בעקבות הפרחת בלוני התבערה: מעבר כרם שלום יסגר החל מהיום (שלישי) בשעות הבוקר, זאת למעט ציוד הומניטארי ודלקים לרצועת עזה. ההחלטה התקבלה בתום התייעצויות ביטחוניות, ולאור הפרחת בלוני הנפץ והתבערה בימים האחרונים, וכן ירי רקטה לעבר ישראל.

בהודעת משרד הביטחון נמסר: "הפרחת בלוני התבערה והפרת השקט הבטחוני, יפגעו בראש ובראשונה בתושבי רצועת עזה, בפיתוח הכלכלה ובנסיונות לשיפור המצב האזרחי של תושביה. צה"ל ומדינת ישראל יגיבו בתקיפות ובנוקשות לכל פגיעה בריבונותנו ובאזרחינו. חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה כלפי ישראל, והוא יישא בהשלכות לאלימות המופעלת כנגד אזרחי ישראל".

שריפה בשטחי יישובי עוטף עזה. צילום: רשות הטבע והגנים

בתוך כך, המשטרה הוזעקה בעקבות דיווח על בלון אליו מחובר חפץ חשוד, שנחת ברחוב הנביאים באופקים. הכוחות הגיעו למקום בליווי חבלן משטרתי, שאימת כי מדובר בבלון תבערה. באירוע לא נגרם נזק ולא דווח על נפגעים. כמו כן, אותר בלון חשוד נוסף בבית העלמין החדש בבאר שבע. כוחות המשטרה הגיעו למקום והחלו בתפעול האירוע. 

כאמור, לאורך שעות היום פרצו 25 שריפות במספר מוקדים, בשטחים הסמוכים ליישובי עוטף עזה, בשל הפרחות בלוני התבערה. המוקדים היו באזור היישובים ארז, שער הנגב, נחל עוז, כיסופים ובארי. יחד עם השריפות הרבות שפרצו היום בשטחים פתוחים, שריפה אחת פרצה בתוך תחומי היישוב כיסופים.

רשות הטבע והגנים מסרה כי בשריפה שהתחוללה ביער בארי נשרפו כ-400 דונם. מפורום ראשי הרשויות בעוטף עזה ושדרות נמסר: "תופעת בלוני התבערה ובלוני הנפץ שחזרה לחיינו, ממחישה את המחיר הכבד שמשלמים תושבי עוטף עזה ושדרות, בהעדר פיתרון לעימות עם ארגוני הטרור בעזה. השגרה שלנו מופרת שוב ושוב, על ידי פיצוצים מחרישי אוזניים, שריפות וירי רקטי על בסיס קבוע ומתמשך. כל אלו, בעיצומו של משבר בריאותי וכלכלי, שגם הוא נותן את אותותיו באזור. דין בלון נפץ כדין רקטה. דין הפרחות של בלונים כדין הסלמה בטחונית. אנו דורשים מממשלת ישראל לשים את המחלוקות בצד ולהעמיד מענה בטחוני קבוע לעשרות אלפי תושבי עוטף עזה ושדרות".

משירות הכבאות וההצלה במחוז הדרום נמסר: "צוותי כיבוי יחד עם צוותי קק"ל ורט"ג בסיוע גורמי צה"ל פעלו היום בארבע מוקדי שריפות באזור מועצה אזורית אשכול. חוקר שריפות מכבאות והצלה לישראל מחוז דרום קבע כי השריפות נגרמו מבלוני תבערה. שריפה נוספת שפרצה באזור מועצה אזורית חוף אשקלון נגרמה מהצתה".

מאז יום חמישי נרשמו עשרות שיגורי בלוני תבערה מרצועת עזה. הנהגת חמאס בעזה שיחררה את החבל באופן מבוקר לאותן חוליות שמשגרות בלוני תבערה ונפץ לעבר עוטף עזה. בשלב הזה אין מדובר בשחרור חבל מוחלט ועדיין היקפי השיגורים אינם דומים למה שהתרחש באזור העוטף. באמצעות שיגור הבלונים חמאס מנסה להעביר מסר לישראל כי הוא מתכוון להגביר שוב את הלחץ על מנת להשיג הקלות לרצועת עזה.

כחלק מסדרת ההפרחות האחרונה, אותר בסוף השבוע שעבר בלון תבערה בערד.