עמדת מערכת הביטחון באשר לסיפוח: ראשית, המינוח. ראשי הזרועות לא קוראים לזה סיפוח ולא ריבונות. הם קוראים לזה "החלת החוק". שנית, העמדה עוד לא הוצגה באופן מסודר למקבלי ההחלטות. בשבוע הבא יהיה "משחק מלחמה" על היום שאחרי "החלת החוק" של צה"ל והשב"כ ביחד.

ההערכה היא כי דיון מסודר יתקיים גם כן בשבוע הבא, או בשבוע שאחריו. בצה"ל ובשב"כ לא יודעים עדיין מה מקבלי ההחלטות רוצים ולאן הם הולכים, אבל מתכוננים לכל אפשרות. מה שלא יהיה, גם ראש השב"כ נדב ארגמן, וגם הרמטכ"ל אביב כוכבי מדגישים שיתנו מענה לכל תרחיש ויספקו מעטפת הגנה לכל מקרה. 

שירות הביטחון הכללי מעריך שהחלת החוק לא תעבור בלי אלימות. על פי ההערכה היא תתחיל בדרום, כנראה בידי "ארגונים סוררים" והג'יהאד. וכמובן נשאלת השאלה האם חמאס יוכל לעמוד מנגד. התשובה היא שככל הנראה שלא. אך השאלה החשובה היא האם גזרת יהודה ושומרון תידלק בעקבות עזה?

בנוגע לעצימות: מינימום מקומית בעזה, מקסימום אינתיפאדה שלישית. בשקט, זה לא יעבור. בחטיבת המחקר באמ"ן כבר גיבשו עמדה, אבל את עמדת צה"ל מבטא הרמטכ"ל והוא עוד לא חתם עליה. ההנחה היא כי שר הביטחון גנץ יודע מה חושב הרמטכ"ל שלו. בשבוע הבא יידע את זה גם ראש הממשלה.

אביב כוכבי ובני גנץ. (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אביב כוכבי ובני גנץ. (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

ההערכה היא שעמדת צה"ל לא שונה מעמדת השב"כ, ולפיה קיים סיכוי סביר לאלימות, אך בלי לקבוע באיזו רמה של עצימות. העניין תלוי במשתנים נוספים רבים: מה שיקרה ברחוב הירדני ישפיע מאוד על יו"ש. עד כמה הגיבוי שקיבל מלך ירדן השבוע בציוצו של שליט האיחוד האמירויות מוחמד בן זייד (MBZ) הוא אכן גיבוי גורף, או עד כמה האזהרות וההצהרות הקשות מהמפרץ יהפכו למעשים אחרי "החלת החוק" או יישארו בגדר הצהרות דקלרטיביות בלבד. על כל זה שוקד עכשיו מערך המודיעין של צה"ל והמוסד.

ואם כבר אמרנו מוסד, ההערכה היא שיוסי כהן יפגין עמדה עצמאית, כהרגלו, כנהוג בין ארגונים ידידותיים של יישות נפרדת. ההערכה היא כי כהן אופטימי יותר משני עמיתיו ומראש אמ"ן (שתפס ביטחון בתפקיד) אלוף תמיר הימן. עוד נושאים שיעלו בדיון: עד כמה הפוקוס על הזירה הפלסטינית פנימית והמאמץ שיידרש למערכת הבטחון לצלוח את האירוע יפגעו בקשב, בריכוז, באנרגיה ובאמצעים שישראל משקיעה בגזרות האחרות, החשובות באמת, כלומר הזירה הצפונית והסוגיה האיראנית. גם זה שיקול בטחוני, כידוע.

שורה תחתונה: נתניהו וגנץ ישמעו אזהרות. זה לא יהיה טיול אחר צהריים, מי שיקבל כאן החלטה לספח יצטרך לקחת בחשבון שאולי ייקרא להעיד בוועדת חקירה ושם להתעמת עם הסיכונים שלקח. מצד שני, ההסטוריה שלנו מלאה אזהרות שלא התגשמו, סיכונים שנלקחו בצדק והצליחו, לצד אסונות וקטסטרופות שבאו ללא שום הודעה או אזהרה מוקדמת.