צה"ל הציג היום (חמישי) היום במחנה גלילות את יחידת איסוף המודיעין באמצעות רחפנים של יחידת האיסוף החזותי והלוויינים 9900. מערך 9900 הינו מערך המודיעין הגאוגרפי והחזותי של אגף המודיעין בצה"ל, בו קיימת יחידת רחפנים לאיסוף גאו-חזותי. יחידת הרחפנים אחראית על איסוף מודיעין מדויק ברזולוציות גבוהות תוך שימוש ברחפנים וטכנולוגיות מתקדמות, זאת בשונה משימושים אחרים שהצבא עושה ברחפנים. היחידה החדשה פעלה במאות גיחות שהתבצעו בחודשים האחרונים, והיום כאמור, הוצגה לראווה.

היתרון היחסי בשימוש ברחפנים הוא היכולת להפעילם בתנאים משתנים כגון ביום ובלילה, בתנאי מזג האוויר המשתנים ובעובדה כי מדובר בכלים זולים וזמינים באופן יחסי.

היחידה פועלת על פי התפיסה החדשנית "גיאו אינט" - מודיעין גאוגרפי. מדובר בתפיסה המסדירה את תהליך איסוף המודיעין הויזואלי והגיאו-חזותי. באמצעות שימוש רב ממדי בסנסורים רבים, לאורך זמן היחידה תפיק, תכווין ותמצה מודיעין איכותי בעבור הלוחם שבקצה.

תהליך זה יעשה בשילוב בין יכולות בינה מלאכותית, ביג דאטה וכוח אדם טכנולוגי תוך שימוש במגוון עולמות ידע אקדמיים. המידע המודיעיני שייאסף יהפוך לתוצר תלת מימדי חדשני אשר יסייע למפקדים ולכוחות הלוחמים בשטח.

תפיסת "הגיאו- אינט" תסייע לקהיליית המודיעין להתמודד עם אתגר האויב הנעלם בלחימה בשגרה. מדובר בדפוס לחימה שפיתחו ארגוני טרור כדי להצליח "להיעלם" מתחת לקרקע, להסוות ולשנות את פני השטח כך שיהיה קושי בזיהוי ובפגיעה בהם. יחידה 9900 פיתחה מספר
כלים שמסייעים לאגף המודיעין להתמודד עם אתגר זה.

אחת מהדרכים להתמודד עם האתגר הוא שכלול תפיסת הלוחמה מוכוונת מודיעין. התפיסה פותחה על ידי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בהיותו ראש אמ"ן.  בזכות יכולות תכנון והנדסה מתקדמות, על בסיס עיבוד תמונות חכם, הלוחמים מקבלים תוצרים תלת ממדיים המאפשרים להם להתכונן ללחימה בצורה המתקדמת ביותר. יכולות אלה מאפשרות תכנון תשתיות למבצעים, תיעוד מבנים חשודים וסקירה גאולוגית של שדה קרב, הכנה למבצעים מיוחדים בסימולטורים, אימון לוחמים שמבוסס על תרחישי מציאות, יכולת תכנון ותמרון דיגיטלי מדויק
למפקדים וכו'.

כמו כן, בתפיסה זו החיכוך של הלוחמים בשטח יאפשר את חשיפת האויב באמצעות העברת מודיעין מהלוחם אל דרג המטכ"ל. מדובר על תהליך הדדי - המידע מעובר אל הלוחם מדרג המטכ"ל ואל הלוחם מהמטכ"ל באמצעות כלים דיגיטליים מתקדמים.

עוד מיכולות היחידה שהוצגו במהלך היום:

סימולטור קרב דיגיטלי: פלטפורמה המאפשרת התנסות בתוואי השטח בו עתיד להתקיים מבצע/תמרון. למעשה, מאפשרת סימולציה של המבצע. מדובר בפלטפורמה עבור הדרג טקטי של הכוח, המנגישה באופן תלת ממדי את תרחיש הייחוס כך שיבוסס על חווית אמת ותרחישים אשר התרחשו בשטח בעבר, ותרחישים אשר יכולים לקרות בזמן המבצע.

סימולטור של יחידת 9900

למעשה הכוחות יכולים לתרגל יכולות קרב חיוניות ללא סיכון חיים בשטח ובחיסכון משאבים. כיום השימוש בפלטפורמה נפוץ מאוד ביחידות המיוחדות של צה"ל ובקהיליית המודיעין ומאפשר לכוחות הלוחמים הצלחה בשדה הקרב. המערכת מאפשרת התנסות מבצעית בתור נהג, טייס, לוחם חי"ר וכל אחד מהם הוא בעל מגוון אפשרויות, לדוגמה: צניחה, נהיגה ברכב ובטנק, התנסות בשלל סוגי המסוקים והמטוסים, מארבים, תצפיות, צלפים ובעלי תפקידים שונים.

סימולטור קרב דיגיטלי של יחידת 9900 (צילום: דובר צה''ל)
סימולטור קרב דיגיטלי של יחידת 9900 (צילום: דובר צה''ל)

סגן ', מפקד הצוות המיוחד במערך 9900 אשר מאמן לוחמים במגוון צורות לחימה, אמר כי "ביחידה משתמשים במודיעין במגוון סנסורים              ומאמנים לפני כל פעילות מבצעית בתנאי שטח משתנים באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. אנו מאמנים את הלוחמים לפני כל אופרציה מבצעית, מרמת מהמעצר ועד לפעילות המסווגות מחוץ לשטחי המדינה. הכוח מתרגל את תנאי השטח אותם יפגוש ברמה הטקטית ביותר. במסגרת תפיסת ה'גיאו אינט' אנו משתמשים במודיעין במגוון סנסורים ומאפשרים ללוחם בקצה להרגיש כאילו הוא נמצא בשדה הקרב. הלוחמים מקבלים תוצרים תלת מימדיים אשר מאפשרים להם להתכונן ללחימה בצורה המתקדמת והמדויקת ביותר".

מערכת היהלום: מערכת אשר מאפשרת למפקד תהליך תכנון כחלק מהליך תכנון התמרון לפני מבצע או כניסה לשטח אויב. המערכת מאפשרת למפקדים לתכנן ברמה האופרטיבית את המבצע לפרטי פרטים תוך התייחסות למכשולים פיזיים והאויב במרחב. הפלטפורמה
מסוגלת לדמות מרחב תלת ממדי המבוסס שטחי אמת. באופן טבעי המערכת חוסכת במשאבים ומייעלת את הלחימה. כיום שימוש בפלטפורמה זו נפוץ מאוד בצה"ל ומאפשר לכוחות הלוחמים הצלחה בשדה הקרב.

חפ"ק לוט"ר- ליחידה 9900 חפ"קים מבצעיים המאפשרים להוריד לדרג השטח את היכולות הטכנולוגיות המתקדמות של יחידה 9900 .במקרה של אירוע מתפרץ אנשי המיפוי של היחידה מגיעים לזירות אירועים מספקים לכוחות הלוחמים מודיעין איכותי ומדויק בזמן מהיר.

מתוך המשרתים במערך כ-58% נשים ו-42% גברים. 37% מהיחידה הם אנשי קבע ו-63% חובה. 25% מהקצינים הם בעלי מקצוע טכנולוגי, 75% מודיעיניים ו- 53% קצינות מודיעיניות. בוגרי היחידה משתלבים בתום השירות בפיתוח קהילת ההייטק הישראלית.