עיתון "אל אחבאר" הלבנוני דיווח הבוקר (שני) על התקדמות  משמעותית במשא ומתן לעסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס. מקורות פלסטינים מסרו כי  "משא ומתן עקיף שהתבצע באמצעות מספר מתווכים הביא להתקדמות משמעותית, במיוחד ביחס לחלוקת שלבי העסקה ולמחיר אותו ישראל תצטרך לשלם עבור השבת נעדריה".

על פי הדיווח, למרות שישראל מחשיבה זאת כפריצת דרך, הפלסטינים חוששים כי התקדמות זו אינה אמיתית, וכי עמדת ישראל היא רק ניסיון להסיט את תשומת הלב מהתכנית לסיפוח חלקים בגדה המערבית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הצפויה להיות מיושמת ב-1 ביולי, או ניסיון להציג את חמאס כמי שנתון במצב של משא ומתן, גם אם הוא עקיף, בתקופה מתוחה בה יש חשש להסלמה.

בחודש אפריל אישרו גורמים בישראל ל"מעריב" כי חלה התקדמות מסוימת במגעים בנושא השבויים והנעדרים מול חמאס. בצמרת המדינית־ביטחונית נמשכו הדיונים בגיבוש מתווה לעסקה, והעיתון "אל־אחבאר", הנחשב מקורב לחמאס, דיווח כי גוברים הסיכויים להבשלתה.

על פי הפרסום, מצרים שחררה ארבעה פלסטינים מהרצועה שהוחזקו בבתי כלא במצרים, כמחווה של רצון טוב לחמאס, והיא מוכנה לשחרר אסירים פלסטינים נוספים.

שבועיים לפני כן, ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, התייחס בראיון לטלוויזיה הקטארית למגעים לעסקת שבויים. הוא הביע אופטימיות מהאפשרות, אך הדגיש: "הקרב עם כוחות הכיבוש נמשך". בחמאס הבהירו: "לא נוותר על האסירים שלנו". הוא אמר כי "לנו יש ארבעה אסירים, חיילים ישראלים, ואנחנו מוכנים למשא ומתן לא ישיר", מבלי לנקוב בשמותיהם."אם מנהיגי ישראל רציניים - אנחנו מוכנים להגיע לעסקה כדי לשחרר את אסירינו. כמה צדדים ומתווכים יצרו קשר עם חמאס ובדקו מולנו את האפשרויות שנהיה מוכנים להסכים אליהן", אמר, "הצגנו להם מה עשוי להיות המפתח האמיתי לסוגיה הזאת".

איסמעיל הנייה בעזה (צילום: AFP)
איסמעיל הנייה בעזה (צילום: AFP)

בתחילת אפריל פורסם לראשונה במעריב סופהשבוע כי גורמים במערכת המדינית-ביטחונית סבורים כי משבר הקורונה והשלכותיו האפשריות גם על רצועת עזה, פותחים חלון הזדמנויות להתקדמות גם בסוגיית השבויים והנעדרים. כך למשל, שר הביטחון נפתלי בנט אמר שכמו לעזה, גם לישראל יש צרכים הומניטריים והוא קשר בין סיוע לרצועה בהתקדמות בנוגע לשבויים ונעדרים. "אנחנו פתוחים לרעיונות רבים", רמז.

ברצועה מוחזקים כיום אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א-סייד וגופותיהם של לוחמי צה"ל סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול ז"ל. למעריב נודע כי מאחורי האמירה הכללית הזו, במערכת המדינית-ביטחונית כבר הועלו רעיונות וכי התנהלו בנושא דיונים משמעותיים עם בכירים במערכת הביטחון.

הרעיון המרכזי הוא לנסות, באמצעות חבילה הומניטרית לרצועת עזה ומחוות נוספות, להתקדם בנושא השבת השבויים והנעדרים. תחת אותה תפיסה, סבורים גורמים בישראל, ניתן לנסות ולקדם מהלכים, בתקווה שהדבר יאפשר התקדמות גם בנושא השבויים והנעדרים. ההערכה היא כי מדובר בחלון הזדמנויות, שיהיה רלוונטי כל עוד המגיפה לא מתפרצת ברצועה. 

יש לציין כי בישראל שקלו בעבר שחרור מוגבל של אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בניסיון לקדם את הנושא. מחמוד א-זהאר, מבכירי חמאס, שהיה לו תפקיד משמעותי בגיבוש העסקה לשחרור גלעד שליט, התייחס לנושא ואמר: "הם יודעים שאצלנו זה שבויים תמורת אסירים. שיפסיקו את הכיבוש והמצור, ואז נוכל לדבר על הכל".