאלצה לעבור את השרשרת הארוכה של קבלת האישורים".

אילוסטרציה - טייס חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)
אילוסטרציה - טייס חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)

צוותי הסופ"ה שיוקמו יהיו תחת הפיקוד הישיר של המג"ד הרלוונטי ביחד עם הכוחות הלוחמים בשטח. הצוות ימנה חמישה לוחמים, מפקד הצוות יהיה קצין תותחנים בהכשרתו, והוא יפעיל כוחות אש מסייעים נוספים הקיימים בצה"ל. לצדו יהיה קצין נוסף, מחיל האוויר, שישרת בגדוד הסדיר, ועוד שלושה לוחמים, שיעברו הכשרה ייעודית משולבת בחיל האוויר ובזרוע היבשה.

בצה"ל מעריכים כי כבר בשנה הקרובה יקומו שני צוותי סופ"ה מבצעיים ובשנת העבודה 2021 יוקמו עוד ארבעה צוותים. המטרה היא להקים בתוך כמה שנים בודדות בכל גדודי צה"ל צוות סופ"ה. בחזון של צה"ל יוכלו צוותי הסופ"ה להפעיל "בלחיצת כפתור אחת" את מטוס הקרב לטובת הכוח המתמרן בשטח.