תאריך היעד למהלך החלת הריבונות המדובר בשטחי יהודה ושומרון, ה-1 ביולי, מתקרב בצעדי ענק, אך עדיין לא בטוח מהי התמונה המלאה של פרטי התוכנית ואילו אזורים עתידים להיות חלק מהתוכנית. האלוף במיל' גדי שמני, לשעבר אלוף פיקוד מרכז, שוחח היום (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על הסוגיה, והביע את דעתו על ההשלכות האפשריות של נקיטת צעד חד צדדי.

דוידוב: איך אתה מתייחס לסיפוח ומה עלול לקרות?
"וואו, זו שאלה רחבה. אני מקווה שיש לנו מספיק זמן. סיפוח, קודם כל אני חושב שסיפוח שטחים בהסכמה כחלק מהסכם עתידי הוא מחויב במציאות. הבשורה, מה שנקרא חזון טראמפ, שקוראים לו בטעות תוכנית טראמפ, כי זה ממש לא תוכנית, זה חזון. זה שיש הכרה אמריקאית במציאות הקיימת, בהינתן מצב של מדינה פלסטינית לצד ישראל לשליטה ביטחונית בבקעת הירדן, היא גם מאוד חשובה כדי למנוע את הפיכת הגדה לישות עם יכולות צבאיות שמסכנות נכסים חיוניים שלנו".

דוידוב: ראית מפות? אתה מכיר את התוכנית?
"אני מכיר מהתקשורת, אני מכיר משיחות, אני חושב שאני קצת יותר בקיא בפרטים. אגב, אתם עליתם על זה היום, אמרתם – רוב הציבור הישראלי לא מתעניין בזה, הוא לא מכיר בזה". 

יוכפז: מפתיע. נושא השטחים, ימין שמאל, גבולות, פלסטינים, מתנחלים, צהל" – נושאים מאוד בוערים בחברה הישראלית, אבל מגיע הרגע שרה"מ אומר 'אני רוצה סיפוח', יש נשיא בארה"ב שתומך ואת הציבור מעניינים דברים אחרים.
"אני יכול להבין את הציבור הישראלי, גם הרדימו אותו קצת וגם תיחמנו אותו קצת, וגם סיפרו לו סיפורים. כמו שאמר ברק רביד לפניי, שהכול יהיה בסדר וכו'? אבל צריך להבין שבזירה הפלסטינית, הליכה לצעדים חד צדדים, יערערו את היציבות עד כדי התמוטטות של הרשות הפלסטינית".

דוידוב: במה זה שונה מהעברת השגרירות של ארה"ב? איפה כאן יש את נקודת המפנה?
לא הפלסטינים ולא מדינות ערב יכלו לזכות איזו שהיא לגיטימציה אחרי שהם שנים על גבי שנים מספרים לקהלים שלהם, כך הרשות הפלסטינית החליטה, שהיא הולכת לדרך של משא ומתן ושל שלום. הערבים, מדינות המפרץ והסוניות מטיפות לעניין הזה, ובמדינות האלה יש אחוז מאוד גבוה של צעירים".

יוכפז: אולי בדיוק להפך? יש סיפוח, יש גבולות ועכשיו אפשר להכיר במדינה פלסטינית.
"כן, אבל כולם מבינים שלהכרה הזאת אין שום משמעות מעשית, 'מדינה מינוס' כמו שנקרא, זה לא יקרה. ברור לנו לגמרי שמי שמוביל את הקו הפוליטי מדיני היום במדינת ישראל זה אנשים שבאמת מאמינים שלא צריכה להיות מדינה פלסטינית, מאמינים שהפתרון, האנשים הכי קרובים לבנימין נתניהו וגם הוא עצמו לדעתי - מאמינים שירדן היא הפתרון. רק שהם לא מבינים את ההשלכות או מעלימים את ההשלכות ארוכות הטווח. אני רוצה להאמין שהם כן מבינים".

יוכפז: בוא נדבר על ההשלכות. באיזה שהוא שלב החזקת בתוכניות או בהיערכות או בתרגילים שמתמודדים עם האפשרות של התפרצות אלימה? יש כזאת?
"צה"ל ערוך להתפרצויות אלימות מכל הסוגים".

יוכפז:  סביב אירוע כזה דרמטי והיסטורי?
"לצה"ל זה לא כל כך משנה אם זה התפרצות בעקבות סיפוח או משה אחר, צה"ל ערוך להתפרצויות, יודע לטפל בזה, אבל זה לא הפתרון - צריך להבין. אנחנו הולכים פה להכניס את עצמנו למצב בלתי הפיך שיערער את היציבות עד כדי התמוטטות הרשות, אפשרות של גלישה לאלימות, למצב כאוטי, אבל יש דברים הרבה יותר חמורים מזה. בתרחיש המינימלי של סיפוח 30% מהשטח, שזה מה שמדברים עליו עכשיו, המתנחלים היו רוצים הרבה יותר, רוצים לשלוט בכביש 60 ורוצים למנוע הקמת מדינה פלסטינית בכלל. המשמעות המידית היא תוספת של 350,000 פלסטינים למדינת ישראל, מחר בבוקר קריסת הרשות, אין שום ספק שהיא תוביל להשתלטות חמאס, של כנופיות חמושות, הג'יהאד האסלמי, ותצריך בסופו של דבר השתלטות של צה"ל על כל השטח".

דוידוב: כמי שמכיר את השטח, איך אתה מתייחס לאירוע בו חייל גולני מציל פלסטיני מידי תקיפה של מתנחלים בחברון?
"אני חושב שזה חייל, כמו שנאמר, שפעל כמצופה. אני חושב שיש הרבה מקרים דומים, כל יום וכל שבוע, אנחנו לא רואים אותם. פה היישוב היהודי מכוסה במצלמות אז ראינו את הדבר הזה ואנשים נחשפו לזה. אין דרך אחרת, לצה"ל יש אחריות כלפי כל התושבים, העוברים והשבים במקומות האלה, ואני מקווה שיבדקו את הדבר הזה, כי החייל פעל מצוין. צריך לבדוק אם היו עוד כאלה שיכלו לעזור לו, כי המצב יכול היה להדרדר שם. ואיפה משטרת ישראל, עם כל הכבוד?"

יוכפז: המצלמה מצלמת קטע מאוד מוגבל, איפה החבר'ה של הלוחם, למה הוא פונה אליהם לבד? 
"אני לא הייתי מציע לבוא בשאלות כי אני בטוח שבצבא יבדקו את זה. יש לוחמים שמפוזרים בהמון עמדות, עובדים קשה מאוד".

יוכפז: בד"כ לא מסתובבים לבד באזורים שם.
"אני חושב שמדינת ישראל, אגב, רוצה להחיל את החוק הישראלי על האזורים האלה? בבקשה, תכניסו עוד שוטרים למקומות האלה. מחוז יו"ש הוא המחוז הכי חלש, הכי מצ'וקמק, הכי מרודד בכוונת מכוון במשטרת ישראל, אז את הדבר הזה צריך לפתור".