התרגשות רבה שררה לפנות ערב בנמל התעופה בן גוריון כאשר מטוס המטען הכבד והארוך ביותר בעולם - אנטונוב AN-225, נחת. המטוס האוקראיני הגיע מארה"ב עם משאיות מסוג אושקוש, עליהן יורכבו מערכות כיפת ברזל המיועדות לצבא ארצות הברית, בהתאם להסכם שנחתם בשנה שעברה בין משרד הביטחון הישראלי למשרד ההגנה האמריקאי.

ההסכם נחתם באוגוסט 2019 עם משרד הביטחון בארץ והוא כולל מכירת שתי סוללות כיפת ברזל לצבא ארצות הברית. לאחר הרכבת הסוללות על המשאיות על ידי היצרנית 'רפאל', תהליך שצפוי להמשך מספר חודשים, המשאיות עם הסוללות המותקנות ימריאו בטיסה נוספת וישמשו את צבא היבשה האמריקאי. המטוס הענק הגיע לשעות ספורות לארץ לנמל התעופה בן גוריון לצורך פירוק המשאיות וצפוי להמריא בערב.

לראשונה מאז סגירת השמיים בחודש מרץ, נמל התעופה בן גוריון היה שוקק כאשר עשרות עובדים עלו על גג טרמינל 1 ואנשי תקשורת על גג תחנת כיבוי האש, בכדי להנציח את האירוע המדהים. ברשות שדות התעופה נערכו במבצע לוגיסטי לקראת האירוע המיוחד. הפעם הקודמת בו נחת המטוס בישראל הייתה לפני 12 שנים. גם חובבי תעופה רבים לא החמיצו את החוויה כאשר הם התמקמו מבעוד מועד בשטחים הפתוחים ממזרח לנמל התעופה בן גוריון, משם הנמיך המטוס לקראת נחיתתו והנציחו את האירוע. נחיתת המטוס הייתה על רקע עשרות מטוסים העומדים על הקרקע בשל סגירת השמיים, ותנועה של מטוסים בודדים.

האנטונוב AN-225 נוחת בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
האנטונוב AN-225 נוחת בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

מטוס האנטונוב הושק בשנת 1988 ובמקור נועד לשאת ספינת חלל. משקל ההמראה המירבי שלו הוא 640 טון, ומשקל ריק ללא מטען ודלק 285 טון. אורכו כ-84 מטרים וגובהו כ-18.1 מטרים. המטוס, שהוא היחיד מסוגו בעולם, מבצע טיסות מטען בינלאומיות. מטוס נוסף מסוג אנטונוב מצוי היה בשלבי הבניה, אך בשל היעדר תקצוב העבודות הופסקו.

כאמור, מדובר במטוס הגדול ביותר שאי פעם יוצר. לאנטונוב 30 גלגלים ושישה מנועים. מוטת כנפיים שלו 88 מטרים, טווח טיסה של 15.4 אלף ק"מ כשהוא ריק ממטען ו-4500 ק"מ כשהוא מלא. לשם השוואה, מוטת הכנפיים של מטוס הג'מבו - בואינג 747 - שייצורו הופסק לאחרונה והוא יצא משירות בחלק מחברות התעופה, קצרה ב-20 מטרים מזו של האנטונוב, והוא קצר בכמעט שמונה מטרים.

האנטונוב AN-225 נחת בישראל

משרד הביטחון ומשרד ההגנה האמריקאי חתמו בשנה שעברה על הסכם לרכישת שתי סוללות כיפת ברזל עבור צבא ארה"ב. הן ישמשו להגנהעל חיילים אמריקאים נגד מגוון איומים בליסטיים ואוויריים. 

בפברואר 2018 דווח כי הצבא האמריקאי ביקש מהקונגרס תקציב של 373 מיליון דולר לרכישת הסוללות מחברת רפאל, והעסקה כוללת 12 משגרים, שני מרכזי פיקוד ו-240 מיירטים.