החלת הריבונות על בקעת הירדן וחלקים מיהודה ושומרון עשויה לספק הזדמנות לשבירת הקיפאון המדיני, כך אומר היום (שלישי) ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, בתדרוך לכתבים צבאיים. להערכת גנץ, השינויים בשטח בעקבות החלת הריבונות לא יהיו משמעותיים ולא ישפיעו על שגרת החיים של הישראלים והפלסטינים כאחד. 

שבוע לפני המועד בו ניתן להחיל ריבונות על יו"ש, אומר שר הביטחון כי הציב עקרונות מנחים למימוש המהלך: "לא ניקח פלסטינים לתוך שטחנו, לא נפגע בזכויות אדם ובזכות תנועה ונפעל בתיאום עם כל מדינות האזור שאנחנו בקשר איתן". עוד אמר בהקשר זה, כי "לא נסכן את הסכמי השלום ונקיים תהליך סדור מול הצבא, גורמי ביטחון ומול הקבינט" וכי הוא ובכירים נוספים בכחול לבן מעורבים ומשפיעים מאוד בנושא זה.

לטענת שר הביטחון, צה"ל ערוך ומוגן לכל התרחישים האפשריים לאחר שהתקיימה עבודה מטה בצבא שהוצגה בפניו. יחד עם זאת, יש לציין כי צה"ל אכן נערך לתרחישי הסלמה שונים בשטח, אבל עד לאחרונה הצבא לא היה שותף לתהליך התכנון ולא נדרש להציג לדרג המדיני והקבינט נקודות תורפה ביטחוניות העולות מתוך עסקת המאה של נשיא ארצות הברית.

יהודה ושומרון (צילום: פלאש 90)
יהודה ושומרון (צילום: פלאש 90)

גנץ אמר כי קבע לצה"ל ארבעה תרחישי ייחוס של הסלמה אפשרית בשטח, אך כאמור, עד לקבלת החלטות בנוגע למהלך הישראלי הצפוי, לא התקיימו דיונים מעשיים בנוגע למימוש הסיפוח. "הנוסחה האחראית ביותר היא ברוח התוכנית של טראמפ, שמסתכלת באופן ריאלי על המציאות בשטח". הוא הוסיף ש"אנחנו צריכים לא רק לנהל את הסכסוך אלא גם לעצב אותו. נפעל להקטין ככל האפשר את הסכנה של הפיכתה של מדינת ישראל למדינה דו-לאומית, תוך שמירה על ביטחון המדינה". בנושא זה, אמר, יתקיים דיון עמוק עם ארצות הברית ומדינות נוספות בעולם, ויחד עם הפלסטינים ככל שירצו להיות חלק מהשיח. "אם הם לנצח יגידו לא על הכל אז ניאלץ להתקדם בלעדיהם".

גנץ תקף את הרשות הפלסטינית על הסרבנות שלה לקיים שיח לפתרון מדיני, ו"מעדיפים להישאר ב'דיפ שיט' שלהם", אך אמר כי הוא מוכן להיפגש עם אבו מאזן "כבר מחר בבוקר". לתפיסתו, בעתיד יחיו כאן שתי ישויות מדינתיות זו לצד זו, שימשיכו להיות משולבות אחת עם השנייה בנושאים הכלכליים, אך אם עליונות ביטחונית מובהקת של ישראל ושליטה ישראלית בבקעת הירדן, בירושלים ובגושי ההתיישבות ביהודה ושומרון. "אני לא יודע אם ב-1 ליולי ירדו פה עננים של מסמכים מדיניים. עלינו להקשיב למה שקורה בארצות הברית ובעולם. למה שנעשה או לא נעשה יהיו משמעויות".

אבו מאזן (צילום: רויטרס)
אבו מאזן (צילום: רויטרס)

"נביא את החוק הגיוס לאישור בחודשים הקרובים"

שר הביטחון התייחס בתדרוך לסוגיית חוק הגיוס ואמר כי יפעל לאישורו, מה שעשוי להוות מוקש פוליטי משמעותי בהרכב הממשלה הנוכחית: "אנחנו חייבים לחוקק במהירות את החוק שהביאה מערכת הביטחון, לאחר שנבצע בו התאמות נדרשות בתשובה לבג"ץ וזאת כבר בחודשים הקרובים", הבהיר. הוא הוסיף כי יפעל לשנות את מודל השירות בצה"ל ולהרחיב אותו לגופיים ציבוריים נוספים, כמו משטרת ישראל, מד"א, כיבוי אש, בתי חולים ומוסדות נוספים, תחת העיקרון של שירות לכל, כולל חרדים וערבים.

בהתייחס להתאמות של אורך השירות והתגמול בהתאם לתפקידים השונים בצה"ל, אמר שר הביטחון כי "נקצר את השירות למינימום האפשרי, ביחס להשקעה בהכשרות". לדבריו, ערכי צבא העם יישארו, אבל כיום מחצית מהאוכלוסייה לא משרתת. זה החזיק 70 שנה וזה לא קביל כבר, בטח לא לקראת 70 השנה הבאות. צעיר יכול להתחיל קריירה בכיבוי אש או במשטרה. כולם יכולים לתת משהו לחברה, מי שלא עושה זאת אז גם אכפת לו פחות ממנה".

בנוגע לפרסום על בקשתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי להעביר את גלי צה"ל מהצבא, גנץ מתכוון לקיים דיונים בנושא הזה ולבחון את הסוגיה.