פיגוע תודעתי? הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי, עלה הבוקר (שלישי) לשידור בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס למתיחות בגבול הצפוני ולתקרית שארעה אתמול בהר דב. "היינו במתח כוננות וחיכינו לפיגוע הזה, אבל צריך לזכור שנסראללה יכול ללחוץ על כפתור מתי שהוא רוצה ולהכניס אותנו לכוננות, כפי שאכן קרה אתמול", הסביר יחזקאלי. 

תן הסבר למה שקרה אתמול.
"היינו בסוג של מתח כוננות. חיכינו לפיגוע הזה, ואתה רואה מה קרה, אז אתה אומר מה היה כאן? האם הפיגוע היה מה שהוא ביצע על הגדר, או זה שהארגון החזיק אותי שבוע בכוננות, ועוד אמר בסוף 'חכה-חכה' עוד לא נגמר?"

כלומר זו התקרית שלא הייתה?
"לא היה אירוע על הגדר. נסראללה יכול ללחוץ על כפתור מתי שהוא רוצה ולהכניס אותנו לכוננות, כמו שקורה ברגעים אלו".

פיגוע תודעתי?
"בדיוק, זה הסיפור של חיזבאללה. בשנות ה-90 ברצועת הביטחון היה לנו 6-5 מוצבים על הגבול, בכל מוצב כזה היה פיגוע, ולא היו מכנסים מסיבת עיתונאים. נסראללה עדיין מצליח להחזיק אותנו תודעתית ברמה של כוננות".

הוא ניצח אתמול?
"לא, יש ניצחון ויש הפסד. זה סוג של תיקו מול חיזבאללה, וזה בעייתי. נסראללה ניצח אותנו בזה שהוא אמר לנו שיש לו נוסחה, 'כל מי שאתם הורגים לי אני אהרוג לכם', זו נוסחה שישראל לא הצליחה לקעקע לה עד היום – זה ניצחון".

הוא לא הצליח לפגוע בחיילים או באזרחים.
"הוא לא יסתפק בזה. מחר-מחרתיים נתקוף בסוריה, יחליטו שמחבל של חיזבאללה נהרג, ושוב נצטרך להגיד לתושבים ולבעלי הצימרים בצפון שנסראללה רוצה לנקום. יש פה בעיה, וניתן לראות בזה ניצחון של נסראללה. 

מצד שני, יש ניצחון לישראל. תסתכלו על ההכנה, הקריאה של המפה המודיעינית. זה היה פיגוע של שנות ה-90 עם מדינה שחיה ב-2020, ברור שלא יקרה כלום. אבל למה בכלל צריך להגיע למציאות הזו, כשנסראללה כזה חלש? יש שני משפטים שתמיד תוכל לומר אותם בעזה ובלבנון, בסופו של דבר, נצטרך לצאת שם למבצע. בסוף נצטרך למגר את מה שיש מעבר לגבול, לכן יום אחד נצטרך לעשות את זה".

היה צריך לירות בהם?
"בוודאי. זה מה שלימדו אותי בצבא, אני לא יודע אם היה דיון".

האירוע בגבול לבנון  (צילום: הרשתות החברתיות)
האירוע בגבול לבנון (צילום: הרשתות החברתיות)

לפי הדיווח, היה דיון והחליטו לא להגיע למצב של הרג, על מנת שלא להביא להסלמה.
"אם אתה הורג אז אתה לא גורם להסלמה, אבל גם לזה יש מחיר. אני חושב, יכול להיות שזו הייתה החלטה מאד נכונה מבחינה טקטית, לא להגיע להסלמה. מצד שני, אתה גורם לחיזבאללה להרתיע אותך, ואנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם אנחנו בקרב".

ראש אמ"ן לשעבר אמר שישראל יודעת איפה נמצא הבונקר של נסראללה וביכולתה לחסל אותו.
"ביכולות המודיעיניות, אני יכול להעריך שישראל יכולה להגיע לאן שנסראללה נמצא. השאלה היא האם זה כלי שמישהו הולך לפתוח ולעשות בו שימוש. ישראל רוצה לחסל אותו? אני לא יודע אם ישראל יכולה להכיל אירוע כזה או רוצה להכיל אותו. אם היה מבצע, כמו שאני מעריך שיהיה בסופו של יום, הייתי עושה את זה. נסראללה וחיזבאללה זה ארגון של פירמידה הפוכה".

אז זו לא הייתה הכוונה באירוע הזה?
"אני לא יודע. אני חושב שנסראללה עד כדי כך במצוקה שהדבר היחיד שנותר לו זו הרתעה תודעתית, ולכן הוא רצה לסמן וי, ואת זה אני חושב שהוא עשה". 

חיזבאללה ולבנון במצב של קרע כלכלי, בריאותי, קורונה, פוליטי, הדבר האחרון שחסר להם זה להסתבך עם ישראל. 
"נכון, סגר מלא מיום שישי האחרון, הקורונה משתוללת, הכלכלה מרוסקת, אנשים פורצים לבנקים, אז ודאי שהוא לא ירצה לעשות את זה. לא יהיה לו גב להחזיק כזה מבצע ארוך. ביום שנחליט לצאת למבצע בצפון אלה תנאים טובים – שחיזבאללה חלש".