רוני דניאל, הפרשן הצבאי של חדשות 12, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג על אירועי השבוע האחרון בגבול לבנון, ואמר: "צה"ל נערך להתדרדרות, וזה נובע מהערכה שנסראללה עדיין לא מרגיש שהוא נקם את נקמתו, משמע הוא יעשה עוד מהלך כזה או אחר. מנגד, ישראל לא מתכוונת במקרה הזה להבליג, והיא תגיב בעוצמה רבה". לדבריו, אלה שני רכיבים שמזמינים התדרדרות, וצריך להיות מוכנים גם להתדרדרות הזאת, האם זה יקרה? אני מתקשה להאמין אבל שני הצדדים נערכים לאפשרות הזאת.

נסראללה מצליח על זה שנהרג איש שלו בדמשק לשתק את מדינת ישראל
"הוא לא שיתק אפילו לא פעם אחת, על מה אתה מדבר?".

עסקו רק בזה באותו היום.
"אבל היא לא משותקת. הבחור שנהרג שם בסוריה, אתם מבינים הרי שזה בסך הכול תירוץ של נסראללה, זה תירוץ. זה בחור שהתרוצץ במרחבים, פעם עם ארגון כזה ופעם עם אחר. באיזה שהוא שלב הוא הפך להיות נהג שמסתובב שם".

פלג: "אנחנו מדברים גם על דימוי, האם חצי משפט שאומר נסראללה גורם לישראל לכזה פחד ובעתה שמקפיצים כוחות, מי מרתיע את מי?".
דניאל: "אני חושב שישראל מורתעת, ברור לגמרי ,אי אפשר להסתיר את זה. ישראל מורתעת, בה בעת גם נסראללה מורתע ושני הצדדים עומדים האחד מול השני מורתעים".
משעל: "לא בכוחות שווים, איך אפשר להשוות את נסראללה?".
דניאל: "עזוב אותי מהסגנון הזה הם לא שווים, ברור לגמרי. אבל די גם ברקטות על יישובי אזרחיים בצפון הארץ ואתה מבין לאן זה ייקח את מדינת ישראל. אתה רוצה להימנע ממאבק רחב אז מותר לך כחזק, להבליג קצת, לחכות קצת, לא להיגרר לתגובות פרועות שלא לצורך. אבל אם יהיה צורך - אני בעד תגובה אלימה. אלימה מאוד".



שמענו אתמול קצינים בכירים, בין היתר עמירם לוין שהיה בשעתו גם אלוף פיקוד הצפון, מותחים ביקורת על ההחלטה לאפשר לחוליה לחזור בשלום לבסיסה לאחר שחדרה לשטח ישראל. זה היה נכון לדעתך או שנכון היה להוריד עליהם מכה קטלנית?
"נטיית הלב שלי זה להרוג את כולם מיד, המוח אומר – לא צריך להיסחף לדברים האלה. הגליל עכשיו מלא במטיילים הצימרים מלאים, שאלה – אתם הייתם הולכים למהלך שמגרש או מבריח את כולם?".

כל ימות השנה יש סיבה שלא, לא החמצנו הזדמנות לשנות את כללי המשחק מול נסראללה תוך שבירת המשוואה הקיימת?
"החמצנו הזדמנות להרוג 3-2 אנשי חיזבאללה זה הכול, אל תתחילו עם משוואות. המשוואה הזאת שרירה וקיימת".

צריך לשבור אותה?
"איך? מתי? באיזה אופן?"

נסראללה יגיב וישראל יכולה להכות בו כולל לחסל את העניין של טילים מדויקים פעם אחת ולתמיד.
"ניסים משעל, די עם הביטוי הזה פעם אחת ולתמיד. אין פעם אחת ולתמיד, אין דבר כזה. אתה לא מחסל בפעם אחת את מערך הטילים המדויקים שלו, תיכנסו להיגיון. צריך למצוא את העיתוי הנכון לדבר הזה, ועל איזה רקע אתה יוצא למהלך כזה. אם חס וחלילה הם היו יורים והורגים חיילים או יותר חמור אזרחים, על זה ישראל צריכה לצאת למבצע התקפי רחב, ולא משנה מה יקרה. אבל בפינה הרחוקה של הר דוב מסתננים שלושה אנשים, על זה תפוצץ את הכול? התשובה שלי – לא, בשלב הזה לא. צריך למצוא את העיתוי וההקשר שמצדיק מלחמה שלמה בצפון. אם אני מכיר את מה שעמירם לוין אמר, גם לדעתו לא נכון היה לפתוח עכשיו במלחמה כזאת".

חסן נסראללה (צילום: AFP)
חסן נסראללה (צילום: AFP)

מה ההערכות בצמרת מערכת הביטחון, כמה זמן תימשך הכוננות?
"אף אחד לא מוכן להתנבא או להעריך, יש לישראל מודיעין מאוד טוב בכול מה שנוגע לחיזבאללה ולבנון. לדעתי ממשיכים לבחון את הצד השני ולפי זה לקבל החלטות, לא על פי תיאוריה. יש כוננות, צריך לשמור, צריך להכין אותה. בה בעת להכין את מכת הנגד או העונשין שתבוא על חיזבאללה, כל אלה צריכים להיות דרוכים ומוכנים. מה יקרה? מה יחליטו כמה זמן? וואלה, אף אחד לא יודע".

נסראללה מרגיש שהוא משגע את צה"ל בזמן שהוא יושב בשקט.
"אני לא יושב איתו אז אני לא יודע מה הוא עושה, העובדה שהוא לא יוצא מהבונקר כי הוא כנראה יודע למה. לא להציג את התמונה כאילו יש צד אחד, אני בעד תוקפנות כל הזמן, אבל היא צריכה להיות חכמה ובהקשר נכון. לא כל 'פקטטה' חוליה שמנסה להתקרב, עוברת בכמה עשרות מטרים את קו הגבול הדמיוני לא על זה מדינת ישראל צריכה לצאת למאבק רחב, לא על זה".

ניסים יש שיחלקו על דעה זו.
"אתה מכיר באיזה שהוא תחום שיש דעה שאין חולקים עליה?".