חוליית חיזבאללה, שחצתה את הגבול בהר דב ביום שני - תכננה לבצע ירי צלפים לעבר מוצב צה"ל, אך לא לחדור לתוכו. כך מעריכים במערכת הביטחון. למרות השקט בגבול הצפון ביממה האחרונה, ההערכה בצה"ל נותרה בעינה. לפיה, חיזבאללה מעוניין להוציא אל הפועל פיגוע נוסף, כתגובה לחיסולו של פעיל הארגון בסוריה לפני כשבוע וחצי.

ההערכה היא כי ארגון הטרור ינסה לפגוע גם הפעם במטרה צבאית ולא באזרחים. בהתאם, אין הגבלות על תושבי האזור, על חקלאים שמעבדים את האדמה סמוך לגבול ועל פעילות אתרי התיירות. הכוננות הגבוהה עשויה להימשך שבועות, בשעה שחיזבאללה ינסה לנצל טעות של כוחות צה"ל על הגבול ולבצע פיגוע.

בצה"ל הוחלט לנהל את הסיכונים באופן מושכל, להימנע מצעדים גורפים ולמזער פגיעה בשגרת תושבי האזור, כל עוד אין צורך בכך. 
מפרטים חדשים שעולים מתחקיר התקרית בהר דב ביום שני, עולה כי התצפיות זיהו את חוליית חיזבאללה, שמנתה 4־5 מחבלים , ועקבו אחריה לאורך כל הדרך, עד ההחלטה לפתוח לעברה באש בשעה 15:00. כל השלבים הללו ומנוסת המחבלים מתועדים בסרטים בפיקוד הצפון.

ההערכה היא כי המחבלים תכננו להתמקם בכיפה סמוכה למוצב גלדיולה ולבצע ירי צלפים משם, בניסיון לפגוע בלוחמים, ולא להסתער לעבר המוצב. במהלך כל המעקב אחר התקדמות החוליה המתינו כוחות צה"ל בשטח לאישור לפתוח באש. כשניתן האישור, ירו צלפים לעבר החוליה. בנוסף, בוצע גם ירי מטנקים ומהאוויר. 

הר דב (צילום: דובר צה''ל)
הר דב (צילום: דובר צה''ל)

פקודות האש לכוחות הייתה ברורה - לירות בסמוך לחוליה ולא לפגוע בה. זאת, כדי שלא להוביל להסלמה נוספת. בנושא זה הייתה הסכמה מלאה בין הדרג המדיני והצבאי, לפני האירוע ובמהלכו. מיד לאחר הירי נמלטו המחבלים ללבנון. בצה"ל סבורים כי המחבלים פעלו ללא מעטפת של ארטילריה וכוחות נוספים, ולכן גם במהלך הבריחה לא בוצע ירי מרגמות על מנת לאפשר את מנוסתם.
 
התגובה לניסיון הפיגוע הייתה בהתאם למדיניות ישראל, שלפיה יש להמשיך לפעול נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, אך להימנע מהסלמה בצפון. העמדה שהוצגה בדיונים השונים הייתה כי ניתן לספק למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה סולם כדי להכיל את האירוע, גם ללא הסלמה נוספת, כאשר ההערכה הייתה שחיסול החוליה היה מוביל לכל הפחות למספר ימי קרב בצפון.

בצה"ל ובדרג המדיני עדיין סבורים שמדובר היה בהחלטה נכונה, ומדגישים כי צה"ל ערוך להגיב לפעולה נוספת של חיזבאללה. ניתן להניח כי במקרה של נפגעים בצד הישראלי, התגובה הישראלית תהיה בעוצמה כזו שתוביל למספר ימי לחימה בצפון לכל הפחות. מזה בדיוק רוצים להימנע בישראל. לכן, נזהרים מטעויות מבצעיות טקטיות של כוחות בשטח, ומנסים לספק לנסראללה סולמות לרדת מהעץ - שממנו, לעת עתה, הוא עדיין לא החליט לרדת.