אלוף (מיל') יצחק גרשון, סגן מפקד פיקוד הצפון במילואים, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על המתיחות הגוברת בגבול הצפון עקב הרג פעיל חיזבאללה לבנוני על ידי ישראל ועל ההיערכות הצה"לית לעימות מול חיזבאללה: "נסראללה אמר שהם לא יעברו לסדר היום על הרוג לבנוני בפעולה שמיוחסת לישראל. הוא גם אמר שהוא יגיב משטח לבנון. צריך להבין שאף צד לא מעוניין בהסלמה, ויחד עם זאת צה"ל מוכן וערוך בכל טווח אפשרי כדי למנוע את הפיגוע הזה אם יתרחש וגם לגבות מחיר".

אלוף במילואים, מה קורה? אחד הקצינים, האיש שטיפל באינתיפאדה השנייה והצליח. ספר לנו כמה המצב נפיץ בצפון, להיות מודאגים? תן לנו תמונת מצב.
"תראה, 'אשרי הדואג תמיד'. המערכת בצפון דרוכה, מוכנה, ערוכה, נמצאת בידיים טובות. תהיה טיפשות לא להיערך ולא לעשות את כל הסידורים. המערכת בידיים טובות באמת, מוכנים בכול טווח אפשרי, הרעיון או הרצון הוא למנוע את הפיגוע הזה ואם הוא יתרחש, אם בטיפשותם הוא יתרחש, אז לצמצם את הנזקים שלו ולהגיב בחומרה ככל שאפשר".

סגן מפקד פיקוד צפון במיל', זה אומר שאתה עושה את זה מתוקף תפקידך במילואים?
"כן, בחירום".

אם פורצת מלחמה אתה שם?
"אני שם, בדיוק".

אתה מעודכן כל הזמן?
"אני בהחלט מעודכן ואני אומר לכם יש לנו מפקדים טובים, צבא טוב".

צפויה תגובה?
"של מי?"

חיזבאללה.
"כן, ככל שאנחנו מבינים הם לא יעברו, כך נסראללה אמר, לסדר היום על הרוג לבנוני בפעולה שמיוחסת לישראל. הוא גם אמר שהוא יגיב משטח לבנון. צריך להבין אבל שאף צד לא מעוניין בהסלמה ויחד עם זאת צה"ל מוכן וערוך בכל טווח אפשרי כדי למנוע את הפיגוע הזה אם יתרחש וגם לגבות מחיר".

היו ידיעות במהלך סוף השבוע שצה"ל העביר התנצלות לחיזבאללה על הרג הפעיל ובקשות, אצל גבי אשכנזי בראיון הוא מיהר להגיד 'לא היה ולא נברא', 'לא העבירו בקשות לאו"ם ולכלום. אם נסראללה יפגע בנו אנחנו נפגע בו'. למה אנחנו נלחצים? מצבו של נסראללה הכי גרוע אי פעם, אין כסף לחשמל, הוא לא יכול לעשות דבר חוץ מדבר סמלי.
"בוא נעשה סדר, ראשית תשובה צברית הולמת זה הידיעות על איזה שהן בקשות או התחנחנות הן קשקוש מקושקש, לא היה ולא נברא. צה"ל לא מעביר מסרים כאלה. תפקידו של צה"ל להגן על יישובי הצפון, תושבי הצפון, לאפשר את המשך החיים בצפון. הם ממשיכים כרגיל, סוף השבוע היה מדהים בצפון, החיים ממשיכים כרגיל. כמובן ננקטות כל הפעולות על מנת למנוע פגיעה לא בחיילים ולא באזרחים שנמצאים על קו הגבול במשימתם או שמעבדים את אדמתם. אתה צודק, לבנון נמצאת במצב קשה, אפילו פרובלמטי, דומה לתקופה של מלחמת האזרחים בשנות ה-70. הלירה הלבנונית, 1,500 לירות לבנוניות שוות דולר אחד, חשמל מסופק שעות בודדות ביום".

מה כל זה אומר? הסיכוי למלחמה עולה או יורד?
"הוא יורד, אבל תמיד יש מה שנקרא הפתגם או המושג – מיס-קלקולציה. אני חושב שהדבר האחרון שנסראללה רוצה, אחרי הלקח שהוא למד ב-2006, זה מלחמה עם ישראל שתביא חורבן על לבנון. הוא רוצה להצטייר כמגן לבנון, היום הוא גם חלק מהממשלה".

הקורונה והמשבר מרחיקים את המלחמה?
"גם משבר הקורונה, גם המשבר הכלכלי וגם היעלמותו של קאסם סולימאני. אלו שלושה מצבים שאני חושב מרחיקים מלחמה. תגובה יכולה להיות, היא תענה, ואני מקווה שהיא תענה כמו שצריך".

לא רוצים מיס-קלקולציה.
"לא, הוא צריך להבין שזה אי אפשר כול יום שני וחמישי לאתגר אותנו. המערכת שלנו מוכנה כדי לקדם אירוע מן הסוג הזה, אם יהיה אירוע כזה - גם יגבה ממנו מחיר אני מקווה".

אני מקבל ווטסאפים, ג'רי היה הסמג"ד הכי אהוב בגדוד, מהמפקדים הנערצים בלשון המעטה. הייתי חייל בפלוגה של אביב כוכבי, היינו פלוגת אלול יוסי אלול היה המ"פ. איפה ג'רי של פעם? אני מחמם אותך.
"פעם צנחן תמיד צנחן. תמסור לו את אהבתי".

עשיתי טירונות בצנחנים. יש לי רגשות חמים לצנחנים.
"אני רוצה להגיד ברצינות, כי הוא אומר שהיה חייל בפלוגה של אביב כוכבי, יש לנו רמטכ"ל מנוסה באירועים מהסוג הזה, כל המערכת מוכנה, פיקוד צפון מוכן. כל אחד עושה את תפקידו, אין לחץ, לא משדרים לחץ, הכול בשליטה והחיים יכולים להימשך כרגיל. אני מקווה עם פחות הפגנות ולתת למערכות להתנהל ולטפל במשבר הבריאותי והכלכלי, זה הדבר הכי חשוב כרגע. חוץ מזה? שנדע רק ימים טובים ובשורות טובות".