הפיצוץ שהתרחש במתקן הגרעין בנתנז שבאיראן קשור למתקפת סייבר שביצעה ישראל, כך דווח היום (שישי) ב"אל ג'רידה" הכווייתי. לפי גורם בכיר שצוטט בכלי התקשורת, ישראל עומדת גם מאחורי הפיצוץ שאירע בשבוע שעבר בבסיס טרצ'ין הסמוך לטהרן. לדבריו, שתי התקיפות הללו יעכבו את תכנית הגרעין במספר חודשים. 

המקור הכחיש בפני אל ג'רידה את הדיווח לפיו התקיפה בנתנז בוצעה על ידי מטוסים, וטען כי מדובר במתקפות סייבר. הוא ציין עוד כי לאיראן ייקח חודשיים לפחות לתקן את הנזק, בעקבות דליפת הגז החמורה שהורידה את קצב ייצור האורניום במתקן ב-80 אחוז.

לפני כשבוע כלי תקשורת וגולשים ברשתות החברתיות באיראן דיווחו על אירוע חריג באזור מזרח טהרן. סוכנות הידיעות האיראנית "מאהר" דיווחה כי "פיצוץ גדול נשמע במזרח טהרן ובעקבותיו הוארו השמיים בצבע כתום".

איראן: פיצוץ גדול מזרחית לטהרן (צילום: צילום מסך טוויטר)
איראן: פיצוץ גדול מזרחית לטהרן (צילום: צילום מסך טוויטר)

הרשויות באיראן החלו בחקירת הפיצוץ, שהתרחש בבסיס צבאי ששמו נקשר בעבר לתוכנית הגרעין האיראנית, כך על פי דיווחים זרים. כמו כן, על פי פרסומים נוספים, הוא אף הופיע במסמכי הגרעין שהובאו לישראל. בתקשורת הממלכתית במדינה דווח כי "הרשויות פתחו בבדיקה של 'אור בוהק ורעש עז' באזור מזרח הבירה טהרן". 

כזכור, בעבר דווח כי ישראל וארה"ב הצליחו להחדיר את הווירוס Stuxnet למחשבים שעסקו בתוכנית הגרעין באתר בנתנז. ב-2019 דווח ביאהו כי טכנאי איראני מהכור בנתנז שגויס על ידי שירות הביון ההולנדי סייע למוסד הישראלי וה-CIA האמריקאי להחדיר את הווירוס. הווירוס, שתוכנן על מנת לחבל בתוכנית הגרעין האיראנית, נשלח ב-2007, לאחר שאיראן החלה בייצור צנטריפוגות במפעל העשרת האורניום הסמוך לנתנז.