הפרשן הצבאי טל לב רם שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על המתיחות הגוברת בצפון בעקבות הרג פעיל חיזבאללה על ידי ישראל בשבוע שעבר, העריך שתגובה מצד ארגון הטרור, אם תגיע, תכוון כלפי מטרה צבאית ולא אזרחית, והסביר את הלך הרוח: "שם המשחק עם חיזבאללה זה משחק של טעויות. מי ממצמץ ראשון, מי מבצע את הטעות. לכן המשימה של פיקוד הצפון זה לבלום ולעצור כל טעות אפשרית".

שבת מתוחה בגבול הצפון, היערכות לתגובת חיזבאללה בעקבות מותו של פעיל הארגון בתקיפה בדמשק.
"אכן זאת הגדרה מדויקת, מצב של כוננות, מוכנות אם תרצו של צה"ל, פיקוד הצפון, לתגובה אפשרית של חיזבאללה. צריך לומר, זה המצב שכנראה ילווה אותנו בימים הקרובים, מישהו שמצפה למשהו שייגמר בשעה 13:00? כנראה שלא. צריך להזכיר וללכת אחורה, המתיחות התחילה למעשה ביום שני שעבר, לאחר שיוחסה לישראל תקיפה בה נהרג פעיל של חיזבאללה, אירוע חריג יש לומר כי רוב התקיפות שיוחסו לישראל בשנים האחרונות, הרוב המוחלט, הסתיימו ללא הרוגים בצד של חיזבאללה. ראינו את נסראללה די ממתין על הגדר, לפני שהוא מקבל את ההחלטה לצאת באיומים כלפי ישראל. לכן כרגע מה שאנחנו רואים בעיקר זה היערכות ומטרה אחת שהוגדרה לפיקוד הצפון זה לסכל את הפיגוע".

צריך לציין שלבנון נמצאת בקטסטרופה כלכלית-חברתית, האם זה הזמן לעשות פעולה כמו שנסראללה רוצה או דווקא בגלל זה להסית את תשומת הלב של המפגינים?
"זו באמת שאלת מיליון הדולר שאיתה אולי הלכו בימים הראשונים במערכת הביטחון. ראינו שביום-יומיים הראשונים לא העלו את רמת הכוננות בישראל, כי גם לא ראו סימנים בצד השני. אפשר להניח, צריך לומר, שזה לא רק פרשנות שמערכת הביטחון נותנת לאיך שחיזבאללה יגיב".

היום כבר רואים סימנים?
"ניתן להניח שמערכת הביטחון נוקטת אמצעים כפי שהיא נוקטת בסוף שבוע האחרון כי היא יודעת יותר דברים מאשר רק פרשנות. לגבי המצב הלבנוני, העיניים המערביות לא תמיד יודעות להסתכל נכון, או בעין המתאימה, כלפי המזרח התיכון והמדינות השכנות לנו. תראו את איראן, לכאורה מצב כלכלי מזעזע, מצב חברתי גרוע, קורונה, סנקציות. לבנון בחדלות פירעון עוד לפני משבר הקורונה, באמת משבר חסר תקדים בלבנון, ויחד עם זאת אנחנו רואים לא פעם אחת גם כשנראה שאין כסף ואין אמצעים - כאשר זה מדובר במימוש האידיאולוגיה אז לשם יש כסף. האיראנים ממשיכים להזרים".

לגבי התגובה שצפויה מצד חיזבאללה. בפעולה בדמשק נהרג פעיל לא בכיר בארגון, למה עליו מגנים?
"בישראל כשתוקפים או כשמיוחסות לישראל תקיפות, מה שנקרא מב"מ בסוריה, בישראל עושים הרבה מאמצים שלא יהיה הרוג לבנוני מחיזבאללה על אדמת סוריה. כלומר, חוץ מפעולות בהן ישראל סיכלה פיגועים, למשל ג'יהאד מורנייה ברמת הגולן, למשל קונטאר ברמת הגולן. להבנתי, אולי באופן כמעט מוחלט, ואם לא - רק במקרים בודדים בהם חיזבאללה אולי החריש אותם, לא נהרגו פעילי חיזבאללה לבנונים על אדמת סוריה ולא במקרה, כי ישראל פעלה כך. ישראל לא תוקפת כדי להרוג פעיל חיזבאללה, לכן כשאתה שומע על פעיל חיזבאללה לכאורה שנהרגים מתקיפות חיל האויר - הם לא לבנונים. הם סוג של שכירי חרב, לכן הדם שלהם, מבחינתו של נסראללה, אחר".

יודעים מי הוא היה?
"ממש אין שום דבר משמעותי מבחינתו. פעיל שטח שכנראה היה בזמן הלא נכון ובמקום הלא נכון ונהרג ככל הנראה שלא במכוון על ידי ישראל".

כמה זמן המתיחות תימשך?
"נלך אחורה לאירועים קודמים בהם הייתה מתיחות דומה, למשל באוגוסט שעבר".

מדברים על שבוע.
"שם המשחק עם חיזבאללה ויש קצת סימנים אחרים הפעם, וראינו את חיזבאללה לפחות בימים הראשונים יותר מהוסס לגבי איך לבלוע את הצפרדע. נניח שהאמירות שלו הן אמירות רציניות – עכשיו זה משחק של טעויות. מי ממצמץ ראשון, מי מבצע את הטעות. כלומר, עד שיחשפו וימצאו את ההזדמנות, המשימה של פיקוד הצפון זה לבלום ולעצור כל טעות אפשרית וזו לא משימה קלה. פעם שעברה זה נגמר בהרבה מאוד מזל וטעות מאוד קשה עם אותו אמבולנס ממוגן".

איזו פעילות מתוכננת?
"אתם יכולים להסתכל ולהבין שאם רכבים של צה"ל, אסור להם להגיע לגדר, או נסגרים צירים במקומות מסוימים ונעשים שינויי פריסה, ומצד שני אין משהו שמכוון לתיירות או לתושבים - זה משהו שקשור לצבאי. אולי ירי נ"ט, אולי ירי צלפים, כל התרחישים הללו".

היו קולות בקרב המפגינים נגד נתניהו שכביכול מערכת הביטחון מעצימה את המתיחות בגבול כדי לשנות את סדר היום, זה אותנטי לדעתך? או ספין?
"אני אומר שמי שמאזין לנו עכשיו וסומך על הדברים שאני אומר רק בעין מקצועית, צריך להוציא את הקשקוש הזה מהשיח, אין לזה קשר למציאות. אותו פעיל חיזבאללה, אם נהרג על ידי ישראל, אם ישראל תקפה, זו לא הייתה פעילות מכוונת - זו הייתה פעילות שגרתית".

איום אמיתי.
"אנחנו רוצים שמערכת הביטחון תתייחס ברצינות גם אם בסופו של דבר זה יהיה 'זאב-זאב', והלוואי שזה יהיה".