טקס האזכרה לחללי מערכת 'צוק איתן' נערך היום (חמישי) בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל שבירושלים, במתכונת מצומצמת וללא קהל, זאת בשל ההגבלות השונות של נגיף הקורונה.

הטקס מתקיים במעמד נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ והרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר מהטקס בגלל הדיון הדחוף בקבינט הקורונה שמתקיים במקביל.

במהלך טקס הזיכרון, אילן שגיא, אביו של ארז שגיא לוחם חטיבת גבעתי שנהרג מאש מחבלים שחדרו באמצעות מנהרה, אמר קדיש אך לפני כן אמר: "אני מבקש להזכיר את אורון שאול והדר גולדין שלא שבו מהמלחמה ולא קויים הפסוק ושבו בנים לגבולם. צוק איתן לא הסתיים".

"משפחות אהובות, יקרות. קשה לקיים כך את הטקס הזה שכל כולו מבוסס על הרצון לשבת לצדכם, להיות אתכם. קשה עלינו המרחק. ואף על פי כן אנחנו שומעים אתכם, ואתם שומעים אותנו. אנחנו יחד דרך המסכים, בתוך הלבבות" פתח הנשיא ריבלין את דבריו.

"שש שנים חלפו מאז תמו חמישים ימי מבצע צוק איתן שש שנים בהן לא מש מלבכם זכרם של אהוביכם, אהובינו. 'הָעוֹלָם מָלֵא זְכִירָה וְשִכְחָה כְּמוֹ יָם וְיָבָּשָה, לִפְעָמִים הַזִּיכָּרוֹן הוּא הַיָּבָּשָה הַמּוצֶקֶת וְהַקַּיֶּימֶת וְלִפְעָמִים הַזִּיּכָּרוֹן הוּא הַיָּם שֶמְכַסֶה הַכּוֹל כְּמוֹ בַּמַּבּוּל' כך כתב יהודה עמיחי, והיטיב לתאר במילים בודדות את פרדוקס הכאב האינסופי של הזכרון. אותו פרדוקס שאתם, יקיריי, מכירים היטב: כי לפעמים זכרון האהוב שאיננו הוא הדבר היחיד שעליו אפשר להישען ובו ניתן לאחוז, והעולם שמחוצה לו נעלם ומתכסה. ולפעמים אותו הזכרון ממש הוא גם מה שמציף הכל בים עצום של כאב, עד שאפשר לצלול פנימה וחלילה גם לטבוע בו", הוסיף הנשיא.

ריבלין סיפר כי "בשש השנים הללו למדתם בעל כורחכם את ים השכול הזה את אוקיינוס הערגה והגעגועים שש שנים שבהן גם אנו, כולנו, אבלים על אובדנם של בניכם, בנינו, שישים ושמונה חיילים, וחמשה אזרחים, וכולם יקרים כל כך, אהובים כל כך הצעיר שבהם: דניאל הקטן, דניאל טְרֶגֶרְמַן, רק בן ארבע במותו. מראה פניו המתוקות, הצוהלות, והאותיות השחורות, שזעקו את שמו מעל דפי העיתון הם ניגוד שהלב לא מסוגל לשאת. תמונתו, עומד כה גאה לצד מגדל הקוביות שבנה הגבוה ממנו פי כמה וכמה, צרובה בלבנו כסמל וכצלקת של המלחמה ההיא. כי במבצע צוק איתן נלחמנו על הבית. על שלומם של הילדים המשחקים על זכותם לחיות ללא פחד מפני אויב רצחני, החופר מנהרות מוות תחת ביתם".

"בצוק איתן נלחמנו על השפיות, על חיי היומיום" הוסיף ריבלין, "על הקוביות ההולכות ונבנות לאיטן בשקט, באמונה, בשמחה למגדל לתפארת. זו היתה מערכה מוסרית, צודקת, של מדינה ריבונית חפצת חיים המבקשת להגן על אזרחיה. להשיב את השפיות לימיהם וללילותיהם של תושבי הדרום שבימים שלפני המבצע מאות רקטות ואזעקות פילחו את שגרת יומם, והבהילו אותם אל המרחבים המוגנים שוב ושוב ושוב. מחילות נחפרו תחת גני ילדים, ספריות וחדרי אוכל וכל מנהרה שהושמדה, וכל מאגר טילים שהופצץ, כולם היו תרחישי אימה שנמנעו תוך קרבות קשים, בגבורה ובמחיר כבד שנגבּה מאתנו באין ברירה וגם כעת, חמאס ממשיך לפעול על מנת לפגוע בשגרת החיים ובחוסן שלנו חמאס מוסיף לאיים על שלומם של תושבי עוטף עזה, חמאס ממשיך להחזיק בגופותיהם של לוחמי צה"ל סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול זכרם לברכה, וּבְאַבֵרַה מֵנְגִיסְטוּ והִישַׁאם אַ-סַיְּיֶד שבויים, חסרי ישע. חמאס גם ממשיך להחזיק בשני מליון תושבי הרצועה כבני ערובה לקידום משאלותיו הרצחניות האכזריות הבוחרות במוות על פני החיים".

פינוי פצוע בצוק איתן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
פינוי פצוע בצוק איתן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"והיום אנחנו עומדים כאן, בהר העצוב הזה, הר הגעגועים הגדולים, כדי להרכין יחד ראש, לזכרם הטוב, ולתת לרגשות התודה הגואים האלה מקום וביטוי" המשיך, "ביום הזכרון הכללי לחיילי צה"ל נמנענו מלהתכנס כאן בצל הגבלות המגיפה, וגם היום אנחנו כאן בנוכחות מצומצמת מאד, בצוק העיתים שאנו נתונים בהם. ודווקא מתוך הריחוק הזה שנכפה עלינו יש לומר את בקול צלול, קול רם וברור: אנחנו זוכרים, ונזכור לעד את פניהם הטובות, את מסירות הנפש, את גבורתם של חיילינו. ואנחנו נשבעים שמותם לא היה לשווא, שלא נפסיק לרגע לעמוד על המשמר ולהילחם כל עוד הקיום שלנו על האדמה הטובה הזאת מוטל בסכנה".

"וכל עוד בנינו האהובים מוחזקים שם, לא ננוח, עד שישובו לגבולם ולכן, משפחות אהובות, שנאלצתן להיפרד מהיקר מכל עבור שלום כולנו. עבור שלום הארץ הזאת. ומאז, להתכסות בים הכאב שהותירו אהוביכם ים שאין לו סוף. מה נאמר לכן? כל שיש בכוחנו לעשות הוא לעמוד לצידכם, באהבה ובכאב, ולהבטיח אנחנו איתכם ואנחנו לא שוכחים. יהי זכרם של נופלי מערכת צוק איתן צרור בצרור החיים לעד" סיכם נשיא המדינה.

נציגי המשפחות השכולות של ״צוק איתן״ יחד עם משפחות גולדין ושאול קיימו בכניסה להיכל הזיכרון הממלכתי טקס אלטרנטיבי בו הזכירו לרה״מ נתניהו ושר הביטחון גנץ כי ״צוק איתן לא נגמר עד שיחזרו אורון והדר״.

לאה ושמחה גולדין. צילום: מרק ישראל סלם
לאה ושמחה גולדין. צילום: מרק ישראל סלם

במהלך הטקס תקף שמחה גולדין, אביו של סגן הדר גולדין המוחזק בידי חמאס, את ראש הממשלה ואמר ״נתניהו התחמק מלבוא לפה היום כי אין לו תשובות. אין לו תשובות מדוע הוא השאיר שני חיילים בעזה ואין לו תשובות מדוע הוא מנע מהמשפחות השכולות להיכנס לטקס הממלכתי״.

מוטי מט, אביו של סמ״ר לי מט ז״ל, ציין בדבריו ״שש שנים הם יותר מדי זמן כדי למלא את המצווה של שבו בנים לגבולם. זאת בושה וכתם לכל מי שהוביל את המלחמה שאורון והדר עדיין בעזה״.

צור גולדין, אחיו התאום של הדר גולדין, הוסיף על דברי אביו ״מצד אחד, נתניהו מטרפד כל יוזמה שיכולה להחזיר את אחי ואת אורון בחזרה. ומצד שני הממשלה מחזירה מחבלים חיים ומקדמת הנחת צינור גז לרצועה. על רקע הדברים האלה ביקשנו להיפגש עם נתניהו, אבל הוא בוחר להסתתר מאחורי ראש המל״ל ומתאם השו״נ ולא מסכים לפגוש אותנו״.

כאמור, ראש הממשלה נתניהו נעדר מהטקס בעקבות ישיבה של קבינט הקורונה, אך שלח הודעה מוקלטת בה מסר: "איבדנו בנים יקרים מאין כמותם. איבדנו חיילים לובשי מדים וגם אזרחים. אני יודע שכאב הפרידה מהם, הוא משקולת כבדה שמונחת על הכתפיים. הגעגוע לקולם, לחיוכם, למגע ידם – הגעגוע הזה צורב את הנפש. אני מחבק כל משפחה ביגונה. אתם תמיד בלבי".

עוד הוסיף: "איננו שוגים באשליות. אתגרי הביטחון מחייבים עמידה רצופה על המשמר. אנו דרוכים בהגנה – בים, באוויר וביבשה, כולל הקמת המכשול נגד מנהרות בגבול עזה, מכשול שעתיד להיות מושלם עד סוף השנה. בד בבד אנחנו ניצבים הכן לכל תרחיש, בכוח התקפי גדול מאוד. מי שינסה לאתגר אותנו בפעולות אלימות, יספוג מכה מוחצת ביותר".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שהיה רמטכ"ל צה"ל בזמן מבצע "צוק איתן", אמר בטקס: "כמפקד, אין הרגשה חזקה יותר מלהוביל את פקודיך לקרב וכמפקד בכיר אין הרגשה קשה יותר מלשלוח את פקודיך לשדה הקרב. אתה מתפלל שכולם ישובו בשלום, אך בסתר לבך יודע מה נורא הוא מחיר המלחמה.

"אנחנו, ששלחנו אותם לשדה הקרב ופיקדנו עליהם, הטלנו עליהם משימה" ציין גנץ, "להילחם באויב המנסה לפגוע באזרחי ישראל ללא הבחנה. במשמרתנו הם נפלו, וכעת מוטל עלינו: להיות ראויים להם. אני פונה לחברי להנהגת ישראל, מכל המפלגות ומכל פני הקשת הפוליטית- הבה נקבל על עצמנו לנהוג בדרכם, ללכת לאורם, להוסיף אחדות, להיות קיצוניים באחדותנו".

"המערכה הזו לא הסתיימה ולא תסתיים, עד שנשיב את בנינו שנותרו בעזה – אורון שאול, הדר גולדין והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. 
למדינת ישראל אין אינטרסים ברצועת עזה, זולת השבת הבנים ושקט לתושבי הדרום. אם בצד השני יבינו זאת, תהיה שם צמיחה כלכלית שבה גם אנחנו חפצים. אם לא יבינו זאת – נדאג שיבינו" סיכם שר הביטחון.