סדרת פיצוצים עלומים אותה ייחס ה"ניו יורק טיימס" לישראל פקדה את איראן בשבועות האחרונים, כשהאחרון שבהם אירע אתמול בתחנת כוח במחוז אספהאן שבמרכז המדינה. הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 13" אמר הבוקר (שני) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי ארבעה מהפיצוצים המסתוריים פגעו באופן וודאי בתוכנית הגרעין האיראנית, והתייחס לדיווחים על מעורבות ישראל: "מלחמת איראן-ישראל הראשונה יצאה לאור והיא מתרחשת, תחשבו כמה דיברו על תקיפת הגרעין האיראני. זה קורה, בזמן הקורונה עובדים מהבית".

דוידוב: מרתק מה שהולך שם.
"ממש, ממש. זה כל כך מרתק בעיקר בגלל התגובה של האיראנים. תראו, הם לא אומרים כלום, הפכו את טהרן לדמשק, אפשר להפציץ שם. אם זה ישראל, שוב אנחנו רק נסמכים על דיווח אחד ב'ניו יורק טיימס', אבל גם אם ה-14 פיצוצים לא קשורים אחד לשני, יש כמה פיצוצים שבוודאי  עשו נזק לתוכנית הגרעין".

יוכפז: 14 בחודשיים? חודש?
"ספרת נכון, זה פחות מחודש, 22 ימים".

יוכפז: מה קרה אתמול?
"אתמול היה פיצוץ בתחנת כוח, אגב תחנת הכוח החמישית מכל 14 הפיצוצים. מישהו אמר אני מתפלא שאתה לא יודע שבקיץ יש צריכת יתר ובלאי יתר לשנאים של תחנות הכוח הישנות, לא ידעתי. יכול להיות שזה גם סיבה אחרת, אבל קו הרקיע של טהרן מקבל הבזקים והשלטון פשוט לא מתייחס לזה, פעם זה שריפה, פעם תקלה אנושית. ארבעה מתוך הפיצוצים האלה התרחשו באופן וודאי בתוך מתקן הגרעין האיראני והצליחו להחזיר לאחור את תוכנית הגרעין".

דוידוב: בכמה זמן?
"אם אנחנו מסתכלים על הפיצוץ המשמעותי שקרה בנתנז - שם יש מתקן להעשרת אורניום ועל פי ההערכה שישראל החזירה אחורה את תוכנית הגרעין לפני כמה שנים, אז כרגע מדברים על שנתיים אחורה. מה שמעניין, זה תופס את איראן בנקודה מאוד חלשה, המטבע האיראני שערכו היה לפני כארבעה חודשים כ-130,000 ריאל לדולר, אתמול חצה את קו ה-260,000". 

יוכפז: בגלל הקורונה?
"קודם כל זה בגלל הסנקציות שרק עכשיו רואים את התוצאות שלהן, אלה סוג של תהליכים שאתה לא רואה מיד. המדיניות של ממשלת טראמפ וישראל שאמרו כל הזמן 'סנקציות, סנקציות', חוץ מהפתח עם ההסכם שלה עם סין, איראן בבעיה כלכלית גדולה. נשיא איראן בשבת אמר י'ש לנו 25 מיליון חולי קורונה'".

יוכפז: שמעתי את הידיעה וחשבתי שזו טעות.
"נכון, גם אני קראתי אותה שוב והלכתי לקטע בפרסית כדי לשמוע את המספר".

יוכפז: 25 מיליון מתוך 80 מיליון.
"קצת יותר, 92 מיליון. יותר מרבע מאוכלוסייה, מה זה מלמד אותנו? אין מערכת בריאות שיכולה בכלל להתחיל להתמודד עם הדבר הזה".

יוכפז: מבחינת המשך הפיצוצים, אתה יכול לעשות הכל בעצם?
לא בטוח. בוא נאמר ככה – זו הייתה הנחת עבודה בסוריה וזה עבד. באיראן זה יכול לעבוד אבל צריך להיות עם אצבע על הדופק. אתמול הבאתי לקט של ראיונות עם איראנים, אלה שמדברים עם ישראל אוהבים את המתקפות, שאומרים – 'הנה המכה החיצונית באה להפיל את השלטון בפנים'. יש כלל אחד לכל מי שלמד לימודי המזרח התיכון - איראן זה סיפור אחר, זו מערכת שלמה. לכן, אני לא יודע אם הם יגיבו, אבל האיראנים לא כאלה פראיירים שישבו בשקט. יכול להיות שאתה תופס אותם בנקודת חולשה – כלכלית, קורונה, צבאית וכו' אבל אני לא יודע, עלינו פה מדרגה. מלחמת איראן-ישראל הראשונה יצאה לאור והיא מתרחשת, תחשבו כמה דיברו על תקיפת הגרעין האיראני. זה קורה, בזמן הקורונה עובדים מהבית".

דוידוב: תוכל לאפיין את סדרת הפיצוצים? נקודה מסוימת? משהו מקשר?
"כן, לדעתי מה שמקשר זה אנרגיה ובסיסים חשובים. אם אני מחפש קו מקשר, כל פעם שהתפוצצה תחנת כוח ראינו שיש סמוך למקום מתקן גרעיני, מתקן חשמל על גרעין או מתקן שמתדלק את משמרות המהפכה במחסני טילים. יש פה כוונה מכוונת להחליש את אירןא צבאית ותראו את ניהול הכלכלה שלהם. הם מפנים הכל, למרות הכל, לתוכנית חלל, לסוריה. הם הגדילו את הסיוע לסוריה ועדיין נותנים לעם שלהם לרעוב".