הערכה במערכת הביטחון: הסלמה משמעותית ביהודה ושומרון סביב נושא הסיפוח עשויה להשפיע גם על היציבות הביטחונית בדרום מול רצועת עזה. החודשים האחרונים ברצועת עזה הם מהשקטים ביותר בשנים האחרונות. במערכת הביטחון מעריכים כי לצד האינטרס של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, להמשיך בשיפור תנאי החיים והכלכלה ברצועה, נושא הסיפוח הוא בעל פוטנציאל להשפיע גם על היציבות הביטחונית בדרום. נתוני מערכת הביטחון מצביעים על כך שבחודשים האחרונים נתוני היקף הטרור מהרצועה הם מהנמוכים ביותר שהיו מאז ההתנתקות. הגורמים המרכזיים לשקט היחסי בחודשים אלה מנותחים במערכת הביטחון, בעיקר בשל המדיניות שמוביל סינוואר. 

תחת המדיניות הזאת, הנושא של שיפור המצב הכלכלי ברצועת עזה עומד כרגע בראש סדר העדיפויות שלו, לצד סיבות נוספות כמו ההתמודדות עם מגיפת הקורונה והמשך ההתעצמות של ארגון הטרור מבחינה צבאית. בכל אחד מהסעיפים האלו, הסלמה ביטחונית ועימות עם ישראל אינם משרתים בשלב זה את האינטרסים שלו ועשויים לפגוע בהם. במצב שבו תהיה הסלמה ביטחונית משמעותית ביהודה ושומרון סביב המתיחות המדינית בשל סוגיית הסיפוח וההכרזה הישראלית הצפויה בחודש הבא, יעמוד חמאס בעזה בפני דילמה כיצד להגיב להתפתחויות. כארגון טרור המציג עצמו כמי שמוביל את פעולת ההתנגדות מול ישראל, לעומת הרשות הפלסטינית הרופסת ומשתפת הפעולה על פי עמדתו, עשוי חמאס לגלות כי עמידה מנגד תעורר ביקורת נוקבת נגדו ברחוב הפלסטיני. 

כך או כך, תרחיש של הסלמה ביטחונית משמעותית בעזה בתקופה הקרובה אינו מוגדר בשלב זה כבעל סיכויים גבוהים, אבל מנגד - במערכת הביטחון מצביעים כאמור גם על הקרנה אפשרית של ההתפתחויות בשטח ביהודה ושומרון על היציבות הביטחונית בדרום. לכן צה”ל נערך גם לתרחיש שבו הרשות הפלסטינית תקצץ שוב בכספים ובמשכורות הפקידים שהיא מעבירה לעזה, כפי שכבר התרחש בעבר והוביל להגברת המתיחות הביטחונית באזור. יש לציין כי משלוח הכסף הקטארי לא הגיע לאחרונה לידי חמאס, דבר המגביר את הלחץ ברצועה.