האלוף במיל' יצחק בריק, לשעבר נציב קבילות החיילים בצה"ל, עלה היום (חמישי) לשידור בתכניתם של גיא פלג וניסים משעל ב-103FM והתייחס להודעה על קיצור משך השירות הצבאי לגברים. "הצבא ישלם את המחיר על קיצור שירות הבנים, אבל זו רק נקודה אחת מיני מאות נקודות בעייתיות. ישראל לא מוכנה להתמודד עם שלוש זירות בו זמנית", הזהיר בריק. 

מה קורה פה בעצם? צה"ל לא רוצה את קיצור השירות הזה, ובכל זאת זה מתרחש. 
"אעשה לכם סדר בכמה דקות. ב-2016 התקבלה החלטה בממשלה שהפכה לחוק על קיצור שירות הבנים בארבעה חודשים, זה קרה במסגרת התוכנית הרב שנתית של גדי אייזנקוט שהייתה הסכמה של תקציב רב שנתי, ואז הצבא ישלם את המחיר, בין היתר קיצור שירות הבנים בשתי פעימות - הפעימה הראשונה בארבעה חודשים, וזה רץ כבר חמש שנים, והפעימה השנייה של חודשיים, שהתחילה אתמול או שלשום. הצבא אמור להציג לקחים מהפעימה הראשונה, ויהיה על זה גם דיון לאור הנזקים הקשים של קיצור שירות הבנים בארבעה חודשים". 

למה זה יצר נזקים קשים? 
"הרמטכ"ל קבע שאסור לעשות את הפעימה השנייה, הקבינט לא התכנס לדיון כך שהפעימה עברה ללא כל התייחסות לבקשת הרמטכ"ל. אני רוצה להגיד שקיצור נוסף של שירות הבנים בחודשיים, זה תהליך הרסני לצבא הסדיר ובעיקר ליחידות הלוחמות, מדובר פה באוזלת יד וחוסר אכפתיות. 

הנזקים של הארבעה חודשים האלו של הקיצור שירות גרמו לנזקים בתחומים הבאים: קיצור הכשרות בחלק מהמסלולים, חוסר זמן להטמיע ניסיון ומקצועיות לאלה שסיימו את ההכשרות, משום שהזמן קוצר ואין את הזמן להחזיק את היחידות אחרי ההכשרות באימונים בנושא המקצועי, ואנחנו מאבדים אותם תוך תקופה קצרה". 

הרמטכ''ל אביב כוכבי -
הרמטכ''ל אביב כוכבי -

אבל אנחנו בעידן אחר, הצבא של היום הוא מודרני. 
"האמירות על צבא טכנולוגי הן לא לעניין כרגע וזה גם לא נכון, תפנו זמן לחצי שעה של שיחה אני אסביר לכם מה הבעיה. אומר לך בזמן שיש לי שהיום צריכים אנשי חי"ר בשריון כדי להגן על המדינה מול חיזבאללה, 11 גדודי קומנדו, צריך להתמודד עם חמאס והטילים. המלחמה הבאה תהיה גם טכנולוגית וגם עם אמצעי לחימה של האויב. אני לא נכנס לזה אבל אני אומר לכם שחוסר התגבור שנגרם אצל אפסנאים, אנשי תחזוקה, לוגיסטיקה, נהגים וטבחים - זה אילץ את המג"דים להביא חיילים קרביים לנושאים שלא תוגברו בתחומים האלו, הכל בגלל קיצור השירות. 

הדבר החמור ביותר שנוצר כתוצאה מקיצור שירות הבנים, זה שיחידות חי"ר ושריון שהתחילו ועברו אימון מתקדם ונכנסו כיחידות אחרי הכשרה באופן מלא למצבה תוך פחות משנה וחצי הפכו ליחידות של עד 70% אחוז מגודל מצבת כוח האדם, והן לא יכלו לתפקד. הסיבה לכך היא נורא פשוטה, ברגע שקיצרו את שירות הבנים נוצר מצב שהיו צריכים להעביר חיילים לוחמים כדי שיהיו תומכי לחימה, טבחים וכולי. הדבר השני, זה גרם לחוסר מוטיבציה של חיילים להמשיך בקרבי, הרבה מהם הצביעו ברגליים והוציאו פטור רפואי". 

אתה מתאר מצב נוראי. עד כדי כך הממשלה והקבינט מגלים חוסר אחריות ויש ניתוק בין הצבא לבין הפוליטיקאים? 
"אני רוצה להגיד לך שאין היום דיון רציני בקבינט על תפיסת ביטחון, על המשמעויות של האיום שיש סביבנו, של תפיסה של המצב, לא רק בנושא הזה אלא בכל תחום ועניין. דברים נופלים בין הכיסאות, ולכן קורה מצב שאחרי החלטת ממשלה, יש חוק שבאים ואומרים שלקראת הפעימה השנייה יהיה דיון נוסף, הם בכלל לא עושים דיון. אתה ראית מדינה שמתנהלת כך עם הביטחון שלה? הרמטכ"ל אומר - 'חבר'ה אסור להמשיך בתהליך הזה', יש סיכום שיהיה דיון והדיון לא מתקיים ולכן החוק קובע שזה מתחיל עכשיו, זאת פשוט שערורייה שאין לי מילים לתאר אותה". 

מה קורה עם החיילות, גם להן קיצצו את משך השירות?
"לא, החיילות נשארות באותו מעמד, וזה דרך אגב אילץ את הצבא להביא יותר חיילות לקרבי, לא שאני נגד חיילות בקרבי, הגדודים המעורבים מורכבים גם מחיילות וגם מחיילים, אבל הבעיה המרכזית שאנו היום לא מחזיקים צבא סדיר שיוכל להיות מוכן למלחמה במצב הזה. אין לנו רגע מצב במשך השנה שיש לנו יחידה שהיא 100% מלאה ומוכנה. היחידות הוותיקות תוך כמה חודשים שנה וחצי פשוט מתמוססות".

הרמטכ''ל בשיחה עם חיילים בפיקוד הצפון (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל בשיחה עם חיילים בפיקוד הצפון (צילום: דובר צה''ל)

היתרון של הרמטכ"ל עליך הוא שהוא רואה כמעט כל שבוע אם לא יותר גם את רה"מ, גם את שר הביטחון, והוא לא מקים כל זעקה. כלומר אם אני מקבל את הניתוח שלך, שזו קטסטרופה ופגיעה בביטחון ישראל, אז למה הרמטכ"ל לא מטפל בזה? 
"קודם כל, הרמטכ"ל מקים קול זעקה. אני רוצה להגיד לך שהוא ישב על זה, דיבר על זה צעק ואמר כבר חודשים. אבל אם יש לנו ממשלה שמתנהלת עם הכל רק לא מתעסקת עם ביטחון המדינה, אין דיון בקבינט. זה יכול להיות כל מה שקורה אצלנו, אלפי טילים מסביבנו, יש לנו בעיות של סורים שחזרו, יש לנו בעיות מול החיזבאללה והחמאס, יכול להיות שיש לנו פריצות בתוך יהודה ושומרון וצפי לאינתיפאדה חדשה שתציף את כל האזור. 

לא היה דיון אחד בקבינט שעסק בדברים האלה ברצינות. הכל נופל בין הכיסאות בין ראש ממשלה לרמטכ"ל שר ביטחון, ובתוך התהליך הזה קורים פקשושים, לא מתנהלות שיחות לגבי ביצוע השיחות שביניהם, ואתה רואה מה קורה. האם עולה על הדעת שרמטכ"ל זועק כבר חודשים ואף אחד לא עושה על זה דיון?". 

אז אנחנו נמצאים בשערורייה אדירה שיכולה לעלות לנו במחיר גבוה.
"אתה אפילו לא מתאר לעצמך באיזה שערורייה אנחנו נמצאים. אנחנו נמצאים באחת התקופות החמורות ביותר של מדינת ישראל, אנחנו לא מצויים במקום טוב אל מול האיומים שהולכים ומתגברים סביבנו, זורים חול בעיני הציבור". 

בוא נכניס את זה לפרופורציות. חיזבאללה מאיים עלינו כבר שנים ואנחנו מרתיעים אותו, כנ"ל חמאס.
"אתה לא מרתיע אותו, אתה מורתע ממנו. שים לב שאתה אפילו פעם אחת לא יורה לשם עם כל הבלאגן, רק בחצי שנה האחרונה חצו כל מיני אנשים את הגדרות והגיעו לשלומי ולכל מיני מקומות אחרים, מה הצבא עשה עם זה?אני רוצה להגיד לך, מה זה להרתיע אותם? היום כשיהיה פיצוץ ביהודה ושומרון, וזה יכול לקרות מחר, עם אלפי אנשי שיירו לכל כיוון, ויכולים להביא את החמאס, הוא כבר מכריז על מלחמה שלו עם אלפי טילים על גוש דן, יחד עם הקומנדו שלו בחיזבאללה, למדינת ישראל ולצה"ל אין היום יכולת מבחינת הסד"כ והכשירות שלו לעמוד מול שלוש זירות". 

בגלל שקיצרו את השירות לא נעמוד בפני כל מה שתיארת עכשיו? חיזבאללה וחמאס?
"בגלל קיצור שירות הבנים, אני כבר מדבר על זה שנים. אני מצפה שתבין שקיצור שירות הבנים היא רק נקודה אחת מבין מאות. הוצאתי דוח של 250 עמודים שמדבר על 15 נושאים קריטיים שהצבא לא יוכל לעמוד במלחמה הבאה, בקיצור שירות הבנים זה סעיף קטן בסיפור הזה".